Ochrona Środowiska, stacjonarne, drugiego stopnia (OSM) | |
drugiego stopnia, poziom kwalifikacji - 7 stacjonarne, 1,5 roku, 90 punktów ECTS Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Warunki przyjęcia
posiadanie dyplomu ukończenia studiów wyższych, pozytywny wynik postępowania rekrutacyjnego
Standardy nauczania
standardy kształcenia zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 12 lipca 2007 w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166 z póź. zm.). Standardy określają wymagania ogólne, w tym liczbę godzin zajęć, sylwetkę absolwenta, treści nauczania przedstawione dla poszczególnych przedmiotów, w podziale na grupy przedmiotów: kształcenia podstawowego i kierunkowego, a także zalecenia oraz wymagania dotyczące odbycia praktyk.
Efekty kształcenia
Uchwała nr 12/53/2012 Senatu Politechniki Białostockiej z dnia 28 czerwca 2012 roku w sprawie określenia efektów kształcenia dla studiów prowadzonych w Politechnice Białostockiej na kierunku ochrona środowiska drugiego stopnia
Objaśnienie oznaczeń symboli:
K – kierunkowe efekty kształcenia,
W – kategoria wiedzy,
U – kategoria umiejętności,
K_S – kategoria kompetencji społecznych,
T2A – efekty kształcenia w obszarze nauk technicznych dla studiów II stopnia,
P2A - efekty kształcenia w obszarze nauk przyrodniczych dla studiów II stopnia.
symbol - kierunkowe efekty kształcenia - odniesienie do efektów kształcenia dla obszaru
WIEDZA
K_W01 - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie niektórych działów matematyki, obejmującą elementy matematyki stosowanej oraz metody optymalizacji, w tym metody matematyczne, niezbędne do
modelowania i analizy działania zaawansowanych systemów i technologii stosowanych w ochronie środowiska, a także zjawisk fizycznych w nich występujących - T2A_W01, P2A_W03, P2A_W06
K_W02 - ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie chemii niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych mających istotny wpływ na właściwości nowych materiałów i działanie zaawansowanych systemów i technologii stosowanych w kształtowaniu i ochronie środowiska - T2A_W01, P2A_W03
K_W03 - ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie - T2A_W02, P2A_W04
K_W04 - ma podbudowaną teoretycznie wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony środowiska - T2A_W04, P2A_W04
K_W05 - ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie systemów i technologii stosowanych w kształtowaniu i ochronie środowiska - T2A_W05, P2A_W05
K_W06 - ma elementarną wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów stosowanych w ochronie środowiska - T2A_W06
K_W07 - zna zasady planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi stosowanych w naukach przyrodniczych i technicznych związanych z ochroną środowiska - T2A_W07, P2A_W07
K_W08 - ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej - T2A_W08
K_W09 - ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej - T2A_W09, P2A_W11
K_W10 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczności zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej - T2A_W10, P2A_W10
K_W11 - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kształtowania i ochrony środowiska - T2A_W11, P2A_W11
K_W12 - rozpoznaje i rozróżnia narzędzia komputerowe wspomagające obliczanie i projektowanie obiektów, urządzeń i systemów w ochronie środowiska - T2A_W01, T2A_W02, T2A_W05, T2A_W07
K_W13 - zna normy, wytyczne, zasady projektowania obiektów i ich elementów stosowanych w kształtowaniu i ochronie środowiska oraz ich uwzględnianie w praktyce inżynierskiej - T2A_W03, T2A_W07, T2A_W08
K_W14 - ma szczegółową wiedzę dotyczącą procesów zachodzących w ekosystemach powiązaną z ich ochroną, odnową i rewitalizacją - T2A_W03, P2A_W05
K_W15 - ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczącą odnawialnych źródeł energii - T2A_W03, P2A_W05
K_W16 - ma pogłębioną wiedzę z zakresu ochrony środowiska, w tym zna metody waloryzacji i oceny zasobów środowiska przyrodniczego - T2A_W02, T2A_W03, P2A_W04, P2A_W05
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie - T2A_U01, P2A_U06
K_U02 - potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi ocenić czasochłonność zadania; potrafi kierować małym zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie - T2A_U02, T2A_U03, P2A_U04
K_U03 - potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników - T2A_U04
K_U04 - potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji - T2A_U04
K_U05 - posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, również w sprawach zawodowych, czytania ze zrozumieniem literatury fachowej, a także przygotowania i wygłoszenia krótkiej prezentacji na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego - T2A_U04, P2A_U09, P2A_U10
