Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2019/2020
Ekologia Ś11071
"Poziomy organizacji biologicznej. Ekologia organizmów i populacji. Struktura i organizacja biocenozy, procesy biocenotyczne. Organizacja i funkcjonowanie ekosystemów. Produktywność ekologiczna. Cykle biogeochemiczne. Ekologia wybranych typów ekosystemów (wód śródlądowych, biocenoz leśnych, agroekosystemów). Woda, gleba i powietrze jako miejsce bytowania organizmów. Procesy degradacji środowiska przyrodniczego. Ekologia stosowana. Metodologia badań ekologicznych.
"
W cyklu 2012Z:
Poziomy organizacji biologicznej. Ekologia organizmów i populacji. Struktura i organizacja biocenozy, procesy biocenotyczne. Organizacja i funkcjonowanie ekosystemów. Produktywność ekologiczna. Cykle biogeochemiczne. Ekologia wybranych typów ekosystemów (wód śródlądowych, biocenoz leśnych, agroekosystemów). Woda, gleba i powietrze jako miejsce bytowania organizmów. Procesy degradacji środowiska przyrodniczego. Ekologia stosowana. Metodologia badań ekologicznych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2016Z: | W cyklu 2017Z: | W cyklu 2014Z: | W cyklu 2015Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2012Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2013Z: |
Efekty kształcenia
Student:
1. ma wiedzę w zakresie struktury i funkcjonowania populacji, biocenozy i ekosystemu
2. dostrzega i rozumie wpływ środowiska abiotycznego na organizmy żywe; zna pojęcie bioindykacji
3. umie rozpoznawać zagrożenia ekologiczne i wie jak im przeciwdziałać
4. dostrzega związek ekologii z innymi dziedzinami nauki, w tym z naukami technicznym
5. potrafi wyszukiwać i analizować informacje korzystając z zasobów bibliotecznych i internetu
6. potrafi samodzielnie przygotować krótką wypowiedź pisemną posługując się terminologią z zakresu ekologii
Kryteria oceniania
Warunki i zasady zaliczenia z przedmiotu Ekologia (Wykład 15h)
Kierunek: Inżynieria Środowiska, semestr 1
Ocena dostateczna (3,0)
1. Na ocenę dostateczną (3,0) student samodzielnie opracowuje esej (na jeden z zaproponowanych przez prowadzącego tematów, mając kilkanaście tematów do wyboru) lub recenzję wybranego przez siebie artykułu/książki opublikowanych w języku polskim lub angielskim. Przygotowanie eseju/recenzji weryfikuje efekty kształcenia EK1-EK4 w stopniu dostatecznym (lub przynajmniej jeden z efektów kształcenia w stopniu dobrym, wówczas student uzyskuje ocenę 3,5) oraz efekty kształcenia EK5-EK6 w stopniu dobrym lub wyższym.
Ocena dobra (4,0)
2. Student spełnia wymagania z punktu 1.
3. Przystępuje do zaliczenia pisemnego (testu) składającego się z kilkudziesięciu pytań weryfikujących efekty kształcenia EK1-EK4 w stopniu dobrym. Ocenę 4,5 otrzymuje uzyskując maksymalną liczbę punktów z grupy pytań weryfikujących efekt kształcenia EK2).
Ocena bardzo dobra (5,0)
4. Student spełnia wymagania z punktu 1.
5. Przystępuje do zaliczenia pisemnego (testu) składającego się z kilkudziesięciu pytań weryfikujących efekty kształcenia EK1-EK4 w stopniu dobrym. Ocenę 5,0 otrzymuje uzyskując maksymalną liczbę punktów z grupy pytań weryfikujących efekty kształcenia EK2 i EK3).
Oceny końcowe z testu:
3,0 – od 55% do 64% pkt.
3,5 – od 65% do 74% pkt.
4,0 – od 75% do 84% pkt.
4,5 – od 85% do 94% pkt.
5,0 – od 95% do 100% pkt.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczeski D.: Ochrona środowiska przyrodniczego. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008. 2) Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza zagęszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011. 3) Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R.: Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009. 4) Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura uzupełniająca:
1) Falińska K.: Ekologia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
2) Kornaś J., Medwecka-Kornaś A.: Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warzsawa, 2002
3) Lampert W., Sommer U.: Ekologia wód śródlądowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001