Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Przedmiot techniczny obieralny II: Innowacja przedsiębiorczości MB134
Treści programowe:
Przedsiębiorczość na świecie na przełomie XX i XXI w. Zmiany w sferze technologii, przełomowe rozwiązania organizacyjne, zmiany preferencji konsumentów, skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. Przedsiębiorczość w Polsce na tle międzynarodowym. Własny biznes jako opcja kariery zawodowej po studiach. Cechy i umiejętności liderów nowych przedsięwzięć. Od pomysłu do uruchomienia biznesu. Jak zidentyfikować dobry pomysł na biznes.
Biznes plan - definicja i podstawowe nieporozumienia związane z tym pojęciem. Technika opracowania biznesplanu. Finansowanie nowego biznesu - generalne tendencje. Praktyczne metody maksymalizacji wpływów i minimalizacji wydatków. Forma prawna dla nowego przedsięwzięcia. System finansowo-księgowy. Księgowość pełna czy uproszczona. Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy. Działania związane z wejściem nowej firmy na rynek. Franchising. Przedsiębiorczość międzynarodowa. Wykorzystanie potencjału Internetu. Technologie informacyjne a przedsiębiorczość. Specyfika nowych przedsięwzięć technologicznych. Założenie firmy. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Przygotowanie organizacyjne do stadium przyspieszonego wzrostu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Nowy wymiar problemów i zagrożeń. Ewolucja systemu zarządzania. Realizacja zysków z inwestycji.
Efekty kształcenia: Poznanie podstawowych treści związanych z organizacją współczesnej innowacyjnej przedsiębiorczości. Nabycie umiejętności wykorzystania podstawowych mechanizmów rządzących w przedsiębiorczości. Zdobycie wiedzy niezbędnej do założenia własnej firmy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura
a)podstawowa:
1. Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2008.
2. Skowronek Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania, Wydawnictwo: C.H. BECK,
b)literatury uzupełniającej:
1. Piaseczny J.: Biznes Plan. Problemy i metody. Wyd. WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2002
2. Drucker P.F.: Natchnienie i fart czyli innowacja i przedsiębiorczość. Wydawnictwo EMKA, 2004