Matematyka stosowana, stacjonarne, pierwszego stopnia (MSDZ1_19) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3,5 roku, 217 punktów ECTS, w tym 24-tygodniowa praktyka zawodowa w wymiarze 24 punktów ECTS Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Warunki przyjęcia
posiadanie świadectwa dojrzałości, pozytywny wynik postępowania rekrutacyjnego
Efekty kształcenia
Uchwała Nr 464/XXVI/XV/2019 Senatu Politechniki Białostockiej z dnia 27 czerwca 2019 roku w sprawie ustalenia programów na kierunkach studiów rozpoczynjących się od roku akademickiego 2019/2020 prowadzonych w Politechnice Białostockiej
Efekty uczenia się dla kierunku matematyka stosowana pierwszego stopnia, profil praktyczny
Odniesienie efektów kierunkowych do charakterystyk Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) oraz charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) wraz z odniesieniem do kompetencji inżynierskich
Symbol efektu uczenia się - Opis kierunkowych efektów uczenia się; Po zakończeniu studiów absolwent - Odniesienie do charakterystyk KRK - Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia PRK - Odniesienie do kompetencji inżynierskich
WIEDZA:
K_W01 - ma ogólną wiedzę o budowie teorii matematycznych i rozumie rolę formalizmu matematycznego w opisie i rozwiązywaniu problemów z zakresu nauki i techniki - T1P_W01, X1P_W01 - P6S_WG
K_W02 - zna metody matematyczne w zakresie niezbędnym do formalnego i ilościowego opisu, zrozumienia i modelowania problemów z różnych obszarów nauki i techniki, w szczególności automatyki i robotyki - T1P_W01, X1P_W02 - P6S_WG
K_W03 - zna podstawowe metody obliczeniowe i twierdzenia z poznanych działów matematyki oraz przykłady praktycznej implementacji technik matematyki wyższej z wykorzystaniem narzędzi informatycznych - T1P_W01, X1P_W01, X1P_W03 - P6S_WG
K_W04 - zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości i matematyki dyskretnej; zna i rozumie przykłady ich praktycznego wykorzystania, zwłaszcza w zastosowaniach informatycznych - T1P_W01, X1P_W01 - P6S_WG
K_W05 - zna podstawy analizy matematycznej i jej zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem rachunku różniczkowego i całkowego - T1P_W01, X1P_W01, X1P_W04 - P6S_WG
K_W06 - zna podstawy teoretyczne, metody i techniki algebry, teorii liczb i geometrii analitycznej oraz ich zastosowania, ze szczególnym uwzględnieniem algebry liniowej - T1P_W01,
X1P_W01 - P6S_WG
K_W07 - zna podstawy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki oraz ich zastosowania - T1P_W01, X1P_W01, X1P_W02, X1P_W03 - P6S_WG
K_W08 - zna podstawy równań różniczkowych i różnicowych oraz ich zastosowania, w szczególności w automatyce i robotyce - T1P_W01, X1P_W01, X1P_W02 - P6S_WG
K_W09 - zna zasady programowania, w szczególności strukturalnego, oraz podstawy inżynierii oprogramowania - T1P_W02, T1P_W04, T1P_W05, T1P_W06, X1P_W04 - P6S_WG - P6S_WG
K_W10 - zna podstawowe algorytmy oraz struktury danych wykorzystywane do rozwiązywania problemów inżynierskich i naukowych - T1P_W02, T1P_W04, T1P_W06, X1P_W04 - P6S_WG
K_W11 - zna zasady projektowania i wykorzystywania baz danych, w szczególności relacyjnych, oraz pozyskiwania z nich informacji - T1P_W02, T1P_W03, T1P_W06, X1P_W05 - P6S_WG - P6S_WG
K_W12 - zna podstawowe metody akwizycji, reprezentacji, przetwarzania, eksploracji, analizy oraz wizualizacji danych - T1P_W03, T1P_W05, T1P_W06, X1P_W04 - P6S_WG
K_W13 - zna na poziomie podstawowym wybrane pakiety oprogramowania, służące do obliczeń symbolicznych, numerycznych i statystycznych - T1P_W04, T1P_W06, X1P_W04, X1P_W05 - P6S_WG
K_W14 - ma podstawową wiedzę w zakresie norm i standardów technicznych, przede wszystkim związanych z informatyką - T1P_W07 - P6S_WG
K_W15 - zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ze szczególnym uwzględnieniem charakteru pracy matematyka i inżyniera - X1P_W06, T1P_U11 - P6U_WK
