Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Programy użytkowe w automatyce (E) MARS25004A
Treści programowe:
Charakterystyka programów komputerowych używanych w automatyce. Charakterystyka środowiska Matlab. Podstawy programowania w Matlabie. Programowanie m-plików funkcyjnych i skryptowych. Modelowanie równań różniczkowych. Modelowanie układów dynamicznych w środowisku Matlab z wykorzystaniem Control Toolbox. Projektowanie złożonych układów dynamicznych. Analiza w dziedzinie czasu i częstotliwości układów dynamicznych liniowych i nieliniowych. Projektowanie liniowych układów sterowania. Wprowadzenie do środowiska Simulink. Modelowanie i symulacja liniowych i nieliniowych układów dynamicznych w środowisku Simulink. Symulacja liniowych praw sterowania.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Po zakończeniu przedmiotu Student posiada wiedzę z zakresu prowadzenia obliczeń numerycznych, symulacji pracy obiektów i układów sterowania, modelowania i badania obiektów dynamicznych oraz projektowania podstawowych układów sterowania i regulacji.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład – prezentacje multimedialne, symulacje komputerowe, dyskusja, pisanie na tablicy.
Projekt – indywidualne wykonywanie zadań projektowych w programie Matlab/Simulink przy pomocy komputera.
Forma i warunki zaliczenia:
Wykład – egzamin pisemny, warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie projektu.
Projekt – poprawne i indywidualne wykonanie trzech przydzielonych problemów projektowych w środowisku Matlab/Simulink.
Literatura
a) podstawowa:
1.Brzózka J., Ćwiczenia z Automatyki w Matlabie i Simulinku, Wyd. MIKOM, Warszawa, 1997.
2.Hatch M.R., Vibration Simulation Using Matlab and Ansys, Chapman & Hall/CRC, 2001.
3.Kaczorek T. (red.), Podstawy Teorii Sterowania, Wyd. WNT, Warszawa, 2005.
b) uzupełniająca:
1.Mrozek B., Mrozek Z., Matlab i Simulink: poradnik użytkownika, Wyd. Helion, Gliwice, 2004.
2.The MathWorks, Control System ToolboxTM User’s Guide, 8th ed., 2009.
3.www.mathworks.com.