Dydaktyka techniki MEI7030N
Treści programowe:
Czym jest dydaktyka? Czym jest uczenie się? Dlaczego edukacja techniczna? Metatechnika jako ogólna nauka o technice. Podstawowe założenia edukacji metatechnicznej. Wiedza techniczna i wiedza o technice. Technika działaniowa i rzeczowa. Sposoby myślenia w technice: języki techniki, modele, systemy. Sposoby pracy w technice. Technika jako źródło inspiracji dydaktycznych. Projektowanie i konstruowanie systemów dydaktycznych. Precyzowanie celów i treści dydaktyki techniki na przykładzie maszyn do przetwarzania, transportowania i magazynowania materiału, energii i informacji. Dziedziny techniki i ich języki. Czym są zadania techniczne i na czym polega ich rozwiązywanie? Kompetencje nauczyciela techniki. Rola nowych mediów w dydaktyce techniki.
Efekty kształcenia: Umiejętności i kompetencje wieloaspektowego (metatechnicznego) projektowania i realizowania procesów kształcenia i systemów nauczania-uczenia się techniki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:
Gawrysiak M.: Edukacja metatechniczna. Wprowadzenie do celów i treści kształcenia ogólnotechnicznego. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej 1998, www.pbc.biaman.pl
Gawrysiak M.: Analiza systemowa urządzenia mechatronicznego. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej 2008, www.pbc.biaman.pl
Gawrysiak M.: Robot jako system komputerowy. www.pbc.biaman.pl
b) uzupełniająca: Hasła dydaktyczne w Wikipedii; linki w tych hasłach