Semestr letni 2020/2021
Semestr letni 2021/2022
Semestr letni 2022/23
Jakość produktów rolno - spożywczych RS1606
Wykład: Podział surowców i produktów rolno-spożywczych pod względem podobieństwa zawartości podstawowych składników odżywczych. Rodzaje zanieczyszczeń surowców i produktów rolno-spożywczych oraz ich źródła: zanieczyszczenia biologiczne, zanieczyszczenia chemiczne, zanieczyszczenia fizyczne. Przepisy prawne z zakresu jakości i bezpieczeństwa żywności obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. Zasady znakowania i pakowania żywności. Instytucje nadzorujące bezpieczeństwo żywności.
Ćwiczenia laboratoryjne: Wpływ warunków przechowywania żywności i procesów technologicznych na jakość i bezpieczeństwo żywności. Dodatki do żywności. Bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności. Analiza jakościowa wybranych toksykantów produktów rolno-spożywczych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu wykorzystania metod analitycznych do identyfikacji składników antyodżywczych występujących w surowcach i produktach rolno-spożywczych.
EU2 Student zna i potrafi określić właściwości fizyko-chemiczne żywności oraz przeprowadzić i opisać eksperymenty dotyczące identyfikacji zanieczyszczeń oraz naturalnych toksykantów w surowcach i produktach rolno-spożywczych.
EU3 Student zna oraz potrafi opisać zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, umie dostrzec ryzyko i niebezpieczeństwo związane z pracą w laboratorium chemicznym; potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić eksperymenty laboratoryjne.
EU4 Student świadomie realizuje określone zadania, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat badania wybranych cech żywności i rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu obiektywnych informacji oraz formułowania rzetelnych opinii.
Kryteria oceniania
Wykład - metoda informacyjno-problemowa, laboratorium - metoda eksperymentu. Prezentacje multimedialne (ppt, filmy), dyskusja, bazy danych on-line dostępne w bibliotece uczelnianej, specjalistyczna literatura naukowa.
Wykład- zaliczenie pisemne; laboratorium - sprawdziany pisemne z przygotowania do zajęć.
Ocena końcowa jest wypadkową z uzyskanych punktów z zaliczenia pisemnego lub testu pojedynczego wyboru:
• student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
• student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
• student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
• student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Literatura
1. Gertig H., Duda G.: Żywność a zdrowie i prawo. PZWL, Warszawa 2006.
2. Kowalczyk S.: Bezpieczeństwo i jakość żywności. PWN, Warszawa 2016.
3. Sikorski E (red.). Z., Staroszczyk H.: Chemia żywności: praca zbiorowa. T.2, Biologiczne właściwości składników żywności. PWN, Warszawa, 2017.
4. Sikorski E (red.). Z., Staroszczyk H.: Chemia żywności: praca zbiorowa. T. 1, Główne składniki żywności. PWN, Warszawa 2017.
5. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 r. z późniejszymi zmianami.