Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia (INFDZN19) | |
pierwszego stopnia stacjonarne, 3,5 roku, 210 punktów ECTS, w tym 4-tygodniowa praktyka zawodowa w wymiarze 4 ECTS Język: polski | Spis treści: Opis ogólny
Brak opisu dla tego programu.
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Uprawnienia zawodowe:
Warunki przyjęcia
posiadanie świadectwa dojrzałości, pozytywny wynik postępowania rekrutacyjnego
Efekty kształcenia
Uchwała Nr 464/XXVI/XV/2019 Senatu Politechniki Białostockiej z dnia 27 czerwca 2019 roku w sprawie ustalenia programów na kierunkach studiów rozpoczynjących się od roku akademickiego 2019/2020 prowadzonych w Politechnice Białostockiej
Efekty uczenia się dla kierunku informatyka pierwszego stopnia, profil ogólnoakademicki
Odniesienie efektów kierunkowych do charakterystyk Krajowych Ram Kwalifikacji (KRK) oraz charakterystyk 6 poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) wraz z odniesieniem do kompetencji inżynierskich
Symbol efektu uczenia się - Opis kierunkowych efektów uczenia się; Po zakończeniu studiów absolwent - Odniesienie do charakterystyk KRK - Odniesienie do charakterystyk drugiego stopnia PRK - Odniesienie do kompetencji inżynierskich
WIEDZA:
K_W01 - Ma podstawową wiedzę z zakresu matematyki obejmującą: algebrę, analizę, logikę, teorię mnogości, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa, statystykę oraz elementy matematyki stosowanej. Zna metody matematyczne i numeryczne przydatne do formułowania i rozwiązywania zadań z zakresu informatyki - T1A_W01, T1A_W07 - P6S_WG
K_W02 - Ma podstawową wiedzę z zakresu fizyki, elektrotechniki, elektroniki i techniki cyfrowej niezbędną do zrozumienia aspektów budowy i działania systemów komputerowych oraz zna fundamentalne prawa rządzące ich funkcjonowaniem - T1A_W01, T1A_W02 - P6S_WG
K_W03 - Ma rozszerzoną wiedzę na temat budowy i zasad działania systemu komputerowego i poszczególnych elementów składowych na poziomie modelu programowego oraz systemów operacyjnych - T1A_W03, T1A_W04 - P6S_WG - P6S_WG
K_W04 - Zna wybrane paradygmaty programowania (w szczególności imperatywny, strukturalny, obiektowy i deklaratywny) i realizujące je języki programowania – T - 1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 - P6S_WG
K_W05 - Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie algorytmów i struktur danych oraz metod sztucznej inteligencji, a także ich zastosowań w rozwiązywaniu problemów inżynierskich i naukowych - T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 - P6S_WG
K_W06 - Ma wiedzę potrzebną do specyfikowania, projektowania, tworzenia i testowania systemów informatycznych ogólnego przeznaczenia i ich komponentów. Zna narzędzia i techniki inżynierii oprogramowania oraz wybrane schematy (wzorce, architektury i dobre praktyki), w tym kierunki ich rozwoju - T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 - P6S_WG - P6S_WG
K_W07 - Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie projektowania i wykorzystania relacyjnych baz danych oraz pozyskiwania z nich informacji - T1A_W03, T1A_W07 - P6S_WG - P6S_WG
K_W08 - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie transmisji danych i sieci komputerowych. Ma elementarną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa sieci i systemów komputerowych - T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 - P6S_WG - P6S_WG
K_W09 - Zna techniki tworzenia aplikacji i systemów sieciowych (w tym internetowych), mobilnych i wbudowanych - T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 - P6S_WG - P6S_WG
K_W10 - Ma podstawową wiedzę z zakresu akwizycji, reprezentacji, przetwarzania i wizualizacji danych z wykorzystaniem różnych metod w tym: sztucznej inteligencji i przetwarzania sygnałów - T1A_W03, T1A_W07 - P6S_WG
K_W11 - Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie grafiki komputerowej, przetwarzania i kompresji obrazów, interfejsów użytkownika, w tym ich trendów rozwojowych - T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 - P6S_WG
K_W12 - Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami informatycznymi, zapewnienia jakości produktów informatycznych oraz tworzenia, prowadzenia i rozwijania działalności gospodarczej (w tym indywidualnej) w zawodzie informatyka - T1A_W09, T1A_W11 - P6S_WK - P6S_WK
K_W13 - Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności w zawodzie informatyka - T1A_W08 - P6S_WK
K_W14 - Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej - T1A_W10 - P6S_WK
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 - Potrafi analizować i rozwiązywać zagadnienia formułowane w języku matematyki, które mają zastosowanie w informatyce - T1A_U08, T1A_U09 - P6S_UW
K_U02 - Potrafi wykorzystać w projektowaniu, tworzeniu i analizowaniu systemów informatycznych poznane metody analityczne i numeryczne, techniki eksperymentalne i symulacyjne - T1A_U08, T1A_U09- P6S_UW - P6S_UW K_U03 - Dokonuje pomiarów wielkości fizycznych i niefizycznych oraz interpretuje otrzymane wyniki. Buduje i analizuje proste obwody elektroniczne analogowe i cyfrowe - T1A_U08, T1A_U13 - P6S_UW - P6S_UW
