Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Pedagogika METS25002A
Treści programowe:
Pedagogika jako nauka
Metodologia badań pedagogicznych
charakterystyka procesu wychowania (wartości, cele)
Metody wychowania
Błędy w wychowaniu
Rozwój i zmienność wychowania i kształcenia
Poglądy na wychowanie i idee pedagogiczne wybranych przedstawicieli myśli pedagogicznej
Charakterystyka procesu kształcenia
Osobowość i zawód nauczyciela
Rodzina jako środowisko wychowawcze
Efekty kształcenia:
-wyjaśni podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu nauk pedagogicznych
-przedstawi pedagogikę jako dyscyplinę naukową
-scharakteryzuje metody wychowania, metody nauczania, błędy popełniane w wychowaniu
-przestawi rozwój wychowania i kształcenia w kontekście historycznym
-scharakteryzuje proces kształcenia;
-scharakteryzuje kompetencje nauczyciela
-wymieni funkcje rodziny i zagrożenia we współczesnej rodzinie
-określi niepowodzenia wychowawczo-dydaktycznym i podejmie działania naprawcze w przypadku ich wystąpienia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2010Z: | W cyklu 2012Z: |
Literatura
Literatura
a) podstawowa:
1.Pedagogika: podręcznik akademicki. T. 1,2. (red.) B. Śliwerski, Z. Kwieciński. PWN, Warszawa 2006
2.Pedagogika. T. 1,2,3. (red.) B. Śliwerski. GWP, Gdańsk 2006
3.Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1993.
4. Turos L., Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Siedlce 1997.
b)literatury uzupełniającej:
1.Korczak J., Jak kochać dziecko, Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza, Warszawa 1992.
2.Bińczycka J., Między swoboda a przemocą w wychowaniu, Kraków 1997,
3.Faber A., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1993.
4.Świętochowska A., Systemy edukacyjne cywilizacji przełomu XX i XXI wieku. Toruń 2000
5.Pecyna M., B., Rodzinne uwarunkowania zachowania dziecka, WSiP, Warszawa 1998.