Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2014/15
Przedmiot uzupełniający humanistyczny II:Komunikacja interpersonalna MBMSO7055K
Treści programowe:
Komunikacja interpersonalna: charakterystyka pojęć, cele komunikacji, bariery komunikacyjne, warunki skutecznej komunikacji.
Komunikacja niewerbalna, funkcje, rola, klasyfikacja.
Aktywne słuchanie, empatia. Asertywność i jej rola w skutecznej komunikacji. Komunikacja w grupie.
Autoprezentacja – wywieranie wrażenia na innych, techniki autoprezentacji.
Propaganda, manipulacja, perswazja, wpływ społeczny – reguły i metody przeciwdziałania.
Komunikacja międzykulturowa: bariery, szok kulturowy, różnice kulturowe a zachowania w biznesie.
Konflikty i ich rozwiązywanie. Mediacje i negocjacje - podstawowe problemy.
Efekty kształcenia: student zna podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej w i jej znaczenie w pracy menedżera.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna metody komunikowania się i rolę komunikacji w pracy zawodowej.
Zna zasady skutecznej komunikacji. Umie w praktyce stosować "pomosty" komunikacyjne. Rozwija praktycznie swoje kompetencje komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Test pisemny na zakończenie wykładów, warunkiem zaliczenia jest zdobycie 2 punktów. Podstawą zaliczenia wykładu jest średnia ocena z dwóch pisemnych zaliczeń. Każde zaliczenie polega na opisaniu 3 zagadnień. Za każde zagadnienie można dostać max 3 punkty. W ramach jednej pracy można otrzymać max 9 pkt.
punkty uzyskane ocena
9 pkt 5 bardzo dobry
8 pkt 4.5 dobry plus
7 pkt 4 dobry
6 pkt 3.5 dostateczny plus
5 pkt 3 dostateczny
4 pkt 2 niedostateczny
Literatura
1.Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna : doskonalenie przez trening , Wyd. Difin, Warszawa 2012
2. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych : materiały do ćwiczeń, Wyd. Naukowe Uniwersytetu w Toruniu, Toruń, 2010.
3.Komunikacja i prezentacje według Johna Adaira, red. Neila Thomasa, Oficyna Volter Kluver, Kraków 2009
4. Cichobłaziński L., Techniki negocjacji i mediacji, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
5. Fisher R., Emocje w negocjacjach, Wyd. J. Santorski &CO, Warszawa 2009