Semestr zimowy 2008/09
Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Socjologia czasu wolnego TNU01150
Treści programowe:
Cele i funkcje socjologii. Socjologiczna koncepcja kultury:kultura masowa, kultura a czas wolny.
Wartości, normy i obyczaje, zwyczaj i obyczaj, obrządki i symbole, stereotypy, rodzaje przystosowań społecznych.
Społeczeństwo czasu wolnego – główne nurty refleksji socjologicznej nad czasem wolnym. Istota czasu wolnego, społeczne i filozoficzne rozumienie czasu wolnego. tworzenie czasu wolnego (globalizacja, nowoczesne technologie, skracanie czasu pracy).
Infrastruktura czasu wolnego: masowa kultura, media, masowa turystyka, masowa konsumpcja.
Czas wolny jako element kapitału społecznego; oddziaływania społeczne a czas wolny, naśladownictwo społeczne a czas wolny, styl życia a czas wolny,
Czas wolny a czas pracy, alokacja czasu wolnego; produktywne i konsumpcyjne podejście do czasu, ekonomiczne uwarunkowania satysfakcji z czasu wolnego.
Efekty kształcenia:
student zna problemy czasu wolnego i rolę specjalisty ds czasu wolnego.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:
Borowska A. Kształcenie dla przyszłości, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2004.
Csikszentmihalyi M., Przepływ, Biblioteka Moderatora, Taszów 2005.
Gralewicz B., Gralewicz M., Socjologia w zarysie, Wyd. Śląsk, Katowice 2007.
b) uzupełniająca:
Bombol M., Ekonomiczny wymiar czasu wolnego, Wyd. SGH, Warszawa2005.
Giddens A., Socjologia, WN PWN, Warszawa 2006.
Suprewicz J., Socjologia turystyki, Wyd. Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza, Lublin 2005