Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2021/2022
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Węzły, sieci i centrale cieplne IŚ2S21225
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze szczegółową klasyfikacją węzłów cieplnych oraz zasadami ich wymiarowania. Nauczenie studentów budowy, zasady działania i doboru urządzeń technologicznych stosowanych w węzłach cieplnych. Zapoznanie z wymaganiami stawianymi pomieszczeniom węzłów cieplnych. Zapoznanie studentów ze szczegółową klasyfikacją sieci cieplnych oraz istotą pracy preizolowanych sieci cieplnych układanych w gruncie. Nauczenie zasad projektowania oraz metod kompensacji wydłużeń termicznych preizolowanych sieci cieplnych. Zapoznanie studentów z budową i rozwiązaniami technicznymi rur oraz elementów preizolowanych. Nauczenie projektowania systemów alarmowych stosowanych w preizolowanych sieciach cieplnych
Zajęcia projektowe poświęcone są zapoznaniu studentów z zasadami wykonywania projektów węzłów i sieci cieplnych oraz z ich zakresem obliczeniowym i graficznym. Nauczeniu studentów wykonywania niezbędnych obliczeń oraz doboru poszczególnych urządzeń technologicznych stosowanych w węzłach i sieciach cieplnych. Nauczenie studentów korzystania z materiałów katalogowych urządzeń technologicznych, programów komputerowych doborowych oraz internetowych baz danych. Zapoznanie studentów z zasadami wykonywania rysunków technicznych związanych z wykonywanym projektem węzła i sieci cieplnych. Nauczenie sporządzania zestawienia materiałowego oraz opisu technicznego dla wykonywanych projektów.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie uczenia się tego przedmiotu student będzie miał uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą elementów składowych systemów ciepłowniczych takich jak węzły i sieci cieplne. Będzie znał budowę i zasadę działania tych elementów. Pozna szczegółowe zasady projektowania węzłów i sieci cieplnych. Nauczy się korzystania z materiałów katalogowych, programów komputerowych doborowych i baz danych dotyczących urządzeń technologicznych stosowanych w węzłach i sieciach cieplnych. Pozna zasady wykonywania opisów technicznych, zestawień materiałowych oraz niezbędnych rysunków technicznych dla projektów węzłów i sieci cieplnych.
Dzięki wykładom student pozyska uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą elementów składowych systemów ciepłowniczych takich, jak węzły i sieci cieplne. Nauczy się klasyfikacji dotyczących węzłów i sieci cieplnych. Pozna ogólne zasady projektowania tych elementów. Będzie znał budowę i zasadę działania tych elementów.
Natomiast dzięki zajęciom projektowym student pozna szczegółowe zasady projektowania węzłów i sieci cieplnych dla zadanych parametrów wyjściowych. Nauczy się korzystania z materiałów katalogowych i baz danych dotyczących urządzeń technologicznych stosowanych w węzłach i sieciach cieplnych. Pozna zasady wykonywania opisów technicznych, zestawień materiałowych oraz niezbędnych rysunków technicznych dla projektów węzłów i sieci cieplnych.
Kryteria oceniania
Zasady zaliczenia wykładów
Efekty uczenia się studenta, w ramach wykładów, będą weryfikowane na podstawie pisemnego kolokwium zaliczeniowego. Zgodnie z Regulaminem Studiów PB kolokwium zaliczeniowe odbędzie się w dwóch terminach tj.: termin pierwszy – podstawowy (przedostatnie zajęcia w semestrze) i termin drugi – poprawkowy (ostatnie zajęcie w semestrze). W ramach kolokwium student będzie musiał udzielić odpowiedzi na dwa lub trzy pytania, które będą oceniane w skali ocen od 2 do 5. Ocena za każde pytanie będzie uzależniona od kompletności i poprawności udzielonej odpowiedzi według poniższej skali:
Poprawność i kompletność odpowiedzi Ocena za odpowiedź
od 90 do 100% 5,0
od 80 do 90 % 4,5
od 70 do 80 % 4,0
od 60 do 70 % 3,5
od 50 do 60 % 3,0
poniżej 50% 2,0
Ocenę końcową zaliczenia wykładów będzie stanowiła ocena zależna od średniej arytmetycznej z ocen uzyskanych za poszczególne pytania według poniższej skali:
Średnia arytmetyczna z ocen za odpowiedzi na pytania Ocena za odpowiedź
powyżej 4,50 5,0
od 4,26 do 4,50 4,5
od 3,76 do 4,25 4,0
od 3,26 do 3,75 3,5
od 3,00 do 3,25 3,0
poniżej 3,0 2,0
Zasady zaliczenia ćwiczeń projektowych
Metoda weryfikacji efektu kształcenia: dokumentacja projektu, obserwacja pracy na zajęciach projektowych, obrona projektu.
