Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Podstawy technologii materiałów i nawierzchni drogowych B26302
Wykłady:
Terminologia. Charakterystyka budownictwa drogowego. - 1h
Klasyfikacja materiałów drogowych. Wymagania techniczne stawiane materiałom drogowym - 2h
Naturalne materiały kamienne - skały magmowe, osadowe i metamorficzne. Cechy techniczne skał. Kruszywa drogowe. Kruszywa naturalne i łamane.Technologia produkcji kruszyw drogowych. Wypełniacze mineralne. Kruszywa sztuczne. -4h
Lepiszcza. Historia stosowania lepiszczy w budownictwie. Rodzaje lepiszczy bitumicznych. Produkcja asfaltów. - 2h
Skład chemiczny asfaltu. Budowa koloidalna. Klasyfikacja asfaltów. - 4h
Emulsje asfaltowe. Asfalty upłynnione. Asfalty spienione. - 2h
Podbudowy nawierzchni drogowych - zadania, rodzaje podbudów. - 2h
Stabilizacja gruntu cementem - materiały, wymgania, projektowanie, metody badań, technologia wykonania - 2h
Podbudowy z chudego betonu, betonu cementowego. - 1h
Charakterystyka podstawowych rodzajów nawierzchni asfaltowych. -2h
Projektowanie składu mieszanki mineralnej. Projektowanie zawartości lepiszcza asfaltowego mieszanek mineralno-asfaltowych. -3h
Mieszanki mineralno-asfaltowe – typy, rodzaje, materiały, metody badań, technologia wykonania. - 2h
Charakterystyka podstawowych rodzajów nawierzchni z betonu cementowego. - 2h
Mieszanki mineralno-cementowe – materiały, metody badań, technologia wykonania -1h
Ćwiczenia projektowe:
Zaprojektowanie uziarnienia mieszanki mastyksowo-grysowej SMA wg metody punktów granicznych najlepszego uziarnienia. - 4h
Obliczenie optymalnej ilości lepiszcza asfaltowego wg metod analitycznych. - 2h
Wykonanie projektu nawierzchni sztywnej. - 4h
Wykonanie obliczeń przedmiarowania robót drogowych przy wykonywaniu konstrukcji nawierzchni drogowej. - 5h
Ćwiczenia laboratoryjne:
Badania modyfikowanych lepiszczy asfaltowych: oznaczenie lepkości, penetracji, temperatury mięknienia. - 2h
Oznaczenie składów ziarnowych wybranych kruszyw drogowych stosowanych do produkcji mieszanek
mineralno-asfaltowych typu SMA. - 2h
Badanie nad mieszankami mineralno-asfaltowymi typu SMA - zaprojektowanie składu mieszanki mineralnej, sporządzenie naważek kruszyw zastosowanych do mieszanek. - 2h
Wykonanie próbek mieszanek SMA z różną zawartością asfaltu zagęszczanych w prasie żyratorowej. -2h
Oznaczenie gęstości objętościowej SMA (dwiema metodami) i gęstości mieszanki SMA. - 2h
Oznaczenie wolnej przestrzeni w mieszance SMA, ustalenie optymalnej zawartości asfaltu. Wykonanie naważek do badań spływności. - 2h
Badanie nad mieszankami mineralno-asfaltowymi typu SMA - oznaczenie spływności metodą Schellenberga. Zestawienia końcowe i analiza wyników badań. - 3h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student opisuje technologie wykonania konstrukcji drogowych
Student poprawnie charakteryzuje maszyny i urządzenia w procesie budowy korpusu drogowego
Student zna schematy technologiczne wykonywania warstw konstrukcji nawierzchni drogowych
Student umie projektować konstrukcje nawierzchni drogowych wg metod katalogowych
Kryteria oceniania
Wykład
Zaliczenie pisemne składa się z 4 pytań. Pytania są oceniane przez nauczyciela w skali 2,0; 3,0; 3,5; 4,0;4,5; 5,0. Warunkiem koniecznym zaliczenia jest uzyskanie minimalnej oceny 3,0 z każdego pytania. Oceny końcowe: 3,0 (od 12 do 13 pkt.); 3,5 (od 13,5 do 14,5 pkt.); 4,0 (od 15 do 16 pkt); 4,5 (od 16,5 do 18pkt.); 5,0 (od 18,5 do 20pkt). Zaliczenie należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 60 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Zna zasady poprawnego doboru składu mieszanek mineralno-asfaltowych
2 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję sztywną nawierzchni drogowej metodą katalogową.
3 Zna technologie budowy konstrukcji nawierzchni drogowych i podstawy robót budowlanych z tym związanych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych. Zna podstawowe parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
6 Umie poprawnie skorygować krzywą uziarnienia mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA.
7 Potrafi zaprojektować konstrukcję sztywną nawierzchni drogowej metodą katalogową w szczególnych warunkach gruntowo-wodnych.
8 Unie dobierać technologie budowy konstrukcji nawierzchni drogowych w szczególnych warunkach gruntowo-wodnych
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
9 Spełnia wymagania punktów 1-8.
10 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy technologiczne oraz geosyntetyki.
11 Umie wyjaśnić w bardzo dobrym stopniu zasadność przyjęcia ustalonej (wyliczonej) zawartości lepiszcza asfaltowego w mieszankach typu SMA. Potrafi wyjaśnić celowość zastosowania wartości skorygowanej ilości lepiszcza asfaltowego.
12 zna nowoczesne i „nietypowe” technologie budowy konstrukcji nawierzchni drogowych i podstawy robót budowlanych z tym związanych.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-8 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi przygotować serie naważek mieszaneki mineralnych na podstawie recept mieszanek mineralno-asfaltowych typu SMA.
2 Potrafi ustalić zawartość lepiszcza w mieszankach SMA dla każdej serii naważek .
3 Umie wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych.
6 Umie zinterpretować (w dobrym stopniu) badania laboratoryjne uzyskane dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Umie w zaawansowanym stopniu zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek SMA oraz na podstawie karty jakości asfaltu wyznaczyć temperatury technologiczne wbudowywania mieszanki SMA. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać analizowane mieszanki SMA wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w zależności od kategorii ruchu w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Literatura
a) podstawowa:
1. Piłat J., Radziszewski P.: „Nawierzchnie asfaltowe”, WKiŁ, Warszawa 2010.
2. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych", Warszawa 2008
3. Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: "Asfalty drogowe", WKiŁ, Warszawa 2001.
4. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-1 - Kruszywa MMA PU", Warszawa 2008.
5. Szydło A.: "Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego", Kraków 2004.
b) uzupełniająca:
1. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni drogowych",Warszawa 2003.
2. Błażejowski K., Styk S.: "Technologia warstw asfaltowych", WKiŁ, Warszawa 2004.
3. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.