Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Zarządzanie strategiczne TNU03165
Treści programowe:
Istota i cechy zarządzania strategicznego. Zasady zarządzania strategicznego. Proces zarządzania strategicznego i jego modele. Istota i rodzaje strategii. Proces strategii i reguły jej tworzenia. Wizja i misja przedsiębiorstwa. Uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne realizacji strategii oraz ich składniki. Metody analizy strategicznej i ich cechy. Planowanie strategiczne. Controlling strategiczny. Strategie kooperacji, rozwoju i tworzenia wartości dodanej.
Efekty kształcenia:
Stosowanie zasad zarządzania strategicznego w rozwiązywaniu problemów zarządzania przedsiębiorstwem.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:
1. K. Janasz i inni, Zarządzanie strategiczne: koncepcje, metody, strategie, Wydanie 2 zm. i uzup. "Difin", Warszawa 2010.
2. B. Gajdzik, Analiza strategiczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Wydanie 2 popr. i rozsz., Wydaw. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010.
3. Forsyth Patrick, Skuteczne strategie na trudne czasy, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.
b) uzupełniająca:
1. Chwistecka-Dudek, Halina, Dywersyfikacja - strategia rozwoju przedsiębiorstwa Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza 2009.
2. Elżbieta Urbanowska-Sojkin (red. nauk.), Praktyka zarządzania strategicznego: studia polskich przypadków, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2008.
4. Z. Pierścionek, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa 2006.
5. M. Romanowska, Planowanie strategiczne w przedsiębiorstwie, P W E, Warszawa 2004.