Matematyka stosowana, stacjonarne, pierwszego stopnia (MSDZ1_21) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3,5 roku, 217 punktów ECTS, w tym 24-tygodniowa praktyka zawodowa w wymiarze 24 punktów ECTS Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Warunki przyjęcia
posiadanie świadectwa dojrzałości, pozytywny wynik postępowania rekrutacyjnego
Efekty kształcenia
Uchwała Nr 96/XI/XVI/2021 Senatu Politechniki Białostockiej z dnia 24 czerwca 2021 roku w sprawie ustalenia programów studiów na kierunkach studiów rozpoczynających się od roku akademickiego 2021/2022 prowadzonych w Politechnice Białostockiej
Efekty uczenia się dla kierunku matematyka stosowana, studia pierwszego stopnia, profil praktyczny
Odniesienie efektów kierunkowych do charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) wraz z odniesieniem do kompetencji inżynierskich
Symbol efektu uczenia się - Opis kierunkowych efektów uczenia się; Po zakończeniu studiów absolwent - Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia PRK - Odniesienie do kompetencji inżynierskich
WIEDZA
K_W01 - budowę teorii matematycznych i rozumie rolę formalizmu matematycznego w opisie i rozwiązywaniu problemów z zakresu nauki i techniki - P6S_WG
K_W02 - zaawansowane metody matematyczne w zakresie niezbędnym do formalnego i ilościowego opisu, zrozumienia i modelowania problemów z różnych obszarów nauki i techniki, w szczególności automatyki i robotyki - P6S_WG
K_W03 - metody obliczeniowe i twierdzenia z poznanych działów matematyki oraz przykłady praktycznej implementacji technik matematyki wyższej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych - P6S_WG
K_W04 - wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości i matematyki dyskretnej oraz przykłady ich praktycznego wykorzystania, zwłaszcza w zastosowaniach informatycznych - P6S_WG
K_W05 - podstawy analizy matematycznej i jej zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem rachunku różniczkowego i całkowego - P6S_WG
K_W06 - zagadnienia teoretyczne, metody i techniki algebry, teorii liczb i geometrii analitycznej oraz ich zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem algebry liniowej - P6S_WG
K_W07 - podstawy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki oraz ich praktyczne zastosowania - P6S_WG
K_W08 - zaawansowane zagadnienia dotyczące równań różniczkowych i różnicowych oraz ich praktyczne zastosowania, w szczególności w automatyce i robotyce - P6S_WG
K_W09 - zasady programowania, w szczególności strukturalnego i obiektowego, oraz podstawy inżynierii oprogramowania - P6S_WG
K_W10 - wybrane algorytmy oraz struktury danych wykorzystywane do rozwiązywania praktycznych problemów inżynierskich i naukowych - P6S_WG
K_W11 - zasady projektowania i wykorzystywania baz danych, w szczególności relacyjnych, oraz pozyskiwania z nich informacji - P6S_WG
K_W12 - wybrane metody akwizycji, reprezentacji, przetwarzania, eksploracji, analizy oraz wizualizacji danych - P6S_WG
K_W13 - wybrane pakiety oprogramowania, służące do obliczeń symbolicznych, numerycznych i statystycznych - P6S_WG
K_W14 - podstawowe normy i standardy techniczne, przede wszystkim związane z informatyką - P6S_WK
K_W15 - podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, ze szczególnym uwzględnieniem charakteru pracy matematyka i inżyniera -P6S_WK
K_W16 - podstawowe zasady tworzenia, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej, w tym indywidualnej - P6S_WK
K_W17 - społeczne, ekonomiczne, prawne oraz inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej - P6S_WK
K_W18 - podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, a także potrafi korzystać z zasobów informacji - patentowej P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - formułować definicje i twierdzenia oraz przeprowadzać poprawne rozumowania matematyczne, w szczególności dowody twierdzeń - P6S_UW
K_U02 - posługiwać się językiem logiki i teorii mnogości, w szczególności interpretując zagadnienia z różnych obszarów matematyki; potrafi wskazać te aspekty teoretyczne, które mają praktyczne implikacje, zwłaszcza w informatyce - P6S_UW
K_U03 - operować pojęciami matematyki dyskretnej; umie stosować te pojęcia w zagadnieniach praktycznych - P6S_UW
K_U04 - posługiwać się w różnych kontekstach pojęciami zbieżności, granicy i ciągłości - P6S_UW
K_U05 - wykorzystać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań, w szczególności w automatyce i robotyce - P6S_UW
K_U06 - stosować twierdzenia i metody algebraiczne, ze szczególnym uwzględnieniem algebry liniowej, w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań, w szczególności w automatyce i robotyce - P6S_UW
K_U07 - posługiwać się pojęciami grupy, pierścienia, ciała, przestrzeni liniowej; dostrzega obecność tych struktur algebraicznych w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań - P6S_UW
