Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2021/2022
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr zimowy 2023/2024
Semestr zimowy 2024/2025
Technika mikroprocesorowa i mikrokontrolery EDS1B3018
Wykład: Podstawy logiki. Kody binarne. Podstawowe pojęcia z zakresu techniki mikroprocesorowej. Dekodery adresowe, mapa pamięci. System mikroprocesorowy: struktura i podstawowe składniki. Mikrokomputery jednopłytkowe, dedykowane i modułowe. Standardowe magistrale systemowe. Pamięci półprzewodnikowej. Przerwania. Urządzenia wejścia-wyjścia: rodzaje, sposoby adresowania i obsługi. Przykładowy mikroprocesor: architektura, lista rozkazów, system przerwań. Przykładowa rodzina mikrokontrolerów typu RISC: struktura wewnętrzna, zasada pracy, lista rozkazów, system przerwań, wbudowane układy peryferyjne, przegląd rodziny mikrokontrolerów.
Laboratorium: Programowanie na poziomie asemblera w celu realizacji podstawowych zadań arytmetycznych, działań na tablicach, itp. Zasady pisania i wykorzystywania procedur. Programowanie procesorów w języku wysokiego poziomu. Wykorzystywanie systemu przerwań. Realizacja typowych zadań systemu mikroprocesorowego. Programowa obsługa urządzeń zewnętrznych.
E-learning
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EU1 Zna typy procesorów i ich przeznaczenie, systemy obsługi przerwań, rodzaje pamięci półprzewodnikowych, techniki obsługi urządzeń zewnętrznych
EU2 Zna składniki systemu mikroprocesorowego, konstrukcje systemów mikroprocesorowych
EU3 Zna przeznaczenie poszczególnych składników mikrokontrolera
EU4 Potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania
EU5 Potrafi oprogramować podstawowe zadania systemu mikroprocesorowego i obsługę typowych peryferii mikrokontrolera
EU6 Potrafi zweryfikować poprawność przygotowanego oprogramowania stosując odpowiednie do tego środki programistyczne
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu (przewidywane są 2 kolokwia z poniższego zakresu):
• Student uzyskujący ocenę 3,0:
- rozróżnia typy mikroprocesorów i ich zastosowania (EU1);
- wylicza składniki systemu mikroprocesorowego (EU2);
- rozróżnia magistrale systemowe i komunikacyjne (EU2);
- opisuje podstawowe zasady konstrukcji i pracy mikrokontrolera i charakteryzuje przeznaczenie składników mikrokontrolera (EU3);
• Student uzyskujący ocenę 3,5 lub wyższą spełnia kryteria na 3,0, a ponadto:
- zna podstawy funkcjonowania procesorów (EU1);
- wylicza typy pamięci półprzewodnikowych i ich właściwości (EU1);
- różnicuje urządzenia zewnętrzne systemu mikroprocesorowego (EU2);
- rozróżnia pomocnicze układy systemu mikroprocesorowego (EU2);
- opisuje funkcjonowanie typowych składników mikrokontrolera (EU3);
- różnicuje urządzenia zewnętrzne mikrokontrolera (EU3);
- rozróżnia systemy przerwań i ich rodzaje (EU1);
- rozróżnia metody obsługi i adresowania urządzeń zewnętrznych przez system mikroprocesorowy (EU1);
- rozróżnia struktury systemów mikroprocesorowych i ich specyficzne właściwości (EU2);
- opisuje funkcjonowanie systemu przerwań mikrokontrolera (EU3);
- opisuje metody rozbudowy systemu opartego na mikrokontrolerze (EU3);
• Skala punktowa ocen:
- wykład zalicza 8 punktów uzyskanych za pytania zaliczające „na 3,0”;
- ocenę 3,5 uzyskuje się za 8 ww. punktów i min. 4 pkt. za pytania „na 3,5-5,0”;
- ocenę 4,0 uzyskuje się za 8 ww. punktów i min. 8 pkt. za pytania „na 3,5-5,0”;
- ocenę 4,5 uzyskuje się za 8 ww. punktów i min. 12 pkt. za pytania „na 3,5-5,0”;
- ocenę 5,0 uzyskuje się za 8 ww. punktów i min. 16 pkt. za pytania „na 3,5-5,0”.
