Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Wzornictwo 1(formy użytkowe): 1-a AWI3012
P R O G R A M
Rozwijanie wyobraźni przestrzennej. Nabywanie umiejętności w zakresie najistotniejszych elementów i cech kształtowania wyrobów użytkowych i przemysłowych. Budowanie charakterystyki i
granicznych parametrów formy wobec zadanej przestrzeni.
Przeprowadzenie analizy formalno-plastycznej wybranej formy jako wzorca idei filozoficznoestetycznej w aspekcie historycznym i współczesnym.
Temat: Niezbędnik
Zaprojektuj funkcjonalny element wyposażenia wnętrz. Produkt powinien służyć do składowania stałego lub tymczasowego oraz posiadać funkcję składania w celu minimalizowania kosztów przesyłki
do odbiorcy. Szczególną uwagę należy zwrócić na materiał oraz technologię wykonania.
Proponowane wymiary po rozłożeniu ok. 60x60x40 cm.
Istnieje możliwość realizacji tematu zaproponowanego przez studenta (po wcześniejszej konsultacji z prowadzącym zajęcia).
Wymagania dotyczące prezentacji projektu
– Plansza B2 (500x700 mm) na sztywnym podkładzie, układ poziomy
– Model/prototyp 1:1
– Zdjęcia, renderingi: Min. 2 zdjęcia/renderingi. Dokumentacja zdjęciowa powinna być wyczerpująca
– Rysunki techniczne w skali: Rzuty, przekroje, widoki, detale. Skalę rysunku dobieramy dbając o czytelny układ na planszy.
– Opis ogólny: Zastosowanie, funkcja, kontekst użytkowy, inspiracje, technologia wykonania itd.
– Opis techniczny: Zastosowane materiały i dodatki, opis wykończenia
– Podpis w stopce planszy w jednej linii: wydział, kierunek, przedmiot, prowadzący: tytuł naukowy imię nazwisko, imię nazwisko studenta, semestr, rok akademicki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Definiuje i stosuje metody analizy i oceny ergonomicznej
formy użytkowej .Dokonuje analizy i wyboru problemów jako celów
projektowych w danym temacie – formie użytkowej. Wykorzystuje w pracy twórczej intuicyjne metody poszukiwania formy. Znajduje i racjonalnie stosuje materiały i technologie w kontekście realizacji danych potrzeb projektowych. Formułuje czytelny , ogólnie przyjęty zapis w dokumentacji projektowej – w dokumentacji graficznej i
makiecie lub prototypie. Prezentuje w grupie zajęciowej swój projekt na podstawie dokumentacji projektowej.
Kryteria oceniania
Zajęcia projektowe: Obecność i czynny udział w cotygodniowych zajęciach projektowych z uwzględnieniem postępu efektów.
Ocena dost. - Prezentacja samodzielnego projektu, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego i realizujący podstawowe założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą.
Ocena dost.i pół - Prezentacja samodzielnego projektu, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, realizujący podstawowe założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą. Projekt posiada znamiona innowacyjności. Jest oparty na analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych.
Ocena dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych.Projekt jest kompletny w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą charakteryzujący się innowacyjnością, oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o szerokiej wiedzy i dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada wysokie walory estetyczne.
Ocena dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej i wielowątkowej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych. Projekt jest kompletny w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą charakteryzujący się dużą innowacyjnością, oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o szerokiej wiedzy i dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada wysokie walory estetyczne.
Ocena bardzo dobra - Prezentacja samodzielnego projektu opartego na szerokiej analizie wielu aspektów funkcjonalno - użytkowo - wykonawczych, kompletnego w stosunku do wymogów zamieszczonych w opisie zadania projektowego, w bardzo szerokim aspekcie realizujący założenia użytkowe i technologiczne związane z zadaną formą, charakteryzujący się bardzo dużą innowacyjnością i oryginalnością. Rozwiązania materiałowe i technologiczne świadczą o dogłębnej, szerokiej wiedzy i bardzo dobrym opanowaniu stosowanych technik. Projekt posiada bardzo wysokie walory estetyczne. Rozwiązania zawarte w projekcie charakteryzują się wariantowością. Prezentowane prace posiadają bardzo wysokie walory estetyczne.
Na ocenę ostateczną projektu nie mają bezpośredniego wpływu oceny przejściowe, wystawiane w czasie przeglądów zaawansowania projektów. Oceny przejściowe są pomocne studentom i prowadzącym w określeniu zaawansowania pracy oraz mają charakter mobilizujący.
Literatura
L. Slack, Czym jest wzornictwo?
R. Guidot, Design 1940 – 1990. Wzornictwo i projektowanie , Arkady, Warszawa 1998.
A. Gedliczka, Atlas miar człowieka , CIOP, Warszawa 2001
J. Hudson, 1000 new design. A 21 st Century Sourcebook , Laurence King Publishing, London 2006
Neufert E.: Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego , Arkady, Warszawa, 2011.
Poore, J.: Interior Color by Design , Rockport Publishers, 2006
Portillo, M.: Color planning for interiors: an integrated approach to color in designed spaces , John
Wiley&Sons, Hoboken 2009.
Starmer, A.: Jak dobierać kolory: inspirujące palety barw do projektowania wnętrz , Arkady, Warszawa 2007.
Żórawski, J.: O budowie formy architektonicznej , Arkady, Warszawa, 1973
Designing the 21st Century, red. Ch. i P. Fiell
R. Guidot, Design 1940-1990. Wzornictwo i projektowanie
L. Bhaskaran, Design XX wieku
Ch. & P. Fiell, Design XX wieku
Ch. & P. Fiell, Scandinavian Design
R. Montenegro, Meble