Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Semestr letni 2022/23
Semestr letni 2023/2024
Technika mikroprocesorowa TS1E4025
Wykład: Kody binarne w technice mikroprocesorowej. Historia mikroprocesorów. Zasada działania procesora. Podstawowe pojęcia techniki mikroprocesorowej. Dekodery adresowe, mapa pamięci. System mikroprocesorowy: struktura i podstawowe składniki. Mikrokomputery jednopłytkowe, dedykowane i modułowe. Standardowe magistrale systemowe. Magistrale szeregowe. Pamięci półprzewodnikowe i ich zastosowanie. Przerwania: wielopoziomowość, priorytetowość, wektorowość, metody obsługi, zastosowania. Urządzenia wejścia-wyjścia: rodzaje, sposoby adresowania i obsługi. Podstawowe urządzenia operatorskie i obiektowe. Przykładowy mikrokontroler: architektura, zasada pracy, wbudowane peryferia, lista rozkazów.
Laboratorium: Realizacja w asemblerze podstawowych zadań arytmetycznych, działań na tablicach, pisania i wykorzystywania procedur. Programowanie systemu mikroprocesorowego w języku wysokiego poziomu. Wykorzystywanie systemu przerwań. Realizacja typowych zadań systemu mikroprocesorowego. Obsługa urządzeń zewnętrznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1: Zna typy procesorów i ich przeznaczenie, rodzaje pamięci półprzewodnikowych, techniki obsługi urządzeń zewnętrznych.
EU2: Zna składniki systemu mikroprocesorowego, konstrukcje systemów mikroprocesorowych, funkcjonowanie składników systemu mikroprocesorowego i mikrokontrolerów.
EU3: Potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania.
EU4: Potrafi zrealizować programową obsługę podstawowych urządzeń systemu mikroprocesorowego.
EU5: Potrafi oprogramować podstawowe zadania systemu mikroprocesorowego i obsługę typowych peryferii mikrokontrolera.
Kryteria oceniania
EU1 i EU2: egzamin pisemny
EU3, EU4 i EU5: Sprawdziany pisemne umiejętności programistycznych i ocena sprawozdań
Kryteria zaliczenia wykładu - egzaminu
EU1 Zna typy procesorów i ich przeznaczenie, rodzaje pamięci półprzewodnikowych,
techniki obsługi urządzeń zewnętrznych
EU2 Zna składniki systemu mikroprocesorowego, konstrukcje systemów mikroprocesorowych,
funkcjonowanie składników systemu mikroprocesorowego i mikrokontrolerów
• Student uzyskujący ocenę 3,0:
- rozróżnia typy procesorów i dziedziny ich zastosowań (1)*;
- zna podstawowe składniki procesorów (2) i mikrokontrolerów (4);
- wylicza typy pamięci półprzewodnikowych (3);
- wylicza magistrale systemowe i komunikacyjne (5);
• Student uzyskujący ocenę 4,0 spełnia kryteria na 3,0, a ponadto:
- zna rolę pamięci półprzewodnikowych w systemach mikroprocesorowych (6);
- definiuje parametry charakterystyczne pamięci półprzewodnikowych (7);
- rozróżnia komponenty i przeznaczenie magistral systemowych i komunikacyjnych (8);
- opisuje sposób funkcjonowania różnych typów procesorów i mikrokontrolerów (9);
- zna składniki systemu mikroprocesorowego i opisuje ich funkcjonowanie (10);
Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakres
• u na ocenę 4,0 student uzyskuje 3,5;
• Student uzyskujący ocenę 5,0 spełnia kryteria na 4,0, a ponadto:
- rozróżnia metody obsługi urządzeń zewnętrznych oraz buforowania informacji (11);
- rozróżnia sposoby adresowania urządzeń zewnętrznych przez system mikroprocesorowy (12);
- rozróżnia struktury i przeznaczenie systemów mikroprocesorowych (13);
- rozróżnia tryby adresowania operandów rozkazów (14);
- opisuje funkcjonowanie mechanizmów przerwań (15);
Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakresu na ocenę 5,0 student uzyskuje 4,5.
