Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Dydaktyka szkoły wyższej IB1008
Podczas wykładów doktoranci poznają:
- Dydaktykę jako naukę, w tym dydaktykę szkoły wyższej, jej rozumienie, usytuowanie w systemie nauk, nurty badawcze
- Aparaturę terminologiczną dydaktyki
- Podstawy psychologiczne, pedagogiczne i filozoficzne procesu kształcenia
- Proces edukacji akademickiej według różnych paradygmatów
- Style nauczania według D. Barnesa i wzory uczenia się według B. Joyce i in.
- Cele kształcenia, zmiany w teleologii edukacyjnej, efekty kształcenia
- Program kształcenia oparty na efektach. KRK
- Zasady dydaktyki akademickiej
- Metody pracy ze studentami
- Formy zajęć w szkole wyższej
- Środki dydaktyczne i nowoczesne technologie w kształceniu akademickim
- Uczestnicy procesu kształcenia (charakterystyka współczesnego studenta, nauczyciel w różnych rolach)
- Tworzenie środowiska aktywnego uczenia się, motywacja studentów do uczenia się
Na zajęciach ćwiczeniowych studenci:
- dokonują operacjonalizacji celów kształcenia
- opracowują sylabus do wybranego przedmiotu
- projektują zajęcia dydaktyczne ze studentami
- prezentują scenariusze zajęć ze studentami dotyczące wybranego tematu
- konstruują zadania testowe
Do osiągnięcia efektów w ramach przedmiotu student potrzebuje szacunkowo 75h, w tym 50h pracy w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem i 25h pracy samodzielnej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2017Z: |
Efekty kształcenia
W ZAKRESIE WIEDZY:
EK1 - posiada pogłębioną wiedzę o podstawach teoretycznych procesu kształcenia,
o różnych paradygmatach edukacji akademickiej,
o uczestnikach procesu edukacyjnego,
o czynnikach wywołujących ten proces (celach, treściach, zasadach, metodach, środkach, formach organizacyjnych)
oraz o efektach procesu edukacyjnego w szkole wyższej (EL3_W06);
- W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI:
EK2 -zna zasady i metody planowania zajęć w zakresie wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia oraz projektowania i realizacji zajęć dydaktycznych w zakresie tego przedmiotu (EL3_U08);
EK3- potrafi dokonać operacjonalizacji celów kształcenia, opracować sylabus do wybranego przedmiotu na określonym kierunku kształcenia, przygotować i zaprezentować scenariusz zajęć na wybrany temat, przygotować narzędzie do weryfikacji efektów kształcenia (EL3_U08);
EK4 - potrafi dobrać odpowiednie metody, nowoczesne techniki, środki, formy organizacji do tworzenia aktywnego środowiska pracy studentów (EL3_U07, EL3_U08);
- W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:
EK5 - ma świadomość odpowiedzialności i etycznego zachowania w pracy ze studentami (EL3_K02, EL3_K05);
EK6 - posiada rozbudzoną potrzebę ciągłego doskonalenia warsztatu dydaktycznego w pracy ze studentami (EL3_K01, EL3_K04).
Kryteria oceniania
- egzamin i zaliczenie ustne (rozmowa)
- zaliczenie realizacji zadań praktycznych na ćwiczeniach według ustalonych kryteriów: operacjonalizacji celów, opracowania sylabusa, przygotowania i prezentacji scenariusza zajęć dydaktycznych, opracowania narzędzia do weryfikacji efektów kształcenia.
- obecność i aktywność, zaangażowanie na zajęciach.
Literatura
Bereźnicki F.: Zagadnienia dydaktyki szkoły wyższej. WSH TWP, Szczecin, 2009.
Denek K.: Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Dydaktyka akademicka i jej efekty. WSPiA, Poznań, 2011.
Jaskot K. W. (red.): Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Oficyna IN PLUS, Szczecin, 2006.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.): Dylematy dydaktyki szkoły wyższej, Trans Humana, Białystok, 2008.
Karpińska A., Wróblewska W. (red.), Dydaktyka akademicka - wybrane obszary badawcze, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2014.
Karpińska A., Wróblewska W., Kowalczuk K. (red.), W kierunku edukacji akademickiej zorientowanej na studenta, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2016.
Kraśniewski A.: Proces Boloński – to już 10 lat. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa, 2009.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.): Pedagogika. Podręcznik akademicki, t.1 i 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003.
Perspektywy rozwoju dydaktyki szkoły wyższej. Rozdział w: A. Karpińska, W. Wróblewska (red.): Kierunki rozwoju dydaktyki w dialogu i perspektywie. Difin, Warszawa, 2011.
Sajdak A., Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2013.
Wróblewska W.: Autoedukacja studentów w uniwersytecie – ujęcie z perspektywy podmiotu. Trans Humana, Białystok, 2008.
Wróblewska W.: Metody pracy ze studentami w kontekście efektów określonych w Krajowych Ramach Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego. E-mentor, nr 1 (43), 2012.
LITERATURA W JĘZYKU ANGIELSKIM:
Barr R. B., Tagg J., From Teaching to Learning. A new Paradigm for Undergraduate Education, artykuł dostępny na stronie(http://www.athens.edu/visitors/QEP/Barr_and_Tagg_article.pdf)
Cognitive Perspectives on Peer Learning, A.M. O’Donnel, A. King (ed.), Routledge, NewYork-London 2009. Dostępna na stronie https://books.google.pl
Hannan A., Silver H., Innovating in Higher Education. Teaching, Learning and Institutional Culture, The Society for research into Higher Educational&Open University Press, Philadelfia 2000. Dostępna na stronie http://www.amazon.com/Innovation-Higher-Education-Teaching-Institutional/dp/0335205380