K_W16 - zna podstawowe zasady tworzenia, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej, w tym indywidualnej - T1P_W09, T1P_W11, X1P_W09 - P6U_WK - P6U_WK
K_W17 - rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne oraz inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej - T1P_W08, X1P_W07 - P6S_WG
K_W18 - zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego, a także potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej - T1P_W10, X1P_W07, X1P_W08 - P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 - potrafi formułować definicje i twierdzenia oraz przeprowadzać poprawne rozumowania matematyczne, w szczególności dowody twierdzeń - X1P_U01 - P6S_UW - P6S_UW
K_U02 - posługuje się językiem logiki i teorii mnogości, w szczególności interpretując zagadnienia z różnych obszarów matematyki; potrafi wskazać te aspekty teoretyczne, które mają praktyczne implikacje, zwłaszcza w informatyce - T1P_U10, X1P_U01 - P6S_UW - P6S_UW
K_U03 - potrafi operować pojęciami matematyki dyskretnej; umie stosować te pojęcia w zagadnieniach praktycznych - T1P_U09, X1P_U01, X1P_U02 - P6S_UW - P6S_UW
K_U04 - posługuje się w różnych kontekstach pojęciami zbieżności, granicy i ciągłości - T1P_U09, X1P_U01, X1P_U02 - P6S_UW - P6S_UW
K_U05 - umie wykorzystać twierdzenia i metody rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej i wielu zmiennych w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań, w szczególności w automatyce i robotyce - T1P_U09, X1P_U01, X1P_U02 - P6S_UW - P6S_UW
K_U06 - potrafi stosować twierdzenia i metody algebraiczne, ze szczególnym uwzględnieniem algebry liniowej, w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań, w szczególności w automatyce i robotyce - T1P_U09, X1P_U01 - P6S_UW - P6S_UW
K_U07 - posługuje się pojęciami grupy, pierścienia, ciała, przestrzeni liniowej; dostrzega obecność tych struktur algebraicznych w różnych obszarach matematyki i jej zastosowań - T1P_U09, X1P_U02 - P6S_UW - P6S_UW
K_U08 - potrafi zbudować i przeanalizować model matematyczny eksperymentu losowego i posłużyć się dyskretnymi i ciągłymi rozkładami prawdopodobieństwa - T1P_U08, T1P_U09, T1P_U14, X1P_U01, X1P_U03 - P6S_UW - P6S_UW
K_U09 - posiada umiejętność modelowania zjawisk i procesów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, z wykorzystaniem matematyki i statystyki oraz narzędzi komputerowych - T1P_U01, T1P_U08, T1P_U09, T1P_U14, X1P_U01, X1P_U02, X1P_U03, X1P_U04 - P6S_UW - P6S_UW
K_U10 - rozpoznaje problemy, w tym zagadnienia praktyczne, które można rozwiązać algorytmicznie; potrafi dokonać specyfikacji takiego problemu; umie ułożyć i analizować algorytm zgodny ze specyfikacją - T1P_U08, T1P_U09, T1P_U14, T1P_U15, T1P_U16, X1P_U03, X1P_U04 - P6S_UW - P6S_UW
K_U11 - potrafi skompilować, uruchomić i testować napisany samodzielnie program komputerowy - T1P_U09, T1P_U13, T1P_U15, T1P_U16, T1P_U17 - P6S_UW - P6S_UW
K_U12 - potrafi dobrać i wykorzystać odpowiedni pakiet oprogramowania do rozwiązania konkretnego problemu; w stopniu podstawowym potrafi rozbudowywać funkcjonalność wybranych pakietów - T1P_U09, T1P_U15, T1P_U17, X1P_U04 - P6S_UW - P6S_UW
K_U13 - potrafi zaprojektować, także w sposób dążący do optymalnego pamięciowo i czasowo, program rozwiązujący zadany problem oraz zaimplementować i przetestować go; potrafi dobrać do zadanego problemu programistycznego odpowiednie algorytmy i struktury danych; potrafi oszacować koszt czasowy i pamięciowy przedstawionego rozwiązania - T1P_U08, T1P_U09, T1P_U13, T1P_U15, X1P_U03 - P6S_UW - P6S_UW
K_U14 - potrafi zaprojektować i zaimplementować bazę danych, w tym relacyjną, oraz korzystać z jej zasobów w systemach informatycznych; potrafi w stopniu podstawowym administrować bazą danych - T1P_U09, T1P_U13, T1P_U15, T1P_U16, T1P_U17 - P6S_UW - P6S_UW