______________
EUx – oznacza efekt opisany w karcie przedmiotu (sylabusie)
* - w nawiasach podano numer grupy pytań z obowiązującego zestawu pytań egzaminacyjnych, opublikowanego na internetowej stronie przedmiotu
Kryteria zaliczenia laboratorium – zaliczenia z oceną
EU3 Potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania
EU4 Potrafi zrealizować programową obsługę podstawowych urządzeń systemu mikroprocesorowego
EU5 Potrafi oprogramować podstawowe zadania systemu mikroprocesorowego
i obsługę typowych peryferii mikrokontrolera
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- opracowanie, uruchomienie i zweryfikowanie podczas zajęć określonych przez prowadzącego zadań programistycznych;
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: programów, przebieg zajęć i wnioski;
- zaliczenie pisemnych sprawdzianów umiejętności.
Kryteria oceny sprawozdań (EU3..EU5) - oceny wspólne dla danego zespołu laboratoryjnego
Sprawozdanie jest ocenione na 3,0, jeżeli:
- zawiera stronę tytułową, cel ćwiczenia, opis przebiegu ćwiczenia, teksty (a nie skany ekranów!) przygotowanego programu/programów i ich weryfikację (tu mogą być skany okienek symulatora).
Sprawozdanie jest ocenione na 4,0, jeżeli spełnia wymogi na ocenę 3,0, a ponadto:
- program/programy są opatrzone odpowiednimi komentarzami (zgodnymi ze składnią użytego języka programowania);
- spełnia wymagania specyficzne dla danego ćwiczenia (wyróżnione w każdej instrukcji).
Sprawozdanie jest ocenione na 5,0, jeżeli spełnia wymogi na ocenę 4,0, a ponadto:
- zawiera wnioski końcowe, a strona tytułowa jest zgodna z obowiązującymi wymogami;
- jest przekazane prowadzącemu terminowo (najpóźniej w dniu następnych zajęć po tych, których ono dotyczy) opóźnienie przekraczające 4 tygodnie skutkuje dodatkowym obniżeniem oceny za sprawozdanie.
Kryteria oceny sprawdzianów pisemnych - oceny indywidualne
Efekt kształcenia EU3 („potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi zapisać elementarny algorytm w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi zaimplementować w języku asemblerowym złożony algorytm;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EU4 („potrafi zrealizować programową obsługę podstawowych urządzeń systemu mikroprocesorowego”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program obsługi portów równoległych;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać złożony program obsługi urządzeń peryferyjnych systemu mikroprocesorowego;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EU5 („potrafi oprogramować podstawowe zadania systemu mikroprocesorowego i obsługę typowych peryferii mikrokontrolera”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program realizujący arytmetykę liczb wielobajtowych;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać program realizujący obsługę podstawowych peryferii mikrokontrolera;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Ocena końcowa
Student uzyskuje ocenę 3,0 jeżeli:
- ma zaliczone wszystkie sprawozdania na ocenę minimum 3,0;
- ma zaliczone wszystkie sprawdziany pisemne na ocenę minimum 3,0;
Student uzyskuje ocenę 3,5..5,0 jako zaokrągloną średnią ważoną ocen za sprawozdania i sprawdziany: 40% średniej oceny za sprawozdania + 60% średniej oceny za sprawdziany.
_______________
EUx – oznacza efekt opisany w karcie przedmiotu (sylabusie)
Literatura
1. Skorupski A.: Podstawy budowy i działania komputerów.
WKiŁ, Warszawa 2000.
2. Stallings W.: Organizacja i architektura systemu komputerowego.
WNT, Warszawa 2004.
3. Pawluczuk A.: Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Podstawy.
BTC 2006.
4. Pawluczuk A.: Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Przykłady.
BTC 2007.
5. Grodzki L.: Materiały pomocnicze do wykładu. strona www przedmiotu.
6. Krysiak A.: Mikrokontrolery rodziny AVR. Wrocław 2000.
7. Krysiak A.: Programowanie mikrokontrolerów rodziny AVR. Wrocław 2000.
8. Grodzki L.: Materiały pomocnicze do wykładu. strona www przedmiotu.
9. Grodzki L.: Komplet instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych.
strona www przedmiotu.
10. Stallings W.: Computer Organization and Architecture. Prentice-Hall, 1996.