Semestr letni 2009/10
Semestr zimowy 2009/10
Protokół dyplomatyczny PN03501
1.Pojęcie, historia, zadania i organizacja protokołu dyplomatycznego.
a) protokół dyplomatyczny w stosunkach międzynarodowych.
b) pojecie protokołu dyplomatycznego,
c) źródła i historia protokołu,
d) Kongres Wiedeński i powstanie protokołu,
e) organizacja protokoły dyplomatycznego
f) protokół dyplomatyczny w polskiej tradycji
g) współczesny polski protokół dyplomatyczny
2. Misja dyplomatyczna:
a) podstawy prawa konsularnego (wybór)
b) podstawy prawa dyplomatycznego (wybór)
c) przedstawicielstwo dyplomatyczne
d) stałe misje dyplomatyczne
e) rangi szefów misji dyplomatycznych
f) ambasador
g) akredytacja
h) inni szefowie stałych misji dyplomatycznych
i) personel dyplomatyczny misji
3. Ceremoniał. Ceremonie oficjalne i państwowe:
a) ceremonie
b) ceremonie państwowe
d) żałoba narodowa
e) organizacja uroczystości publicznej
f)symbole państwowe
g) ordery i odznaczenia RP
4. Etykieta (zasady dobrego wychowania)
a) etykieta
b) pojecie i zasady dobrego wychowania
5. Zagadnienia precedencji.
a) pojęcie precedencji
b) precedencja wyższych godności w państwie
c) precedencja najwyższych stanowisk w RP
d) precedencja w innych państwach
e) precedencja w korpusie dyplomatycznym
f) precedencja w organizacjach międzynarodowych (np.UE)
6. Korespondencja dyplomatyczna.
a) pisanie listów (podstawowe zagadnienia)
b) pisanie listów prywatnych, służbowych i oficjalnych
c) zwroty grzecznościowe
d) wysyłanie listów
e) korespondencja dyplomatyczna (forma, styl, pisma ceremonialne, pisma okazjonalne, noty dyplomatyczne)
7. Tytulatura (korespondencja, rozmowa bezpośrednia).
a) nazewnictwo państw i tytułowanie ich przedstawicieli,
b) zasadnicze tytuły w korespondencji oficjalnej,
c) tytulatura w korespondencji,
d) tytułowanie najwyższych przedstawicieli państw (korespondencja i rozmowa)
e) tytułowanie przedstawicieli duchowieństwa
8.Wizyty zagraniczne (organizacja i przebieg)
a) znaczenie i typy wizyt,
b) przygotowanie i przebieg wizyty
c) powitanie (nieformalne, formalne, ceremonia powitania gościa zagranicznego),
d) rezydencja gościa,
e) upominki,
f) program wizyty w RP
g) oficjalny obiad
9. Przyjęcia.
a) przygotowanie przyjęcia,
b) typy przyjęć,
c) typy stołów (miejsca honorowe, rozsadzanie, plan stołu),
d) nakrycia, sztućce, kolejność i dobór dań, wybór win, szczególne potrawy, ograniczenia żywieniowe - zasady wielokulturowości).
10. Ubiory.
a) zasady ogólne i wskazania elegancji,
b) typy ubiorów,
c) ubiory w biznesie (podstawowe zasady)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
zapoznanie studentów z podstawowymi celami i zadaniami protokołu dyplomatycznego oraz występującymi relacjami pomiędzy opisywanym protokołem a prawem międzynarodowym publicznym i stosunkami międzynarodowymi . Przygotowanie studentów do wykorzystania zdobytej wiedzy w wielokulturowym i wielonarodowym środowisku międzynarodowym. Nauczenie i ugruntowanie uniwersalnych zasad etycznych istniejących w kulturze zachodnioeuropejskiej oraz zapoznanie z adekwatnymi regułami funkcjonującymi w innych, odmiennych systemach kulturowych.
umiejętności: wykształcenie umiejętności wdrożenia w działanie posiadanej wiedzy na temat funkcjonowania protokołu dyplomatycznego w środowisku międzynarodowym. Oceny i porównania poziomu konieczności posiadania umiejętności w posługiwaniu się zasadami grzeczności i kurtuazji międzynarodowej i praktycznego wykorzystania tych umiejętności w pracy zawodowej;
kompetencje społeczne: wykształcenie umiejętności analizy polityki międzynarodowej. Zdobywanie informacji na temat różnorodności i przynależności społeczno-kulturowej innych jednostek, cechuje się umiejętnością nawiązania kontaktów zawierających pierwiastek międzynarodowy. Ponadto, potrafi na poziomie podstawowym powiązać teoretyczne zasady protokołu dyplomatycznego z praktyką oraz współpracować w grupie o międzynarodowym statusie.
Kryteria oceniania
wykład - sprawdzian pisemny na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru z rozbudowaną kafeterią
Maksymalna liczba punktów: 10 pkt
1. 10 - 9,5 pkt - ocena b.db
2. 8, 5 - 8,0 - ocena db+
3. 7,5 - 7,0 - db
4. 6,5 - 6,0 - dst+
5. 5,5 - 5,0 - dst
6. 5,0 - 0,0 - ndst
ćwiczenia - uczestnictwo w zajęciach praktycznych, przygotowywanych w domu i prezentowanych podczas ćwiczeń (zajęcia odbywają się na zasadzie dyskusji problemowej na podstawie wiedzy uzyskanej podczas wykładu i pracy własnej studenta).
Warsztaty praktyczne: prezentowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas ćwiczeń warsztatowych realizowanych w małych grupach (2-5 osób)
Ocenie podlega: aktywność na zajęciach, umiejętność opanowania materiału (praca domowa), umiejętność ustnej prezentacji przygotowanego materiału, umiejętność trafnego zadawania pytań i udzielania adekwatnych odpowiedzi.
Pisemny test obejmujący wiedzę uzyskaną podczas wykładu.
Literatura
a) podstawowa:
1.C. Ikanowicz, J. W. Piekarski, Protokół dyplomatyczny i dobre obyczaje, 2007.
2.E. Pietkiewicz, Protokół dyplomatyczny, 1998.
3.W. Góralczyk, S. Sawicki, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, 2007.
b) uzupełniająca:
1. T. Orłowski, Protokół dyplomatyczny (ceremoniał i etykieta), 2006.
2. P. Wiszewski, Dyplomacja publiczna, 2008.
3. Konwencja wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych z dnia 18 kwietnia 1961 (Dz. Nr 37/1965, poz.232).
4. Konwencja wiedeńska o stosunkach konsularnych z Dia 24 kwietnia 1964 (Dz. U.nr 13/1982, poz.98).
5. Ustawa z dnia 27 lipca 2001 roku z służbie zagranicznej (Dz. U. nr 128/2001, poz.1403).