Semestr zimowy 2013/14
Semestr letni 2018/19
Programowalne układy cyfrowe 2 TZ2C200014
Treści programowe:
Platformy projektowe systemów cyfrowych w układach programowalnych.
Oprogramowanie narzędziowe wspomagające syntezę wbudowanych procesorów programowych.
Implementacja wybranych magistral i interfejsów komunikacyjnych na poziomie sprzętu.
Dekompozycja złożonych systemów cyfrowych, synteza komponentów składowych oraz implementacja w układach FPGA.
Synteza struktury wbudowanego procesora programowego, przygotowanie kodu źródłowego w języku niskiego oraz wysokiego poziomu, uruchomienie systemu.
Testowanie krawędziowe cyfrowych oraz mieszanych układów elektronicznych, w tym zawierających programowalne układy cyfrowe.
Obsługa wybranych modułów prototypowych zawierających układy programowalne oraz organizacja ich współpracy z urządzeniami
zewnętrznymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
- obsługuje podstawowe funkcje platform projektowych systemów
cyfrowych w układach programowalnych,
- konstruuje strukturę hierarchiczną jednoukładowego systemu
cyfrowego oraz syntezuje jej poszczególne elementy,
- tworzy architekturę wbudowanego procesora programowego do
konkretnego zastosowania,
- integruje kod źródłowy procesora wbudowanego w języku
wysokiego lub niskiego poziomu ze środowiskiem projektowym,
- obsługuje w zakresie podstawowym wybrany system testowania
oraz moduły prototypowe układów programowalnych,
- projektuje i implementuje elementy złoŜonych sytemów w układach
programowalnych pracując w zespole.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć laboratoryjnych jest:
- wcześniejsze przygotowanie projektów realizowanych zadań laboratoryjnych,
- uruchomienie podczas zajęć układów obrazujących realizację zadań laboratoryjnych,
- opracowanie sprawozdań zawierających opis: projektów, przebieg zajęć i wnioski.
Ocena końcowa jest sumą ocen składowych w stosunku:
- do 30% stanowi ocena wcześniej przygotowanych projektów,
- do 40% stanowi ocena zaangażowania i przebiegu realizowanych zadań w laboratorium,
- do 30% stanowi ocena sprawozdań.
Student uzyskujący ocenę 3,0:
- realizuje co najmniej 6 spośród 9 tematów ćwiczeń przewidzianych w programie
laboratorium (w tym ćwiczenie nr 7 lub 8),
- przygotowuje projekty z co najmniej 30% zadań zawartych w instrukcjach realizowanych
tematów,
- uruchamia co najmniej 30% układów zawartych w instrukcjach realizowanych tematów.
Student uzyskujący ocenę 4,0:
- realizuje od 7 do 8 tematów ćwiczeń przewidzianych w programie (w tym ćwiczenia nr 7
lub 8 oraz ćwiczenie nr 6),
- przygotowuje projekty z co najmniej 70% zadań zawartych w instrukcjach realizowanych
tematów,
- uruchamia co najmniej 50% układów zawartych w instrukcjach wykonywanych tematów.
Student uzyskujący ocenę 5,0:
- realizuje co najmniej 8 tematów ćwiczeń przewidzianych w programie (w tym ćwiczenia nr
8 i 9),
- przygotowuje projekty z co najmniej 90% zadań zawartych w instrukcjach realizowanych
tematów,
- uruchamia co najmniej 70% układów zawartych w instrukcjach wykonywanych tematów.
Student uzyskujący ocenę 3,5:
- realizuje zakres zadań większy od przewidzianego na ocenę 3,0 i mniejszy od
przewidzianego na ocenę 4,0.
Student uzyskujący ocenę 4,5:
- realizuje zakres zadań większy od przewidzianego na ocenę 4,0 i mniejszy od
przewidzianego na ocenę 5,0.
Literatura
a) podstawowa:
1. Kleitz W., Digital Electronics with VHDL (Quartus II Version), amazon.com, 2005
2. Dailey D.J., Programmable Logic Fundamentals Using Xilinx ISE, amazon.com, 2010
3. Pong P. Chu, Embedded SoPC Design with Nios II Processor and VHDL Examples, John
Wiley & Sons, USA, 2011
4. Altera Corp., Embedded Design Handbook, USA, www.altera.com, 2010
b) uzupełniająca:
1. Zwoliński M., Projektowanie układów cyfrowych z wykorzystaniem języka VHDL, WKŁ, 2007
2. Baker R. J., CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation. Wiley-IEEE Press, 2004
3. XJTAG Ltd., XJTG Product information, Cambridge, UK, www.xjtag.com, 2012