Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2024/2025
Chemia RSN1103
Właściwości i przemiany podstawowych związków nieorganicznych. Równowaga kwasowo-zasadowa w układach chemicznych. Procesy utleniania i redukcji w układach chemicznych. Budowa, nazewnictwo, właściwości i przemiany podstawowych grup związków nieorganicznych (kwasy, sasady, sole) oraz organicznych jedno- i dwufunkcyjnych: alkohole, etery, kwasy karboksylowe, aldehydy, ketony, estry, aminy, hydroksykwasy, aminokwasy.
W cyklu 2024Z:
Wykład: Właściwości i przemiany podstawowych związków nieorganicznych. Równowaga kwasowo-zasadowa w układach chemicznych. Procesy utleniania i redukcji w układach chemicznych. Budowa, nazewnictwo, właściwości i przemiany podstawowych grup związków nieorganicznych (kwasy, zasady, sole) oraz organicznych jedno- i dwufunkcyjnych: alkohole, etery, kwasy karboksylowe, aldehydy, ketony, estry, aminy, hydroksykwasy, aminokwasy. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii na temat przedstawiania reakcji chemicznych za pomocą równań, wykonywania obliczeń chemicznych, wykorzystywania podstawowych technik laboratoryjnych.
Student potrafi wykonywać analizy jakościowe i ilościowe pracując samodzielnie oraz w grupie, potrafi przeprowadzić i opisać eksperymenty wykonywane w czasie zajęć.
Student zna oraz stosuje zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, umie dostrzec ryzyko i niebezpieczeństwo związane z pracą w laboratorium chemicznym; potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić proste eksperymenty laboratoryjne.
Student świadomie podchodzi do wyznaczonych zadań, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat procesów fizykochemicznych w celu oceny zjawisk zachodzących w środowisku.
Kryteria oceniania
Wykład.
Ocena końcowa uzależniona jest od ilości uzyskanych z egzaminu pisemnego punktów:
• student otrzymuje ocenę niedostateczną (2.0), jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
• student otrzymuje ocenę dostateczną (3.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
• student otrzymuje ocenę dostateczną + (3.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą (4.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą + (4.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
• student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów).
Przy wystawianiu oceny końcowej prowadzący może również uwzględnić aktywność i zaangażowanie studenta podczas realizacji zadań dydaktycznych w czasie wykładów oraz konsultacji.
Laboratorium:
wejściówki lub odpowiedź ustna - 5 pkt (za każdą)
sprawozdania - 2 pkt (za każde)
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie skali:
90-100% z maksymalnej ilości punktów do zdobycia w semestrze (max. pkt)- bdb
80-89% max. pkt. db+
70-79% max. pkt. db
60-69% max. pkt. dst+
50-59% max. pkt. dst
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zajęcia oraz zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009
Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004
Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002
Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009
Drapała T., Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Część 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Chemiczne metody analizy ilościowej. Część 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Marzec Halina: Chemia organiczna: przewodnik do ćwiczeń dla kierunków przyrodniczych. - Wyd. 2popr. i uzup. - Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, 2003
Białecka-Florjańczyk Ewa, Włostowska Joanna: Chemia organiczna. , wyd. 2 uzup. WNT, Warszawa 2005
Crowe J., Bradshaw T., Chemistry for the biosciences: the essential concepts. Oxford: Oxford University Press, 2010.
W cyklu 2024Z:
Podstawowa: |