Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2019/2020
Semestr zimowy 2020/2021
Mikrokontrolery ES1D510207
Charakterystyka przykładowej rodziny mikrokontrolerów: struktura wewnętrzna, zasada pracy, lista rozkazów, system przerwań, wbudowane układy peryferyjne, przegląd rodziny mikrokontrolerów. Techniki programowania mikrokontrolerów. Realizacja podstawowych zadań systemu mikroprocesorowego w asemblerze wybranego mikrokontrolera i języku programowania wysokiego poziomu.
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 potrafi opisać funkcjonowanie mikrokontrolera
EK2 rozróżnia i potrafi wyjaśnić przeznaczenie poszczególnych składników mikrokontrolera
EK3 stosuje odpowiednie do zadania narzędzia programistyczne (kompilatory, symulatory, środowiska uruchomieniowe)
EK4 potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu
EK5 potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia wykładu jest:
- zaliczenie sprawdzianu pisemnego dotyczącego treści prezentowanych na wykładzie.
Sprawdzian ten służy weryfikacji osiągnięcia efektów EK1 i EK2,
Jest on oceniany według następujących kryteriów:
• Student uzyskujący ocenę 3,0:
- opisuje podstawowe zasady konstrukcji i pracy mikrokontrolera;
- charakteryzuje przeznaczenie składników mikrokontrolera;
• Student uzyskujący ocenę 4,0 spełnia kryteria na 3,0, a ponadto:
- opisuje funkcjonowanie typowych składników mikrokontrolera;
- różnicuje urządzenia zewnętrzne mikrokontrolera;
• Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakresu na ocenę 4,0 student uzyskuje 3,5;
• Student uzyskujący ocenę 5,0 spełnia kryteria na 4,0, a ponadto:
- opisuje funkcjonowanie systemu przerwań;
- opisuje metody rozbudowy systemu opartego na mikrokontrolerze;
• Przy niepełnej wiedzy z dodatkowego zakresu na ocenę 5,0 student uzyskuje 4,5.
Sprawdzian zaliczający wykład będzie przeprowadzony w formie elektronicznej: z wykorzystaniem systemu CKZ lub niezależnego oprogramowania do dystrybucji indywidualnych zestawów pytań.
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- opracowanie, uruchomienie i zweryfikowanie podczas zajęć określonych przez prowadzącego zadań programistycznych;
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: projektów, przebieg zajęć i wnioski;
- zaliczenie pisemnych sprawdzianów umiejętności.
Kryteria oceny sprawozdań (EK3) - oceny wspólne dla danego zespołu laboratoryjnego
Sprawozdanie jest ocenione na 3,0 jeżeli:
- zawiera stronę tytułową, cel ćwiczenia, opis przebiegu ćwiczenia,
teksty (a nie skany ekranów!) przygotowanego programu/programów
i ich weryfikację (tu mogą być skany okienek symulatora).
Sprawozdanie jest ocenione na 4,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 3,0, a ponadto:
- program/programy są opatrzone odpowiednimi komentarzami (zgodnymi ze składnią uzytego języka programowania);
- spełnia wymagania specyficzne dla danego ćwiczenia (wyróżnione w każdej instrukcji).
Sprawozdanie jest ocenione na 5,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 4,0, a ponadto:
- zawiera wnioski końcowe, a strona tytułowa jest zgodna z obowiązującymi wymogami;
- jest przekazane prowadzącemu terminowo (najpóźniej w dniu następnych zajęć po tych, których ono dotyczy).
UWAGA: w przypadku realizacji części ćwiczeń w formie zadań domowych zamiast sprawozdań przedmiotem oceny będą indywidualne raporty z rozwiązania tych zadań.
Kryteria oceny tych raportów będą analogiczne jak ww. kryteria oceny sprawozdań.
Kryteria oceny sprawdzianów pisemnych:
Efekt kształcenia EK4 („potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania niskiego lub wysokiego poziomu”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi zapisać elementarny algorytm w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi zaimplementować w wybranym języku złożony algorytm;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EK5 („potrafi zrealizować obsługę typowych peryferii mikrokontrolera”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program obsługi portów równoległych w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać złożony program obsługi urządzeń peryferyjnych mikrokontrolera;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Ocena końcowa z laboratorium
Student uzyskuje ocenę 3,0 jeżeli:
- ma zaliczone wszystkie sprawozdania na ocenę minimum 3,0;
- ma zaliczone wszystkie sprawdziany pisemne na ocenę minimum 3,0;
Student uzyskuje ocenę 3,5..5,0 jako zaokrągloną średnią ważoną ocen za sprawozdania i sprawdziany: 40% średniej oceny za sprawozdania + 60% średniej oceny za sprawdziany.
______________________________________
EKx – oznacza efekt opisany w karcie przedmiotu (sylabusie)
Literatura
1. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Podstawy. BTC, Warszawa 2006.
2. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Przykłady. BTC, Warszawa 2007.
3. Hadam P. – Projektowanie systemów mikroprocesorowych. BTC, Warszawa 2004.
4. Majewski J. - Programowanie mikrokontrolerów 8051 w języku C. BTC, Warszawa 2005.