K_U15 - potrafi, dobierając odpowiednie do problemu metody, pozyskiwać, przetwarzać i wizualizować dane - T1P_U09, T1P_U15, X1P_U03 - P6S_UW - P6S_UW
K_U16 - potrafi zastosować podstawowe metody i algorytmy w analizie i eksploracji danych - T1P_U09, T1P_U15 - P6S_UW - P6S_UW
K_U17 - potrafi korzystać z norm i standardów technicznych, przede wszystkim związanych z informatyką - T1P_U19 - P6S_UW - P6S_UW
K_U18 - potrafi pracować w zespole podejmując w nim różne role; planuje pracę identyfikując i definiując zadania oraz weryfikuje jej wykonanie - T1P_U02, T1P_U07, T1P_U10, T1P_U12, T1P_U14 - P6S_UO - P6S_UW
K_U19 - potrafi uczyć się samodzielnie; dostrzega korzyści z dokształcania się i poszerzania swoich umiejętności - T1P_U05, X1P_U07 - P6S_UU
K_U20 - ma doświadczenie w rozwiązywaniu zadań praktycznych i stosowaniu technologii właściwych dla matematyki stosowanej, zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską - T1P_U18 - P6S_UW - P6S_UW
K_U21 - stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii - T1P_U11 - P6S_UO
K_U22 - komunikuje się w języku polskim i obcym, zarówno z matematykami, inżynierami jak i osobami bez wiedzy technicznej, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych, w zakresie niezbędnym do rozwiązywania problemów, w tym inżynierskich, wymagających zastosowania metod matematycznych - T1P_U01, T1P_U02, T1P_U06, T1P_U07, T1P_U10, X1P_U05, X1P_U06, X1P_U09, X1P_U10 - P6S_UK
K_U23 - prezentuje, na podstawie materiałów przygotowanych samodzielnie i pozyskanych ze źródeł, ustnie i na piśmie, w języku polskim i obcym, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych i w sposób zrozumiały, również dla osób nieposiadających wykształcenia inżynierskiego, techniczne zagadnienia z dziedziny matematyki i jej zastosowań oraz efekty swojej pracy - T1P_U01, T1P_U02, T1P_U03, T1P_U04, T1P_U06, T1P_U07, X1P_U05, X1P_U08, X1P_U10 - P6S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych - T1P_K01, X1P_K01, X1P_K05 - P6S_UU
K_K02 - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - T1P_K06, X1P_K07 - P6S_KO
K_K03 - potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - T1P_K03, X1P_K02 - P6S_UO
K_K04 - potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania - T1P_K04, T1P_K05, X1P_K03, X1P_K04 - P6S_KK
K_K05 - ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - T1P_K02 - P6S_KK, P6S_KR
K_K06 - ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć matematyki stosowanej i innych aspektów działalności matematyka i inżyniera; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały - T1P_K07, X1P_K06 - P6S_KO, P6S_UK
K_K07 - postępuje etycznie i profesjonalnie; rozumie i docenia znaczenie uczciwości w zawodzie matematyka i inżyniera - T1P_K02, T1P_K05, X1P_K04, X1P_K06 - P6S_KR
Objaśnienia:
K – kierunkowe efekty uczenia się
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02,03… – numer efektu uczenia się
Objaśnienia oznaczeń symboli wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (Ustawie z dnia 22 grudnia 2015r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji):
P6S – efekty uczenia się dla studiów pierwszego stopnia wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (kwalifikacje uzyskiwane w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki (charakterystyki drugiego stopnia) – POZIOM 6, profil praktyczny);
P = poziom PRK (1…8)
S = charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego
W = wiedza (absolwent zna i rozumie)
G = głębia i zakres, K = kontekst;
U = umiejętności (absolwent potrafi)
W = wykorzystanie wiedzy; K = komunikowanie się; O = organizacja pracy; U = uczenie się;
K = kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do)
K = krytyczna ocena; O = odpowiedzialność; R = rola zawodowa