Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Analityka substancji toksycznych w środowisku OM1031
Treści programowe:
Przygotowanie próbek środowiskowych w postać gotową do pomiarów. Sposoby zatężania analitów. Podstawy metod chromatograficznych (GC, HPLC i HPIC) i ich zastosowanie w analizie substancji toksycznych. Oznaczanie WWA, PCB, PCDD, PCDF, BTEX i ubocznych produktów uzdatniania wody do picia. Elektroforeza kapilarna i jej zastosowanie. Metody spektroskopowe. Wykorzystanie ESA, ICP, ASA i MS do analizy substancji toksycznych. Podstawy metod elektroanalitycznych. Zastosowanie potencjometrii, konduktometrii, polarografii i amperometrii. Techniki łączone w analityce (GC-MS). Specjacja i analiza specjacyjna. Opracowanie wyników pomiarów i ich interpretacja. Sensory chemiczne, miniaturyzacja w analityce substancji toksycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Poznanie współczesnych metod analitycznych. Uświadomienie ważności procedury pobierania i przygotowanie próbek oraz prawidłowego podawania wyników.
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów uczenia się:
Laboratorium
W ramach ćwiczeń laboratoryjnych student wykonuje pięć ćwiczeń praktycznych, pracując w zespołach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwiów cząstkowych (po 6 pkt. każde) i sporządzonych sprawozdań z przebiegu doświadczeń, weryfikujących efekty kształcenia EK1 – EK7. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych wszystkich ocen cząstkowych.
- student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 52% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
- student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
- student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
- student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Wykład
Dwa pisemne kolokwia cząstkowe (na IV. i VII. wykładzie) składają się z 3pytań (po 10 pkt.) weryfikujących efekty kształcenia EK1 i EK5. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładu jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punków (30) – ocena dostateczna (3). Pozostałe oceny zależą od jakości odpowiedzi na poszczególne pytania: 3,5 (od 36 do 41 pkt.); 4,0 (od 42 do 47 pkt); 4,5 (od 48 do 53 pkt.); 5,0 (od 54 do 60 pkt). Na ostatnim wykładzie istnieje możliwość poprawy niezaliczonych kolokwiów lub pisania kolokwium z całości.
Studenci piszą kolokwia bez korzystania z notatek, innych materiałów i pomocy oraz bez
porozumiewania się z innymi osobami. Każde kolokwium trwa ok. 45 minut.
Literatura
a) podstawowa:
1. Kealey D., Haines P.J.: Chemia analityczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006;
2. Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska, Red. Namieśnik J., WNT, 2000;
3. Kucharski M.: Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń, Wyd. PB, Białystok, 2008
b) uzupełniająca:
1.Miller J.C.: Statistics for analytical chemistry, Chichester, Horwood Ellis, 1989;
2. Namieśnik J.: Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, PWN, Warszawa, 2000;
3. Lewicka M., Regulska E.: Ćwiczenia rachunkowe z chemii, Wyd. PB, Białystok, 2001