Semestr zimowy 2007/08
Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Przedsiębiorczość ZNU01026
Treści programowe:
Przedsiębiorczość - cele i metodologia.
Rodzaje przedsiębiorczości, kultura przedsiębiorczości.
Przedsiębiorczość a innowacje.
Cechy osobowe przedsiębiorcy.
Przedsiębiorczość w teorii ekonomii.
Proces planowania - podejmowanie działalności gospodarczej.
Sektor małych i średnich firm.
Finansowanie działalności gospodarczej.
Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości.
Ryzyko a przedsiębiorczość.
Infrastruktura przedsiębiorczości.
Przedsiębiorczość w skali globalnej (międzynarodowa).
Efekty kształcenia: poznanie procesu zakładania własnej firmy
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna różne teorie przedsiębiorczości i potrafi wyjaśnić różnice między nimi.
2. Student zna czynniki rozwoju przedsiębiorczości i potrafi objaśnić ich znaczenie.
3. Student potrafi objaśnić rolę przedsiębiorczości w rozwoju gospodarczym.
4. Student zna cechy sektora MSP, klasyfikuje przedsiębiorstwa, wyjaśnia ich rolę w gospodarce.
5. Student zna rodzaje i instrumenty pomocy publicznej dla sektora MSP.
6. Student zna procedury związane z uruchamianiem małej formy.
7. Student potrafi oszacować podstawowe wielkości ekonomiczne i dokonać wyboru formy opodatkowania
8. Student potrafi obliczyć koszty pracy (samozatrudnienie i zatrudnianie pracowników).
Kryteria oceniania
Efekt K1
3 - Definiuje pojęcia związane z przedsiębiorczością i podaje kryteria ich definiowania. Definiuje podstawowe teorie przedsiębiorczości.
4 - Opisuje różne aspekty postrzegania przedsiębiorczości, podaje przykłady.. Opisuje teorie przedsiębiorczości, omawia różnice między tymi teoriami, zna typy przedsiębiorców
5 - Szczegółowo omawia przedsiębiorczość w teorii ekonomii, omawia różnice między poglądami różnych ekonomistów, odnośnie przedsiębiorczości i przedsiębiorcy.
Efekt K2
3 - Wskazuje czynniki warunkujące rozwój przedsiębiorczości, klasyfikuje je i określa ich znaczenie
4 - Opisuje czynniki warunkujące rozwój przedsiębiorczości, wyjaśnia ich znaczenie, podaje przykłady.
5 - Opisuje szczegółowo czynniki warunkujące rozwój przedsiębiorczości, omawia bariery w rozwoju przedsiębiorczości
Efekt K3
3 - Definiuje role przedsiębiorczości w rozwoju społeczeństwa i w rozwoju osobistym człowieka, wymienia etapy rozwoju, wymienia etapy wprowadzania innowacji.
4 - Wyjaśnia, na czym polega rola przedsiębiorczości w rozwoju gospodarczym, w rozwoju jednostki, omawia etapy rozwoju osobistego, omawia etapy wprowadzania innowacji.
5 - Potrafi wyjaśnić związek między przedsiębiorczością a systemem gospodarczym. Szczegółowo omawia rolę przedsiębiorczości w rozwoju gospodarczym, wyjaśnia rolę innowacji w rozwoju gospodarki,, podaje przykłady
Efekt K4
3 - Podaje definicje małych i średnich firm według ustawy, wymienia ich cechy szczególne, wymienia funkcje, jakie pełnią te firmy w gospodarce.
4 - Charakteryzuje firmy z sektora MSP, omawia ich cechy szczególne, opisuje funkcje, jakie pełnią w gospodarce.
5 - Omawia różne kryteria klasyfikacji firm, podaje przykłady.
Efekt K5
3 - Wymienia rodzaje i instrumenty pomocy publicznej dla sektora MSP, wymienia instytucje udzielające pomocy publicznej
4 - Zna zasady udzielania pomocy publicznej dla sektora MSP
5 - Potrafi wyjaśnić rolę pomocy publicznej w rozwoju przedsiębiorczości
Efekt K6
3 - Przygotowuje plan działalności – symulacja firmy (praca realizowana w grupie, ocena zaangażowania członków grupy w pracę)), wymienia etapy zakładania działalności gospodarczej
4 - Omawia pojęcia związane z działalnością gospodarczą, omawia etapy zakładania firmy, - procedury uruchamiania jednoosobowej działalności gospodarczej.
5 - Podaje akty prawne regulujące działalność gospodarczą sektora MSP, potrafi podać ograniczenia w wyborze formy prawnej podmiotu gospodarczego, odpowiada na pytania problemowe.
Efekt K7
3 - Definiuje podstawowe wielkości ekonomiczne, wymienia formy opodatkowania.
4 - Omawia i szacuje podstawowe wielkości ekonomiczne, omawia wady i zalety różnych form opodatkowania.
5 - Wyjaśnia związki między wielkościami ekonomicznymi, potrafi uzasadnić wybór formy opodatkowania.
Efekt K8
3 - Definiuje formy zatrudnienia, oblicza koszty związane z samo zatrudnieniem
4 - Opisuje formy zatrudnienia, potrafi podać zalety i wady, oblicza koszty zatrudniania pracowników.
5 - Odpowiada na pytania problemowe związane z kosztami pracy.
Ocena niedostateczna (2) - Student nie spełnia któregokolwiek z efektów wymaganych na ocenę dostateczną (3)
Jeżeli student spełnia wymagania na ocenę dostateczną oraz co najmniej 50 % efektów kształcenia wymaganych na ocenę dobrą wówczas uzyskuje ocenę dostateczny plus
Jeżeli student spełnia wymagania na ocenę dobrą oraz co najmniej 50 % efektów kształcenia wymaganych na bardzo dobrą wówczas uzyskuje ocenę dobry plus
Literatura
a) podstawowa:
Godlewska-Majkowska H. (red.): Przedsiębiorczość: jak założyć i prowadzić własną firmę.Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2009.
Piasecki B. (red.): Ekonomika i zarządzanie małą firmą. PWN, Warszawa 2001.
Drucker P.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992.
b) uzupełniająca:
Engelhardt J. (red.): Współczesne przedsiębiorstwo. CeDeWu, Warszawa 2009.
Filipiak B., Ruszała J.: Instytucje otoczenia biznesu: rozwój, wsparcie, instrumenty. Wyd. Difin, Warszawa 2009.
Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna.PWN, Warszawa 2000.
Kwiatkowski S., Sadlak J.(ed.): Intellectual entrepreneurship trough higher education. Leon Koźmiński Akademy, Warsaw 2003.