Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr letni 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr letni 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Zarządzanie strategiczne ZSU03165
Treści programowe:
Istota, cechy i zasady zarządzania strategicznego. Szkoły i nurty zarządzania strategicznego. Proces zarządzania strategicznego i jego modele. Istota, poziomy i rodzaje strategii. Koncepcja, proces i reguły tworzenia strategii. Wizja, misja i cele przedsiębiorstwa. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne realizacji strategii oraz metody ich określania (metody analizy strategicznej). Implementacja strategii. Strategia a struktura i kultura organizacyjna. Planowanie i controlling strategiczny. Strategie kooperacji i tworzenia wartości dodanej. Organizacja ucząca się. Modele biznesu. Zarządzanie strategiczne w narastającej turbulencji otoczenia.
Efekty kształcenia:
Rozumienie istoty, zasad i prawidłowości zarządzania strategicznego.
Wiedza i umiejętności dokonywania analizy strategicznej i planowania strategicznego oraz posługiwania się zbiorem narzędzi umożliwiajacych wybór i wdrażanie strategii.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2009Z: | W cyklu 2014Z: | W cyklu 2015Z: | W cyklu 2012Z: | W cyklu 2013Z: | W cyklu 2010Z: | W cyklu 2011Z: |
Literatura
a) podstawowa:
1. K. Janasz i inni, Zarządzanie strategiczne: koncepcje, metody, strategie, Wydanie 2 zm. i uzup. "Difin", Warszawa 2010.
2. B. Gajdzik, Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydanie 2 popr. i rozsz., Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.
3. Forsyth Patrick, Skuteczne strategie na trudne czasy, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
b) uzupełniająca:
1. Chwistecka-Dudek, Halina, Dywersyfikacja-strategia rozwoju przedsiębiorstwa Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2009.
2. Elżbieta Urbanowska-Sojkin (red. nauk.), Praktyka zarządzania strategicznego: studia polskich przypadków, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
3. S. Jurek-Stępień, Strategie rozwoju przedsiębiorstwa: metody analizy, przykłady, Wydanie 2 uzup. i rozszerzone, Szkoła Główna Handlowa - Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2007.
4. M. Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, P W E, Warszawa 2004.