Semestr letni 2006/07
Semestr letni 2007/08
Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2014/15
Geologia i geomorfologia I O12009
Budowa Ziemi i siły wewnętrzne. Formy utworzone przez siły endogeniczne. Procesy wietrzeniowe, wietrzenie fizyczne i chemiczne. Najważniejsze minerały, skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Makroskopowe rozpoznawanie różnych minerałów i skał oraz określanie ich przynależności systematycznej. Morfogenetyczna działalność czynników denudacyjnych, procesy stokowe. Morfogenetyczna działalność rzek. Rzeźba fluwialno-denudacyjna. Warunki i przebieg powstawania form krasowych. Morfogenetyczna działalnośc lodowców i wód lodowcowych. Procesy i formy mrozowe. Rzeźba staroglacjalna i młodoglacjalna. Rzeźba eoliczna - morfogenetyczna działaność wiatru. Jeziora, typy genetyczne i biologiczne, osady jeziorne. Właściwości fizykochemiczne utworów powierzchniowych. Związki między elementami środowiska przyrodniczego (budową geologiczną i rzeźbą terenu), procesami i zjawiskami geologicznymi i geomorfologicznymi oraz formami zagospodarowania terenu. Formy antropogeniczne. Stratygrafia czwartorzędu. Geologia i geomorfologia północno – wschodniej Polski. Szczegółowa mapa geomorfologiczna.
W cyklu 2012L:
Budowa Ziemi i siły wewnętrzne. Formy utworzone przez siły endogeniczne. Procesy wietrzeniowe, wietrzenie fizyczne i chemiczne. Najważniejsze minerały, skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Makroskopowe rozpoznawanie różnych minerałów i skał oraz określanie ich przynależności systematycznej. Morfogenetyczna działalność czynników denudacyjnych, procesy stokowe. Morfogenetyczna działalność rzek. Rzeźba fluwialno-denudacyjna. Warunki i przebieg powstawania form krasowych. Morfogenetyczna działalnośc lodowców i wód lodowcowych. Procesy i formy mrozowe. Rzeźba staroglacjalna i młodoglacjalna. Rzeźba eoliczna - morfogenetyczna działaność wiatru. Jeziora, typy genetyczne i biologiczne, osady jeziorne. Właściwości fizykochemiczne utworów powierzchniowych. Związki między elementami środowiska przyrodniczego (budową geologiczną i rzeźbą terenu), procesami i zjawiskami geologicznymi i geomorfologicznymi oraz formami zagospodarowania terenu. Formy antropogeniczne. Stratygrafia czwartorzędu. Geologia i geomorfologia północno – wschodniej Polski. Szczegółowa mapa geomorfologiczna. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna terminologię z zakresu budowy wnętrza Ziemi, identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne; nazywa, klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje morfologię i budowę
potrafi analizować zjawiska i procesy geomorfologiczne kształtujące powierzchnię Ziemi, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi, dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować, opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
interpretuje procesy skutki procesów geologicznych i morfologicznych, ocenia skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na budowę geologiczną i rzeźbę terenu
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera, w tym jej wpływ na środowisko
Kryteria oceniania
Oc. bdb.
- zna w pełnym zakresie terminologię z dotyczącą budowy wnętrza Ziemi,
- klasyfikuje i rozpoznaje wszystkie najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- przypisuje odpowiednie formy powierzchni Ziemi właściwym procesom
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- na podstawie rozpoznanych form terenowych potrafi prawidłowo wyjaśniać genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe, co najmniej na ocenę dobrą w pierwszym terminie
Oc. db.
- zna terminologię z zakresu budowy wnętrza Ziemi,
- klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- na podstawie rozpoznanych form terenowych w ogólnym zarysie wyjaśnia genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe na ocenę dobrą, a co najmniej na ocenę dostateczną+ w pierwszym terminie
Oc. dst.
- zna terminologię dotyczącą budowy wnętrza Ziemi w podstawowym zakresie,
- klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- próbuje wyjaśniać genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe, co najmniej na ocenę dostateczną
Oc. ndst.
- nie zna terminologii dotyczącej budowy wnętrza Ziemi w podstawowym zakresie, lub
- nie klasyfikuje i rozpoznaje najważniejszych minerałów i skał, lub
- nie identyfikuje i nie zna definicji procesów geologicznych i geomorfologicznych, lub
- nie definiuje i nie rozpoznaje form powierzchni Ziemi, nie potrafi opisywać ich morfologii i budowy wewnętrznej, lub
- nie umie je interpretować map geomorfologicznych i geologicznych, lub
- nie dostrzega i nie wyjaśnia związków pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego, lub
- nie zaliczy wszystkich ćwiczeń graficznych i opisowych, co najmniej na ocenę dostateczną
Literatura
Jaroszewski W., Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Wyd. Geolog., Warszawa, 1986;
Klimaszewski M. Geomorfologia, PWN, Warszawa, 2002;
Micun K. i inni, Minerały i skały. Podstawy makroskopowego rozpoznawania, Politechnika Białostocka, 2011;
Mizerski W. Geologia dynamiczna dla geografów, PWN, Warszawa, 2004;
Mycielska-Dowgiałło E. i inni, Geomorfologia dynamiczna i stosowana, WGiSR, UW, Warszawa, 2001;
Migoń P., Geomorfologia, PWN, Warszawa 2004
W cyklu 2012L:
Jaroszewski W., Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej, Wyd. Geolog., Warszawa, 1986; |