K_U06 - potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując, do analizy i projektowania elementów, układów, systemów i technologii stosowanych w ochronie środowiska oraz do opisu zjawisk i analizy danych o środowisku przyrodniczym - T2A_U08, T2A_U15, T2A_U17, P2A_U01, P2A_U05
K_U07 - potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe - T2A_U08, P2A_U04
K_U08 - potrafi ocenić i porównać rozwiązania projektowe oraz procesy stosowane w systemach i technologiach w ochronie środowiska, ze względu na zadane kryteria użytkowe i ekonomiczne - T2A_U14
K_U09 - potrafi sformułować specyfikację projektową złożonego systemu i technologii stosowanych w ochronie środowiska, z uwzględnieniem aspektów prawnych, w tym ochrony własności intelektualnej, oraz innych aspektów pozatechnicznych, takich jak oddziaływanie na otoczenie - T2A_U01, T2A_U17
K_U10 - potrafi przy użyciu odpowiednich narzędzi analitycznych, testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów ochrony środowiska - T2A_U09
K_U11 – potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów ochrony środowiska oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania, integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł - T2A_U01, T2A_U11, T2A_U18
K_U12 - potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich - T2A_U14
K_U13 - potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych - T2A_U15, T2A_U16
K_U14 - potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie elementów i metod projektowania nowych technologii zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym - T2A_U12, T2A_U17
K_U15 - potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się i zrealizować proces samokształcenia - T2A_U05, P2A_U11
K_U16 - potrafi posługiwać się technikami informacyjno – komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej - T2A_U07
K_U17 - ma przygotowanie niezbędne do pracy w różnych jednostkach gospodarczych oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą - T2A_U13
K_U18 - potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązywania zadań inżynierskich oraz potrafi zastosować nowe koncepcyjnie metody do rozwiązywania złożonych i nietypowych zadań, zawierających komponent badawczy - T2A_U18, P2A_U01
K_U19 - potrafi poprawnie wybrać i zastosować narzędzia (analityczne, symulacyjne i eksperymentalne) do rozwiązywania problemów projektowania obiektów ochrony środowiska i ich analizy oraz planowania robót inżynierskich - T2A_U01, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09
K_U20 - potrafi korzystać z norm, wytycznych, zasad projektowania obiektów i ich elementów stosowanych w kształtowaniu i ochronie środowiska, uwzględnia je w praktyce inżynierskiej stosując także koncepcyjnie nowe metody - T2A_U01, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19
K_U21 - potrafi na podstawie uzyskanych wyników badań ocenić zagrożenia ekosystemów oraz zastosować podejście systemowe przy planowaniu ich rewitalizacji - T2A_U10, P2A_U06, P2A_U07
K_U22 - potrafi zaprojektować prosty obiekt, urządzenie, system lub proces stosowany w ochronie środowiska zgodnie z zadaną specyfikacją oraz, przynajmniej w części, zrealizować go - T2A_U19
K_U23 - potrafi ocenić wpływ realizacji inwestycji na środowisko oraz zastosować właściwe metody, sposoby, działania lub urządzenia służące ograniczeniu jej negatywnego wpływu - T2A_U10, T2A_U12, T2A_U15, P2A_U07
K_U24 - potrafi tworzyć dokumenty dotyczące środowiska z uwzględnieniem w nich aspektów pozatechnicznych - T2A_U10, P2A_U04, P2A_U07
K_U25 - wykorzystuje samodzielnie lub pod okiem opiekuna naukowego podstawowe metody do badań wszystkich elementów środowiska przyrodniczego (atmosfery, hydrosfery, geosfery, biosfery) - P2A_U01, P2A_U04, P2A_U06
K_U26 - posługuje się specjalistyczną terminologią w zakresie ochrony środowiska w języku polskim i angielskim - T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, P2A_U09, P2A_U10, P2A_U12
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - T2A_K01, P2A_K01
K_K02 - ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - T2A_K02
K_K03 - potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - T2A_K03, P2A_K02
K_K04 - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - T2A_K04,
P2A_K03
K_K05 - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu - T2A_K05, P2A_K04
K_K06 - potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy - T2A_K06, P2A_K08
K_K07 - rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu — m.in. poprzez środki masowego przekazu — informacji i opinii dotyczących osiągnięć ochrony środowiska; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały, przedstawiając różne punkty widzenia - T2A_K07