Semestr zimowy 2018/2019
Semestr zimowy 2019/2020
Semestr zimowy 2020/2021
Semestr zimowy 2022/2023
Semestr letni 2022/23
Semestr zimowy 2023/2024
Chemia RS1103
Właściwości i przemiany podstawowych związków nieorganicznych. Równowaga kwasowo-zasadowa w układach chemicznych. Procesy utleniania i redukcji w układach chemicznych. Budowa, nazewnictwo, właściwości i przemiany podstawowych grup związków nieorganicznych (kwasy, sasady, sole) oraz organicznych jedno- i dwufunkcyjnych: alkohole, etery, kwasy karboksylowe, aldehydy, ketony, estry, aminy, hydroksykwasy, aminokwasy.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022Z: | W cyklu 2019Z: | W cyklu 2018Z: | W cyklu 2020Z: |
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu chemii na temat przedstawiania reakcji chemicznych za pomocą równań, wykonywania obliczeń chemicznych, wykorzystywania podstawowych technik laboratoryjnych.
Student potrafi wykonywać analizy jakościowe i ilościowe pracując samodzielnie oraz w grupie, potrafi przeprowadzić i opisać eksperymenty wykonywane w czasie zajęć.
Student zna oraz stosuje zasady bezpiecznej pracy w laboratorium, umie dostrzec ryzyko i niebezpieczeństwo związane z pracą w laboratorium chemicznym; potrafi na podstawie instrukcji przeprowadzić proste eksperymenty laboratoryjne.
Student świadomie podchodzi do wyznaczonych zadań, umie w sposób logiczny wykorzystać swoją wiedzę na temat procesów fizykochemicznych w celu oceny zjawisk zachodzących w środowisku.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa uzależniona jest od ilości uzyskanych z egzaminu pisemnego punktów:
• student otrzymuje ocenę niedostateczną (2.0), jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
• student otrzymuje ocenę dostateczną (3.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
• student otrzymuje ocenę dostateczną + (3.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą (4.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
• student otrzymuje ocenę dobrą + (4.5), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
• student otrzymuje ocenę bardzo dobrą (5.0), jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów).
Przy wystawianiu oceny końcowej prowadzący może również uwzględnić aktywność i zaangażowanie studenta podczas realizacji zadań dydaktycznych w czasie wykładów oraz konsultacji.
Literatura
Lewandowski W., Świsłocka R., Bryłka J., Wstęp do chemii ogólnej, Wyd. PB, Białystok 2009
Świsłocka R., Zadania rachunkowe oraz przykładowe pytania kolokolokwialne i egzaminacyjne z chemii, 2004
Bryłka J., Świsłocka R., Lewandowski W., Repetytorium z chemii nieorganicznej i organicznej, Wyd. PB 2002
Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009
Drapała T., Chemia ogólna nieorganiczna z zadaniami, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2002
Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Podstawy teoretyczne i analiza jakościowa. Część 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Jerzy Minczewski, Zygmunt Marczenko: Chemia analityczna. Chemiczne metody analizy ilościowej. Część 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Marzec Halina: Chemia organiczna: przewodnik do ćwiczeń dla kierunków przyrodniczych. - Wyd. 2popr. i uzup. - Bydgoszcz: Wydawnictwa Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, 2003
Białecka-Florjańczyk Ewa, Włostowska Joanna: Chemia organiczna. , wyd. 2 uzup. WNT, Warszawa 2005
Crowe J., Bradshaw T., Chemistry for the biosciences: the essential concepts. Oxford: Oxford University Press, 2010.