K_U08 - zbudować i przeanalizować model matematyczny eksperymentu losowego i posłużyć się dyskretnymi i ciągłymi rozkładami prawdopodobieństwa - P6S_UW
K_U09 - modelować zjawiska i procesy na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, z wykorzystaniem matematyki i statystyki oraz narzędzi - komputerowych P6S_UW
K_U10 - formułować i rozwiązywać problemy, w tym zagadnienia praktyczne, które można rozwiązać algorytmicznie; potrafi dokonać specyfikacji takiego problemu; umie ułożyć i analizować algorytm zgodny ze specyfikacją - P6S_UW
K_U11 - skompilować, uruchomić i testować napisany samodzielnie program komputerowy - P6S_UW
K_U12 - dobrać i wykorzystać odpowiedni pakiet oprogramowania do rozwiązania konkretnego problemu; w stopniu podstawowym potrafi rozbudowywać funkcjonalność wybranych pakietów - P6S_UW
K_U13 - zaprojektować, zgodnie ze specyfikacją, także w sposób dążący do optymalnego pamięciowo i czasowo, program rozwiązujący zadany problem oraz zaimplementować i przetestować go; potrafi dobrać do zadanego problemu programistycznego odpowiednie algorytmy i struktury danych; potrafi oszacować koszt czasowy i pamięciowy przedstawionego rozwiązania - P6S_UW
K_U14 - zgodnie ze specyfikacją, zaprojektować i zaimplementować bazę danych, w tym relacyjną, oraz korzystać z jej zasobów w systemach informatycznych; potrafi w stopniu podstawowym administrować bazą danych - P6S_UW
K_U15 - dobierając odpowiednie do problemu metody, pozyskiwać, przetwarzać i wizualizować dane oraz interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski - P6S_UW
K_U16 - zastosować podstawowe metody i algorytmy w analizie i eksploracji danych - P6S_UW
K_U17 - korzystać z norm i standardów technicznych, przede wszystkim związanych z informatyką - P6S_UW
K_U18 - pracować w zespole podejmując w nim różne role; planuje pracę identyfikując i definiując zadania oraz weryfikuje jej wykonanie - P6S_UO
K_U19 - uczyć się samodzielnie; dostrzega korzyści z dokształcania się i poszerzania swoich umiejętności - P6S_UU
K_U20 - wykorzystać doświadczenie w rozwiązywaniu zadań praktycznych i stosowaniu technologii właściwych dla matematyki stosowanej, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską - P6S_UW
K_U21 - stosować zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii - P6S_UO
K_U22 - komunikować się w języku polskim i obcym (na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego), zarówno z matematykami, inżynierami jak i osobami bez wiedzy technicznej, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych, w zakresie niezbędnym do rozwiązywania problemów, w tym inżynierskich, wymagających zastosowania metod matematycznych -
P6S_UK
K_U23 - prezentować, w sposób zrozumiały również dla osób nieposiadających wykształcenia inżynierskiego, techniczne zagadnienia z dziedziny matematyki i jej zastosowań, wykorzystując najnowsze techniki informacyjno-komunikacyjne, uwzględniając przy tym różne opinie i stanowiska
oraz brać udział w debacie - P6S_UK
K_U24 - dostrzegać ważność i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko - P6S_UW
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 - formułowania i przekazywania społeczeństwu, między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć matematyki stosowanej i innych aspektów działalności matematyka i inżyniera; podejmowania starań, aby przekazać takie informacje i opinie w
sposób powszechnie zrozumiały - P6S_KO
K_K02 - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy - P6S_KO
K_K03 - odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, dbając przy tym o dorobek i tradycje zawodu matematyka i inżyniera, oraz postępuje etycznie i profesjonalnie, wymagając tego również od innych - P6S_KR
K_K04 - określania priorytetów oraz identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania korzystając z najnowszych osiągnięć nauki oraz opinii ekspertów - P6S_KK
K_K05 - odpowiadania za podejmowane decyzje zawodowe - P6S_KR
Objaśnienia:
K – kierunkowe efekty uczenia się
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02,03… – numer efektu uczenia się
Objaśnienia oznaczeń symboli wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (Ustawie z dnia 22 grudnia 2015r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji):
P6S – efekty uczenia się dla studiów pierwszego stopnia wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (kwalifikacje uzyskiwane w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki (charakterystyki drugiego stopnia) – POZIOM 6, profil praktyczny);
P = poziom PRK (1…8)
S = charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego
W = wiedza (absolwent zna i rozumie)
G = głębia i zakres, K = kontekst;
U = umiejętności (absolwent potrafi)
W = wykorzystanie wiedzy; K = komunikowanie się; O = organizacja pracy; U = uczenie się;
K = kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do)
K = krytyczna ocena; O = odpowiedzialność; R = rola zawodowa