UWAGA! - obecność obowiązkowa i obowiązkowy zwrot projektu. Kryteria oceniania ćwiczeń projektowych przedstawia poniższa tabela:
Ocena Wymagane kryteria
5,0 Bez błędu wykonany projekt, prawidłowo wykonanie obliczenia i dobrane urządzenia. Z należytą starannością i bez błędu wykonane rysunki w skali podanej przez prowadzącego projekt, zwymiarowane i zanumerowane zgodnie ze specyfikacją. Obrona projektu bez zarzutu. Aktywny udział na zajęciach projektowych. Terminowość w oddawaniu obliczeń cząstkowych weryfikowanych podczas zajęć przez prowadzącego.
4,5 Projekt wykonany powyżej średniego standardu, ale mogą wystąpić niewielkie błędy nie wpływające w znaczący sposób na prawidłowość wykonania obliczeń i dobrania urządzeń. Rysunki wykonane ze starannością i bez błędu w skali, zwymiarowane i zanumerowane zgodnie ze specyfikacją. Obrona projektu z niewielkimi potknięciami. Terminowość w oddawaniu obliczeń cząstkowych weryfikowanych podczas zajęć przez prowadzącego.
4,0 Generalnie solidna praca z szeregiem zauważalnych błędów, dopuszczalny błąd rachunkowy i błąd w doborze jednego urządzenia w źródle ciepła. Rysunki wykonane w miarę starannie, mogą być pojedyncze błędy, braki w wymiarowaniu, błędy nieznaczne w rysowaniu rzutu i przekrojów. Obrona projektu z pewnymi uchybieniami. Terminowość w oddawaniu obliczeń cząstkowych weryfikowanych podczas zajęć przez prowadzącego, mogą wystąpić błędy obliczeniowe.
3,5 Zadawalający, ale mogą wystąpić błędy rachunkowe i błąd w doborze dwóch urządzeń w źródle ciepła. Błędy w doborze średnic. Rysunki wykonane w miarę prawidłowo, mogą być błędy, braki w wymiarowaniu, błędy w rysowaniu rzutu, czy wykonaniu przekrojów. Obrona projektu z pewnymi błędami. Obliczenia cząstkowe weryfikowane podczas zajęć przez prowadzącego, mogą być z błędami obliczeniowymi, złym doborem urządzeń i pokazane z opóźnieniem dwutygodniowym.
3,0 Wyniki pracy spełniają minimalnie kryteria. Wykonane wszystkie obliczenia, które były wykonywane na zajęciach. Dobór wszystkich urządzeń. Mogą być znaczące błędy w obliczeniach, braki w rysunkach tzn. nieopisane średnice, wymiary, niepełna specyfikacja urządzeń. Brak obliczeń podczas weryfikacji przez prowadzącego. Obliczenia cząstkowe mogą być pokazane z czterotygodniowym opóźnieniem prowadzącemu przedmiot. Obrona projektu na poziomie zadowalającym.
2,0 Nie wykonanie projektu lub nie udzielenie odpowiedzi na podstawowe pytania, dotyczące oddanego projektu, w ramach jego obrony.
W sytuacji ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania uczelni zaliczenia będą odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zasady zaliczeń nie ulegają zmianie.
Literatura
1. Żarski K. Węzły cieplne w miejskich systemach ciepłowniczych. Poradnik Wyd. Instal, 2014 r.,
2. Foit H. Indywidualne węzły cieplne, Wyd. Politechniki Śląskiej 2012 r.
3. Nantka M. Ogrzewnictwo i ciepłownictwo. WPŚ, Gliwice, 2010 r.,
4. Praca zbiorowa. Warunki techniczne projektowania, wykonawstwa, odbioru i eksploatacji sieci cieplnych z rur i elementów preizolowanych. COBRTI "Instal", Warszawa, 1996 r.
5. Szkarowski A. Ciepłownictwo. Obliczenia. Projektowanie. Energooszczędność, wydawnictwo Naukowe PWN, 2019 rok.