Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2019/2020
Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Psychologia w zarządzaniu ZNU01288
Treści programowe:
Zarządzanie w perspektywie psychologicznej: znaczenie wiedzy psychologicznej w teorii i praktyce zarządzania. Psychologiczne instrumenty zarządzania. Model efektywnego kierowania: psychologiczne aspekty sytuacji kierowania, społeczne umiejętności kierownika oraz osobowościowe wyznaczniki działalności kierowniczej.
Kompetencje menedżerskie a psychologiczne kryteria doboru kadr: wiedza psychologiczna pomocna w rekrutacji, selekcji i ocenie kadry kierowniczej. Prognozowalność efektywności zawodowej kadry kierowniczej.
Kierowanie twórczością w organizacji oraz kierowanie konfliktami.
Stres a psychospołeczne wymagania roli menedżera. Źródła stresu pracy kierowniczej.
Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów: aspekt indywidualny i grupowy.
Efekty kształcenia:
Umiejętność analizy psychologicznej zjawisk z zakresu zarządzania. Podwyższenie umiejętności funkcjonowania w zawodzie menedżera.
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2009Z: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2014Z: | W cyklu 2015Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2016Z: | W cyklu 2012Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2013Z: | W cyklu 2010Z: | W cyklu 2011Z: | W cyklu 2020Z: |
Literatura
a) podstawowa:
1. Adamiec M., Kożusznik B. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktor – kreator – inspirator. Katowice: Akade.
2. Bartkowiak G. (2010). Psychologia zarządzania: nowe spojrzenie. Poznań: Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego.
3. Chmiel N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.
4. Makin, C. Cooper, CH. Cox (2000). Organizacje a kontrakt psychologiczny”. Warszawa: PWN.
5. Szultz D.P., Schultz S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. Warszawa: PWN.
b) uzupełniająca:
1. Goleman D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Zysk i S-ka.
2. Gut J., Haman W. (2009). Psychologia szefa. Szef to zawód. Gliwice: Helion.
3. Cakrt M. (2006). Kto jest kim. Typy osobowości dla menedżerów. Gliwice: Helion.
4. Geller M., Nowak C. (2008). Zespół. Gdańsk: GWP.
5. Barnas K. (2005). Wywieranie wpływu. Gdańsk: GWP.