Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Semestr letni 2018/19
Semestr letni 2019/2020
Analiza rynku ZS04159
Treści programowe:
1. Podstawowe pojęcia z zakresu analizy rynku: rynek, analiza rynku, badania marketingowe a analiza rynku, etapy analizy rynku.
2. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa
2.1 Współczesne trendy w makrootoczeniu
2.2 Próba identyfikacji trendów w makrootoczeniu istotnie warunkujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa
2.3 Wykorzystanie metody scenariuszowej do analizy makrootoczenia
3. Analiza otoczenia konkurencyjnego
3.1 Istota analizy otoczenia konkurencyjnego
3.2 Wymiary analizy konkurencji
3.3 Wybrane metody analizy konkurencji
3.4 Analiza przewagi konkurencyjnej na wybranym przykładzie (ćwiczenie grupowe)
4. Metody badań rynku:
4.1 Badania wtórne (gabinetowe)
4.2 Badania pierwotne (terenowe) – jakościowe i ilościowe.
5. Badanie ankietowe jako metoda badawcza
5.1 Zasady realizacji badania ankietowego.
5.2 Konstrukcja narzędzia badawczego.
Efekty kształcenia:
zdobycie praktycznej umiejętności realizacji projektu badawczego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2017L: | W cyklu 2009L: | W cyklu 2012L: | W cyklu 2019L: | W cyklu 2018L: | W cyklu 2015L: | W cyklu 2014L: | W cyklu 2016L: |
Efekty kształcenia
E1 zna zasady rządzące rynkiem, tendencje na rynku, instytucje rynkowe
E2 umie konstruować analizy PEST i scenariuszowe
E3 umie analizować konkurencję i konsumenta na rynku
E4 zna metody badań popytu na rynku, pojęcie chłonności, pojemności rynku
E5 potrafi zastosować w praktyce metody badań rynku
Kryteria oceniania
Egzamin, składający się z 5 pytań dotyczących problematyki wykładu i literatury, każde pytanie oceniane jest na 3 punkty, odpowiedzi pisemne rozszerzone
Literatura
a) podstawowa:
1. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2003.
2. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2003.
3. Churchill G.A. Badania marketingowe: podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa 2002
4. Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 2007.
b) uzupełniająca:
1. Gierszewska G., Romanowska M., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003.
2. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe: teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2005.
3. Hague P., Badania marketingowe. Planowanie, metodologia i ocena wyników, Wyd. Helion, Gliwice 2006.