Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Semestr zimowy 2015/16
Semestr zimowy 2016/17
Semestr zimowy 2017/2018
Systemy i sieci telekomunikacyjne 1 TS1C300024
Treści programowe:
Pojęcie usługi, systemu i sieci telekomunikacyjnej. Klasyfikacja sieci i ich topologie. Rodzaje
zasobów sieciowych. Warstwowy model odniesienia komunikacji systemów otwartych (OSI).
Rodzaje urządzeń transmisyjnych. Technologie i architektury przewodowych i bezprzewodowych sieci lokalnych (LAN). Transmisja danych w sieciach telekomunikacyjnych (PSTN, GSM, UMTS). Podstawowe i pomocnicze protokoły komunikacyjne. Numeracja i adresacja urządzeń w sieciach teleinformatycznych. Pojęcie i rodzaje routingu. Protokoły routingu dynamicznego. Łączenie sieci LAN i WAN. Sieci dostępowe i szkieletowe. Struktura sieci Internet. System nazw domenowych DNS. Multipleksacja łączy telekomunikacyjnych. Wybrane technologie sieci rozległych (WAN) i miejskich (MAN). Praktyczne podstawy konfiguracji, pomiarów i analizy pracy systemów sieciowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
1. Opisuje proces komunikacji przy użyciu modelu warstwowego,
2. Wyjaśnia architekturę i działanie technologii oraz urządzeń stosowanych w przewodowych i bezprzewodowych sieciach lokalnych,
3. Omawia technologie transmisji danych stosowane w cyfrowych sieciach komórkowych,
4. Odróżnia oraz opisuje cechy i funkcje podstawowych i pomocniczych protokołów komunikacyjnych oraz sprawdza praktycznie ich działanie posługując się oprogramowaniem analizatora protokołów,
5. Opisuje proces routingu pakietów w sieciach wielosegmentowych,
6. Konfiguruje ustawienia sieciowe w systemie operacyjnym stacji roboczej oraz sprawdza poprawność i analizuje komunikację sieciową stacji z innymi urządzeniami,
7. Wykonuje pomiary parametrów okablowania LAN i lokalizuje błędy w połączeniach LAN.
Kryteria oceniania
Wykład:
Wykład zaliczany jest na podstawie egzaminu pisemnego. Pod uwagę brane jest osiągnięcie efektów kształcenia nr 1, 2, 3, 4 (bez części praktycznej) oraz 5. Na ocenę 3.0 student w stopniu minimalnym osiąga wszystkie efekty kształcenia. Na ocenę 4.0 student w stopniu dobrym potrafi osiągnąć co najmniej 80% efektów, a pozostałe osiąga w stopniu co najmniej minimalnym. Na ocenę 5.0 student w sposób wyróżniający osiąga co najmniej 80% efektów kształcenia oraz 20% efektów w stopniu co najmniej dobrym. W przypadkach mieszczących się pomiędzy opisanymi powyżej wystawiane są oceny połówkowe.
Laboratorium:
Laboratorium zaliczane jest na podstawie oceny sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń, sprawdzianów pisemnych przeprowadzanych w trakcie zajęć oraz końcowego sprawdzianu ustnego. Pod uwagę brane jest osiągnięcie efektów kształcenia nr 4, 6 oraz 7. Na ocenę 3.0 student w stopniu minimalnym osiąga wszystkie efekty kształcenia. Na ocenę 4.0 student w stopniu dobrym potrafi osiągnąć wszystkie efekty kształcenia. Na ocenę 5.0 student w sposób wyróżniający osiąga dwa dowolne efekty kształcenia oraz trzeci w stopniu co najmniej dobrym. W przypadkach mieszczących się pomiędzy opisanymi powyżej wystawiane są oceny połówkowe.
Literatura
Podstawowa:
1. Kabaciński W., Żal M.: Sieci telekomunikacyjne. WKŁ, Warszawa, 2008.
2. Kula S.: Systemy teletransmisyjne. WKŁ, Warszawa, 2004.
3. Krysiak K.: Sieci komputerowe. Kompendium. Helion, Gliwice, 2005.
4. Comer D.E.: Sieci komputerowe i intersieci. Wyd. V. Helion, Gliwice, 2012.
Uzupełniająca:
1. Kurose J.F., Ross K.W.: Computer networking: a top-down approach. Pearson/Addison Wesley, Boston, 2008.
2. Dokumenty RFC (dostępne w witrynie http://www.rfc-editor.org).
3. Praca zbiorowa: Vademecum teleinformatyka, tom I, II. IDG, Warszawa, 1999, 2002.