Semestr letni 2021/2022
Technologie w budownictwie drogowym SDS0606ILF
Wykłady:
Charakterystyka warstw konstrukcji nawierzchni drogowej - wymagania. Modele teoretyczne konstrukcji nawierzchni drogowych – model półprzestrzeni sprężystej, model ośrodka dwuwarstwowego, trzywarstwowego, model ośrodka wielowarstwowego. - 2 h
Założenia projektowo – materiałowe. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. Rozwiązania konstrukcyjne alternatywne i specjalne. - 2h
Analityczno–empiryczne metody wymiarowania konstrukcji drogowych. Obliczeniowe modele konstrukcji drogowych. Projektowanie konstrukcji nawierzchni ze względu na odkształcenia trwałe - 2 h
Projektowanie wzmocnienia konstrukcji nawierzchni metodą mechanistyczną. Obciążenie. Warunki klimatyczne. Kryteria projektowe. - 2 h
Nawierzchnie o zwiększonej trwałości eksploatacyjnej "Perpetual"- 2h
Projekt:
Przyjęcie założeń projektowo – materiałowych. Obciążenie ruchem. Warunki gruntowo-wodne. Grupa nośności podłoża. Odwodnienie podłoża. Mrozoodporność. -2h
Projekt konstrukcji nawierzchni podatnej wg metody mechanistycznej - 2h
Projekt konstrukcji nawierzchni półsztywnej wg metody mechanistycznej - 1h
Projekt konstrukcji nawierzchni podatnej wg metody SPDM- 2h
Projekt wzmocnienia nawierzchni wg metody mechanistycznej - 2h
Projekt wzmocnienia nawierzchni wg metody SPDM- 1h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
doktorant ma wiedzę o trendach rozwojowych w dziedzinie technologii produkcji materiałów drogowych;
doktorant ma wiedzę o nowoczesnych i (aktualnie stosowanych) materiałach drogowych;
doktorant umie projektować, oceniać właściwości funkcjonalne i parametry techniczne materiałów drogowych;
doktorant umie projektować wybrane konstrukcje nawierzchni drogowych
Kryteria oceniania
Wykład:
Zaliczenie pisemne składa się z 3 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zdania zaliczenia jest uzyskanie minimalnej liczby punków 8,0. Oceny końcowe: 3,0 (od 8 do 9 pkt.); 3,5 (od 9,5 do 10,5 pkt.); 4,0 (od 11 do 12 pkt); 4,5 (od 12,5 do 13,5pkt.); 5,0 (od 14 do 15pkt).
Zaliczenie wykładu należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 45 minut.
Jeżeli liczba studentów jest mniejsza niż 5 osób przewiduje się zaliczenie wykładów jako przedstawienie opisowego referatu wykonywanego w grupach dwuosobowych. Referat będzie oceniany pod względem jakościowym.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Oblicza poprawnie trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni drogowej lub wzmocnienia nawierzchni drogowej.
3 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi. Zna parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami mechanistycznymi w skomplikowanych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
6 Spełnia wymagania punktów 1-6.
7 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując metody SPDM lub LCPC.
8 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej lub jej wzmocnienie metodami mechanistycznymi stosując podział rocznego okresu eksploatacji nawierzchni drogowej przypisując odpowiednie parametry warstw konstrukcyjnych nawierzchni analizowanym okresom eksploatacyjnym.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji podatnych i półsztywnych, Warszawa 2014, (www.gddkia.gov.pl).
2. GDDKiA: „Katalog typowych konstrukcji sztywnych, Warszawa 2014, (www.gddkia.gov.pl).
3. GDDKiA: „Katalog przebudów i remontów konstrukcji nawierzchni podatnych
i półsztywnych”. Warszawa 2013, (www.gddkia.gov.pl).
4. Piłat J., Radziszewski P., Król J.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”; WKiŁ, Warszawa, 2015.
5. Szydło A.: „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”, Kraków 2004.
Literatura uzupełniająca:
1. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.
2. Edel R.: Odwodnienie dróg, WKiŁ, Warszawa, 2010.