Semestr zimowy 2021/2022
Technologie żywności wygodnej i funkcjonalnej RS1511
Wykład: Podział oraz klasyfikacja żywności funkcjonalnej i wygodnej. Wymagania jakościowe żywności wygodnej i funkcjonalnej. Oświadczenie żywieniowe, zdrowotne i funkcjonalne - znakowanie żywności. Składniki żywności funkcjonalnej. Fitozwiązki jako bioaktywne składniki żywności - naturalne i ich syntetyczne analogi. Probiotyki i prebiotyki. Żywność specjalnego przeznaczenia. Projektowanie żywności o właściwościach prozdrowotnych oraz wygodnej. Innowacyjne procesy technologiczne w produkcji żywności wygodnej i funkcjonalnej.
Pracownia specjalistyczna: Wykonie projektu związanego z opracowanie technologii wytwarzania wybranego produktu o właściwościach prozdrowotnych oraz wygodnej. Dobór urządzeń niezbędnych dla realizacji wybranej technologii i ich charakterystyka.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Student posiada wiedzę o klasyfikacji i parametrach jakościowych żywności wygodnej i funkcjonalnej
EU2 Student zna oraz potrafi opisać operacje jednostkowe stosowane w produkcji żywności wygodnej i funkcjonalnej. potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić i opisać proste eksperymenty.
EU3 Student świadomie realizuje określone zadania, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat projektowania wybranych cech żywności.
EU4 Student potrafi zaprojektować proces wytwarzania żywności wygodnej i funkcjonalnej; potrafi łączyć fakty naukowe pozwalające lepiej interpretować przemiany chemiczne mające istotne znaczenie przy opisywaniu zjawisk zachodzących w przetwórstwie surowców żywnościowych.
Kryteria oceniania
Wykład z zastosowaniem technik multimedialnych. Pracownia specjalistyczna – samodzielne opracowanie prezentacji multimedialnej, dyskusja, bazy danych on-line dostępne w bibliotece uczelnianej, specjalistyczna literatura naukowa.
Wykład- zaliczenie pisemne; pracownia specjalistyczna - sprawdziany pisemne z przygotowania do zajęć oraz ocena projektu produktu spożywczego zadanych właściwościach.
Zaliczenie końcowe polega na napisaniu kolokwium sprawdzającego osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, na podstawie zagadnień tematycznie związanych tematyką wykładów:
• student otrzymuje ocenę niedostateczną (2.0), jeśli nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
• student otrzymuje ocenę dostateczną (3.0), jeśli osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
• student otrzymuje ocenę dostateczną + (3.5), jeśli osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą (4.0), jeśli osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (71-80% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą + (4.5), jeśli osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
• student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5.0), jeśli osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów) oraz był obecny na wszystkich zajęciach pracowni specjalistycznej.
Nieobecności usprawiedliwione powinny być odrobione w terminie wyznaczonym przez prowadzącego zajęcia. Przy wystawianiu oceny końcowej prowadzący może również uwzględnić aktywność i zaangażowanie studenta podczas realizacji zadań dydaktycznych w czasie wykładów, pracowni specjalistycznej oraz konsultacji.
Literatura
1. Siddiqui, Mohammed Wasim. Ed.: Minimally processed foods: technologies for safety, quality, and convenience, Mohammed Wasim Siddiqui, Mohammad Shafiur Rahman eds. Cham: Springer International Publ., 2015
2. Sikorski E (red.). Z., Staroszczyk H.: Chemia żywności: praca zbiorowa. T. 1, Główne składniki żywności, Warszawa, Wydaw. Naukowe PWN, 2017.
3. Śmigielska H., Innowacyjne produkty spożywcze na rynku żywności funkcjonalnej zawierające wzbogaconą skrobi, Wydaw. Uniwer. Ekonomicznego w Poznaniu, 2016.
4. Świderski F. i in.: Żywność wygodna i żywność funkcjonalna: Warszawa. WNT, 2006.