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- opracowanie, uruchomienie i zweryfikowanie podczas zajęć określonych przez prowadzącego zadań programistycznych;
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: projektów, przebieg zajęć i wnioski;
- zaliczenie pisemnych sprawdzianów umiejętności.
Kryteria oceny sprawozdań (EU6) - oceny wspólne dla danego zespołu laboratoryjnego
Sprawozdanie jest ocenione na 3,0 jeżeli:
- zawiera stronę tytułową, cel ćwiczenia, opis przebiegu ćwiczenia,
teksty (a nie skany ekranów!) przygotowanego programu/programów
i ich weryfikację (tu mogą być skany okienek symulatora);
Sprawozdanie jest ocenione na 4,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 3,0, a ponadto:
- program/programy są opatrzone odpowiednimi komentarzami;
- spełnia wymagania specyficzne dla danego ćwiczenia (wyróżnione w pkt. 5 każdej instrukcji).
Sprawozdanie jest ocenione na 5,0 jeżeli spełnia wymogi na ocenę 4,0, a ponadto:
- zawiera wnioski końcowe, a strona tytułowa jest zgodna z obowiązującymi wymogami;
- jest przekazane prowadzącemu terminowo (najpóźniej w dniu następnych zajęć po tych, których ono dotyczy, jednak nie mniej niż 7 dni).
UWAGA: w przypadku realizacji części ćwiczeń w formie zadań domowych, zamiast sprawozdań przedmiotem oceny będą indywidualne raporty z rozwiązania tych zadań.
Kryteria oceny tych raportów będą analogiczne jak ww. kryteria oceny sprawozdań.
Kryteria oceny sprawdzianów pisemnych:
Efekt kształcenia EU4 („potrafi zapisać opracowany algorytm w wybranym języku programowania”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi zapisać elementarny algorytm w języku asemblerowym;
- 4,0 – jeżeli student potrafi zaimplementować w wybranym języku złożony algorytm;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Efekt kształcenia EU5 („potrafi oprogramować podstawowe zadania systemu mikroprocesorowego i obsługę typowych peryferii mikrokontrolera”) jest zaliczony na ocenę:
- 3,0 – jeżeli student potrafi napisać prosty program obsługi portów równoległych w języku asemblerowym lub wysokiego poziomu;
- 4,0 – jeżeli student potrafi napisać złożony program obsługi urządzeń peryferyjnych mikrokontrolera;
- 5,0 – jeżeli spełniony jest warunek na ocenę 4,0, a ponadto tekst programu jest należycie udokumentowany (opatrzony właściwymi komentarzami).
Sprawdziany umiejętności programistycznych będą przeprowadzone w formie elektronicznej: z wykorzystaniem systemu CKZ lub niezależnego oprogramowania do dystrybucji indywidualnych zestawów pytań.
Ocena końcowa
Student uzyskuje ocenę 3,0 jeżeli:
- ma zaliczone wszystkie sprawozdania na ocenę minimum 3,0;
- ma zaliczone wszystkie sprawdziany pisemne na ocenę minimum 3,0;
Student uzyskuje ocenę 3,5..5,0 jako zaokrągloną średnią ważoną ocen za sprawozdania i sprawdziany: 40% średniej oceny za sprawozdania + 60% średniej oceny za sprawdziany.
___________________________
EUx - efekt uczenia się zdefiniowany w karcie przedmiotu
Literatura
1. Skorupski A. - Podstawy budowy i działania komputerów. WKiŁ, Warszawa 2004.
2. Stallings W. Organizacja i architektura systemu komputerowego. WNT, Warszawa 2004.
3. Grodzki L., Kociszewski R. - Programowanie procesorów eZ80 w asemblerze, Oficyna Wydawnicza PB, Białystok, 2016.
4. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Podstawy. BTC, Warszawa 2006.
5. Pawluczuk A. - Sztuka programowania mikrokontrolerów AVR. Przykłady. BTC, Warszawa 2007.
6. Ball S. - Embedded Microprocessor Systems, Elsevier Newnes, 2002.
7. Buchanan W. - Computer Busses, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2000.
8. Grodzki L. - materiały do wykładu, strona www przedmiotu.
9. Grodzki L., Kociszewski R. - komplet instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych, strona www przedmiotu.