Percepcja audiowizualna METS05043
Treści programowe: Czym jest percepcja (postrzeganie)? Percepcja jako zjawisko fizyczno-fizjologiczno-psychologiczne. Postrzeganie wzrokowe: widzenie, złudzenia optyczne, kontrasty barwy, stałość barwy, kojarzenia barwy, obrazy. Czytelność: litery, słowa, wiersze, strona. Postrzeganie słuchowe: psychoakustyka, koncentracja, przykuwanie uwagi. Psychologia wyglądu (formy, postaci). Zasady i elementy projektowania wyglądu. Zasady prostoty, bliskości, równości, zamkniętości, doświadczenia, stałości, podziału figura-podłoże. Elementy: format, równowaga, kierunek, dynamika, napięcie, ruch, symetria, asymetria, otoczenie, struktura, złoty podział, szereg arytmetyczny i geometryczny. Perspektywa. Barwa: w druku i na ekranie,
Efekty kształcenia: Umiejętności i kompetencje przedstawiania i opisywania: najważniejszych pojęć związanych z postrzeganiem wzrokowym i słuchowym; wpływu cech psychofizycznych na odbiór obrazu i dźwięku; miar barwy i dźwięku.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa: Hasła w Wikipedii: percepcja, procesy poznawcze, barwa, design, emocja, oko, ucho, wzrok, słuch, zmysł, psychoakustyka, złudzenie optyczne, światło, kompozycja, osobowość, projektowanie uniwersalne
b) uzupełniająca: Książki z historii sztuki i projektowania graficznego