Semestr letni 2007/08
Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2016/17
Społeczeństwo informacyjne ZNU02309
Treści programowe:
Informacja, poznanie, wiedza i komunikacja. Zadania państwa. Edukacja informatyczna. Prawne warunki tworzenia społeczeństwa informacyjnego. Tradycyjne źródła informacji. Rozwój infrastruktury informacyjnej. Zastosowania narzędzi teleinformatycznych w systemach zdalnej pracy, zdalnej edukacji i usług telematycznych. Sterowanie i zarządzanie rozgałęzionymi systemami infrastruktury cywilizacyjnej. Rozwój usług informacyjnych. Zasoby informacyjne w Internecie. Multimedialne zasoby informacyjne. Ochrona praw autorskich i pokrewnych. Gospodarka, nauka, oświata. Problemy społeczne i kulturowe. Peryferyjność społeczeństwa informacyjnego. Wybrane działania podjęte w Europie i w Polsce.
Efekty kształcenia:
Znajomość najnowszych teorii, interpretacji i narzędzi w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Zdefiniowanie przesłanek społeczeństwa informacyjnego. Umiejętność identyfikacji szans i zagrożeń społeczeństwa informacyjnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:
1. Mattelart A., Społeczeństwo informacji: wprowadzenie, Universitas, Kraków 2004.
2. Sosińskiej-Kalaty B (red.), Społeczeństwo informacyjne i jego technologie: miscellanea informatologica Varsoviensia, Wydawnictwo SBP, Warszawa 2004.
3. Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informatycznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
b) uzupełniająca:
1. Grzywaka A., Pikiewicza P. (red.), Nowe technologie w komputerowych systemach zarządzania: Internet w społeczeństwie informacyjnym, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Dąbrowa Górnicza, Wyższa Szkoła Biznesu, Warszawa 2005.
2. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
3. Matlak A., Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kantor Wydawniczy "Zakamycze", Kraków 2004.