Semestr zimowy 2013/14
Organizacja i ekonomika robót drogowych X33268
WYKŁAD
Specyfika organizacji robót drogowych.
Podstawy i metody organizacji robót drogowych.
Harmonogramy w planowaniu robót drogowych.
Zadania i przedmiot badań ekonomiki budownictwa.
Szacowanie efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych.
Metody wyceny obiektów budownictwa komunikacyjnego.
Określenie wartości kosztorysowej inwestycji.
Rodzaje kosztorysów.
PROJEKT
Projekt organizacji budowy odcinka drogi obejmujący przedmiar robót, dobór składu brygad roboczych, określenie czasu trwania poszczególnych operacji, sieć zależności i harmonogram robót a także wycena poszczególnych robót.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Prawidłowo stosuje do robót drogowych metody organizacji pracy. Umie sporządzić harmonogram realizacji robót drogowych. Potrafi ocenić efektywność ekonomiczną inwestycji drogowej Zna metody wyceny obiektów budownictwa komunikacyjnego. Potrafi sporządzić kosztorys inwestycji drogowej.
Kryteria oceniania
WYKŁAD
Zaliczenie pisemne wykładu złożone z 5 pytań opisowych dotyczących treści programowych. Oceny końcowe:
3,0 (poprawne odpowiedzi na 3 spośród 5 pytań)
4,0 (poprawne odpowiedzi na 4 spośród 5 pytań)
5,0 (poprawne odpowiedzi na 5 pytań)
Oceny 3,5 oraz 4,5 otrzymują studenci, którzy spełniają wymagania odpowiednio dla 3,0 i 4,0
w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo spełniają częściowe wymagania z poziomu wyższego.
PROJEKT
Wykonany poprawnie projekt organizacji budowy odcinka drogi obejmujący przedmiar robót, dobór składu brygad roboczych, określenie czasu trwania poszczególnych operacji, sieć zależności i harmonogram robót a także wycena poszczególnych robót.
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1) Poprawnie sporządza przedmiar
2) Prawidłowo dobiera skład brygad roboczych
3) Właściwie określa czas trwania czynności
4) Potrafi wykonać sieć zależności i harmonogram robót
5) Umie sporządzić kosztorys inwestycji drogowej
Na ocenę dobrą (4,0) student:
6) Spełnia wymagania punktów 1 ÷ 5
7) Umiejętnie analizuje i interpretuje wykonane części składowe projektu organizacji budowy odcinka drogi
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student:
8) Spełnia wymagania punktów 1 ÷ 7
9) Potrafi sporządzić wielowariantowe rozwiązania wymagane w p. 2 i 4
Oceny 3,5 oraz 4,5 otrzymują studenci, którzy spełniają wymagania odpowiednio dla 3,0 i 4,0
w stopniu bardzo dobrym i dodatkowo spełniają częściowe wymagania z poziomu wyższego.
Kolokwium zaliczeniowe złożone z 10 pytań testowych dotyczących treści programowych. Oceny końcowe:
3,0 ( 6 pkt.)
3,5 ( 7 pkt.)
4,0 ( 8 pkt.)
4,5 ( 9 pkt.)
5,0 ( 10 pkt.)
Elementy i wagi wpływające na ocenę końcową: projekt - 75 %, kolokwium zaliczeniowe - 25%.
Literatura
1. Biruk S., Jaworski K.M., Tokarski Z.: Podstawy organizacji robót drogowych, PWN, Warszawa, 2007
2. Kowalczyk Z., Zabielski J.: Kosztorysowanie i normowanie w budownictwie, WSiP, Warszawa, 2011
3. Martinek W., Tokarski Z., Chojnacki K.: Organizacja budowy asfaltowych nawierzchni drogowych, PWN, 2012
4. Smoktunowicz E.: Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, Oficyna Wydawnicza POLCEN, Warszawa, 2001
5. Datka S., Lenczewski S.: Drogowe roboty ziemne, WKiŁ, Warszawa, 1979
6. Głażewski M., Nowocień E., Piechowicz K.: Roboty ziemne i rekultywacyjne
w budownictwie komunikacyjnym, WKiŁ, Warszawa, 2010
7. Radziszewski P., Piłat J.: Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa, 2010.
8. Katalogi Nakładów Rzeczowych
9. Kosztorysowe Normy Nakładów Rzeczowych
10. Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg wojewódzkich, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2008
11. Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg powiatowych, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2008
12. Instrukcja oceny efektywności ekonomicznej przedsięwzięć drogowych i mostowych dla dróg gminnych, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa, 2008