Semestr letni 2023/2024
Technologia materiałów i nawierzchni drogowych B2N221220
Wykłady:
Charakterystyka budownictwa drogowego. Terminologia. Klasyfikacja materiałów drogowych. Wymagania techniczne stawiane materiałom drogowym. -2h
Naturalne materiały kamienne - skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Cechy techniczne skał. Kruszywa drogowe. Kruszywa naturalne i łamane. Technologia produkcji kruszyw drogowych. Wypełniacze mineralne. Kruszywa sztuczne. - 2h
Lepiszcza asfaltowe. Rodzaje lepiszczy bitumicznych. Produkcja asfaltów.Skład chemiczny asfaltu. Budowa koloidalna. Klasyfikacja asfaltów. Emulsje asfaltowe. Asfalty upłynnione. Asfalty spienione. Właściwości reologiczne asfaltów. -2h
Usystematyzowanie zagadnień projektowania składu mieszanek mineralno-asfaltowych: mieszanka mineralna, optymalna zawartość lepiszcza asfaltowego. Rodzaje MMA, materiały, metody badań, technologia produkcji -2h
Technologie budowy nawierzchni asfaltowych – materiały, metody badań, technologia wykonania. Nawierzchnie z betonu cementowego – materiały, metody badań, technologia wykonania. Materiały z recyklingu. Prefabrykowane elementy drogowe. Geosyntetyki w budownictwie drogowym -2h
Ćwiczenia Laboratoryjne:
Omówienie zasad BHP obowiązujących studentów podczas wykonywania badań laboratoryjnych. Badania krusztw drobnych - zawartość pyłów metodą płukania, wskaźnik piaskowy, zawartość cząstek ilastych za pomocą wskaźnika błękitu metylenowego. -2h
Badanie kruszyw grubych - skład ziarnowy, wskaźnik kształtu, oznaczenie nadziarna i podziarna, gęstość objętościowa, nasiąkliwość, zawartość zanieczyszczeń obcych i organicznych, jamistość. -2h
Badanie mączek mineralnych - uziarnienie, wilgotność, zawartość minerałów ilastych za pomocą wskaźnika błękitu metylenowego, właściwości usztywniające wypełniaczy mineralnych oznaczone wg metody PiK. - 2h
Badanie lepiszczy asfaltowych - stopień penetracji, temperatura mięknienia metodą PIK, energia odkształcenia. Lepkość w lepkościomierzu Brookfielda, karta jakości asfaltu BTDC. - 2h
Badanie mieszanek stabilizowanych cementem - uziarnienie mieszanki, maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego, optymalna wilgotność mieszanki cementowo-gruntowej. Wykonanie próbek. – 2h
Badanie mieszanek stabilizowanych cementem - i badanie próbek z mieszanki cementowo-gruntowej na ściskanie. Określenie optymalnej zawartości cementu. - 2h
Badanie nad mieszankami mineralno-asfaltowymi typu SMA:
Zaprojektowanie składu mieszanki SMA na podstawie punktów najlepszego uziarnienia za pomocą programu komputerowego, sporządzenie naważek kruszyw zastosowanych do mieszanek - 2h
Wykonanie próbek zagęszczanych w prasie żyratorowej. Oznaczenie gęstości i gęstości objętościowej SMA. Oznaczenie modułów sztywności IT-CY w rozciąganiu pośrednim – 2h
Analiza uzyskanych wyników badań - przyjęcie optymalnych składów projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych - 2h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
ma rozszerzoną wiedzę o aktualnie stosowanych materiałach drogowych
ma rozszerzoną wiedzę o trendach rozwojowych w dziedzinie technologii produkcji materiałów drogowych
umie projektować, oceniać właściwości funkcjonalne
i parametry techniczne mieszanek mineralno-asfaltowych
i mieszanek mineralno-cementowych
potrafi zaplanować, przeprowadzić i krytycznie zinterpretować wyniki badań prowadzących do oceny jakości materiałów drogowych
Kryteria oceniania
Wykład
Egzamin pisemny składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0-3,0-3,5-4,0-4,5-5,0. Warunkiem koniecznym zaliczenia jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt).
Egzamin należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 60 minut.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi zaprojektować skład agregatu mineralnego mieszanek mineralno-asfaltowych.
2 Potrafi przyjąć minimalną zawartość asfaltu do projektowania mieszanek mineralno-asfaltowych .
3 Umie poprawnie zaprojektować serię próbek badawczych do optymalizacji ilości lepiszcza asfaltowego w mieszankach mineralno-asfaltowych. Potrafi przeprowadzić podstawowe badania laboratoryjne dla mieszanek mineralno-asfaltowych i ich składników.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych.
6 Potrafi przeprowadzić dodatkowe badania mieszanek mineralno-asfaltowych takich jak: wyznaczenie optymalnej zawartości środków stabilizujących – badanie Shellemberga. Wyznaczyć optymalną energię zagęszczania w prasie żyratorowej.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Potrafi przeprowadzić badania modułów sztywności IT-CY i ITS.
9 Umie poprawnie zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek mineralno-asfaltowych oraz zna technologię wbudowywania MMA w konstrukcję nawierzchni drogowej. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać mieszanki mineralno-asfaltowe wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych (projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych).
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Literatura
1. Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni asfaltowych”; WKiŁ, Warszawa, 2015.
2. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-1 – Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych", Warszawa, 2014, (www.gddkia.gov.pl).
3. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych", Warszawa, 2014, (www.gddkia.gov.pl).
4. Szydło A.: „Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego”, Kraków 2004
5. Ciesielski Z.: "Nawierzchnie z kostki betonowej", Warszawa 2003r
1. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.
2. WT-4 2010 – Mieszanki niezwiązane do dróg krajowych, (www.gddkia.gov.pl).
3. WT-5 2010 – Mieszanki związane spoiwem hydraulicznym do dróg krajowych, (www.gddkia.gov.pl).