Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2019/2020
Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2021/2022
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Malarstwo 1 GRP1059
Celem przedmiotu jest rozwój umiejętności myślenia plastycznego w obszarze malarstwa. W ramach zadań malarskich wykonywane będą prace o określonym ładunku kompozycyjnym, plastycznym, graficznym i treściowym. W ramach cyklu semestralnego poruszane będą zagadnienia obrazów figuratywnych i abstrakcji.
Student wykonuje cykl prac malarskich na zadany wcześniej temat w oparciu o teorię sztuki oraz znane kierunki.
Treści programowe:
Zapoznanie studenta z podstawowymi umiejętnościami posługiwania się
technikami malarskimi. Przygotowanie studenta do swobodnego posługiwania się językiem komunikacji kolorystycznej. Zakres tematyczny zajęć:
1. Prezentacja wybranych narzędzi rysunkowych. Omówienie możliwości ich wykorzystania w pracach plastycznych. Omówienie zakresu poszczególnych zadań oraz kryteriów ich zaliczenia i oceny.
2. Zapoznanie z podstawowymi zasadami w malarstwie. Nauka uzyskiwania relacji kolorystycznych na płaszczyźnie. Nauka posługiwania się plamą barwną, walorem i światłocieniem w technikach akrylowych.
3. Malarskie, realistyczne odwzorowanie kompozycji martwej . Analizowanie kolorystyki wybranego kadru, wzajemne relacje elementów oraz współgranie barwy i linii, przedstawianie relacji kolorystycznych w tonacji zimnej. Przestrzeganie kontrastu walorowego oraz zawężonej gamy barwnej. Ćwiczenia posługiwania się plamą, walorem i światłocieniem w technikach akrylowych.
4. Przedstawianie relacji kolorystycznych w tonacji ciepłej.
5. Kompozycja we wnętrzu z uwzględnieniem proporcji oraz relacji w przestrzeni. Posługiwanie się geometrią i perspektywą w technikach malarskich.
6. Komponowanie obrazu przedstawiającego relacje pomiędzy poszczególnymi elementami, nauka wyboru kadru ze względu na ważność elementu akcentowanego.
7. Malarski studium anatomii ludzkiego ciała - praca z modelem.
8. Kompozycje malarskie - ćwiczenia domowe.
W cyklu 2022Z:
Zapoznanie studenta z podstawowymi umiejętnościami posługiwania się |
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: | W cyklu 2022Z: | W cyklu 2021Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
1. Student w sposób zaawansowany posługuje się technikami malarskimi
2. Potrafi posługiwać się paletą barw zimnych i ciepłych w kompozycji i budowaniu napięć artystycznych obrazu.
3. Potrafi wykonać kompozycję obrazu przedstawiającego martwą naturę i postać
3. Zna anatomię człowieka na poziomie wspomagającym malarskie przedstawienia modela
4. Zna podstawowe kierunki i techniki malarskie znane z historii sztuki.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Przeglądy prac malarskich pozwalające ocenić postępy i procesy uczenia się studenta
2. Konsultacje w oparciu o wykonywane prace domowe.
3. Korekty i obecności na zajęciach
Kryteria oceniania:
1. ocena 5,0 - Wykonanie 15 prac obowiązkowych programowych o wybitnych walorach artystycznych, prezentacja prac domowych
2. ocena 4,5 - Wykonanie 15 prac obowiązkowych programowych o dużych walorach artystycznych, prezentacja prac domowych
3. ocena 4,0 - Wykonanie 15 prac obowiązkowych programowych z zachowaniem poprawności kompozycyjnej i kolorystycznej, prezentacja prac domowych
4. ocena 3,5 - Wykonanie 15 prac obowiązkowych programowych z zachowaniem poprawności kompozycyjnej i kolorystycznej,
5. ocena 3,0 - Wykonanie 15 prac obowiązkowych programowych
6. ocena 2,0 - brak wykonanych wszystkich prac programowych, rażące błędy kompozycyjne i kolorystyczne obrazów
Literatura
1.M. Rzepinska, Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009
2.E. H. Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2008
3.Słownik terminologiczny Sztuk Pieknych, PWN, Warszawa, 2011
4.H. Damisc, Okno w żółci kadmowej, albo o tym co kryje się pod spodem,
Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk, 2007
5.W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW, Warszawa, 1986
literatura uzupełniająca
1.H. Belting, Antropologia obrazu, Universitas, Kraków, 2007
2.G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009
3. Arrechea Julio, Leonardo da Vinci, Warszawa: Solis Andrzej Koper, 2018
W cyklu 2022Z:
1.M. Rzepinska, Historia koloru, Arkady, Warszawa, 2009 literatura uzupełniająca 1.H. Belting, Antropologia obrazu, Universitas, Kraków, 2007 |