K_U04 - Potrafi zaprojektować, także w sposób dążący do optymalnego pamięciowo i czasowo, program rozwiązujący zadany problem oraz zaimplementować i przetestować go. Potrafi dobrać do zadanego problemu programistycznego odpowiednie algorytmy i struktury danych. Potrafi oszacować koszt czasowy i pamięciowy przedstawionego rozwiązania - T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 - P6S_UW - P6S_UW
K_U05 - Oprogramowuje systemy komputerowe korzystając z języków wysoko- i niskopoziomowych, wykorzystuje mechanizmy i zasoby dostarczane przez te systemy - T1A_U13, T1A_U15 - P6S_UW - P6S_UW
K_U06 - Potrafi samodzielnie i w zespole: specyfikować, projektować, implementować i testować systemy informatyczne oraz ich komponenty spełniające wymagania użytkowników, dobierając do tego odpowiednie narzędzia - T1A_U02, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 - P6S_UW, P6S_UO - P6S_UW
K_U07 - Potrafi zaprojektować i zaimplementować relacyjną bazę danych oraz korzystać z jej zasobów w systemach informatycznych - T1A_U10, T1A_U15, T1A_U16 - P6S_UW - P6S_UW
K_U08 - Potrafi zbudować proste sieci komputerowe, w tym bezprzewodowe, zabezpieczyć je w stopniu podstawowym oraz wykonywać proste czynności administracyjne - T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 - P6S_UW - P6S_UW
K_U09 - Potrafi projektować i implementować aplikacje sieciowe (w tym internetowe), mobilne i wbudowane - T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 - P6S_UW - P6S_UW
K_U10 - Potrafi, dobierając odpowiednie do problemu metody, pozyskiwać, przetwarzać i wizualizować dane, w tym sygnały - T1A_U09, T1A_U15 - P6S_UW
K_U11 - Projektuje i tworzy interfejsy systemów informatycznych i ich komponenty - T1A_U14,
T1A_U15, T1A_U16 - P6S_UW - P6S_UW
K_U12 - Potrafi pracować w zespole podejmując w nim różne role. Planuje pracę identyfikując i definiując zadania oraz weryfikuje jej wykonanie - T1A_U07, T1A_U12, T1A_U14 - P6S_UO
K_U13 - Komunikuje się w języku polskim i obcym, zarówno z informatykami jak i osobami bez wiedzy informatycznej, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych, w celu wyspecyfikowania, zaprojektowania, implementacji, przetestowania, wdrożenia i analizy systemów informatycznych - T1A_U02, T1A_U06, T1A_U07 - P6S_UK
K_U14 - Prezentuje, na podstawie materiałów przygotowanych samodzielnie i pozyskanych ze źródeł, ustnie i na piśmie, w języku polskim i obcym, przy użyciu najnowszych technik informacyjno-komunikacyjnych i w sposób zrozumiały, również dla osób nieposiadających wykształcenia informatycznego, techniczne zagadnienia z dziedziny informatyki i jej zastosowań oraz efekty swojej pracy - T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05 T1A_U06, - T1A_U07 - P6S_UK
K_U15 - Ma przygotowanie niezbędne do pracy informatyka oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą - T1A_U11 - P6S_UO
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych - T1A_K01 - P6S_UU, P6S_UO
K_K02 - Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - T1A_K06 - P6S_KO
K_K03 - Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - T1A_K03 - P6S_KK, P6S_KO
K_K04 - Potrafi określić priorytet oraz identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania - T1A_K04, T1A_K05 - P6S_KO
K_K05 - Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera-informatyka, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje - T1A_K02 - P6S_KR
K_K06 - Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, między innymi poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć informatyki i innych aspektów działalności informatyka. Podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały - T1A_K07 - P6S_KO
K_K07 - Postępuje etycznie i profesjonalnie. Rozumie i docenia znaczenie uczciwości w zawodzie informatyka - T1A_K02, T1A_K05 - P6S_KR
Objaśnienia:
K – kierunkowe efekty uczenia się na kierunku informatyka
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02,03… – numer efektu uczenia się
Objaśnienia oznaczeń symboli wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (Ustawie z dnia 22 grudnia 2015r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji):
P6S – efekty uczenia się dla studiów drugiego stopnia wg Polskiej Ramy Kwalifikacji (kwalifikacje uzyskiwane w ramach systemu szkolnictwa wyższego i nauki (charakterystyki drugiego stopnia) – POZIOM 6, profil ogólnoakademicki);
P = poziom PRK (1…8)
S = charakterystyka typowa dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego
W = wiedza (absolwent zna i rozumie)
G = głębia i zakres, K = kontekst;
U = umiejętności (absolwent potrafi)
W = wykorzystanie wiedzy; K = komunikowanie się; O = organizacja pracy; U = uczenie się;
K = kompetencje społeczne (absolwent jest gotów do)
K = krytyczna ocena; O = odpowiedzialność; R = rola zawodowa.