Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Międzynarodowa ochrona praw człowieka PS06597
I. 1. Zasada poszanowania praw człowieka w Karcie Narodów Zjednoczonych:
a) postanowienia Karty ONZ
2. Powszechna deklaracja praw człowieka
a) międzynarodowa Karta Praw Człowieka
b)powszechna deklaracja praw człowieka
3. Międzynarodowe pakty praw człowieka
a) układ paktów
b) międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych
c) międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych
d) znaczenie międzynarodowych paktów praw człowieka
4. Zakaz dyskryminacji
a) dyskryminacja rasowa (deklaracja i konwencja w sprawie wszelkich form dyskryminacji rasowej)
b) aparthaid (konwencja ds. zwalczania aparthaidu)
5. Zapobieganie i karanie zbrodni ludobójstwa
a) rezolucje zgromadzenia ogólnego
b) konwencja w sprawie zapobiegania i karania zbrodni ludobójstwa
c) trybunały międzynarodowe (Norymberga, Tokyo, Jugosławia, Ruanda, dyktatura Pol Pota, Międzynarodowy Trybunał Karny)
6. Ochrona poszczególnych grup
a) prawa kobiet
b) prawa dzieci
c) prawa mniejszości narodowych
7. Międzynarodowa kontrola przestrzegania praw człowieka
a) pojecie kontroli międzynarodowej
b) środki i organy kontroli
II. Ludność w prawie międzynarodowym:
a) definicja
b) regulacje prawne
c) obywatelstwo (pojecie i znaczenie, nabycie i utrata o obywatelstwa, naturalizacja, reintegracja, podwójne i wielorakie obywatelstwo, bezpaństwowość,uchodźcy)
d) cudzoziemcy (prawa i obowiązki cudzoziemców
e) azyl terytorialny
f) azyl polityczny
g) ekstradycja przestępców (definicja, zasady, przestępstwa ekstradycyjne, procedura ekstradycyjna>
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza: student identyfikuje podstawowe obdszary międzynarodowej ochrony praw człowieka i prawidłowo określa zakres przedmiotu. Odpowiednio klasyfikuje zasady prawa miedzynarodowego w kontekście ochrony praw człowieka. umiejetności: student potrafi prawidłowo interpretować i posługiwać się pojęciami wchodzącymi w zakres miedzynarodowej ochrony praw człowieka. Ponadto kategoryzuje zjawiska okreslające dyskryminację, ksenofobię i, nacjonalizm w kontekście miedzynarodowej kontroli przetrzegania praw człowieka. kompetencje społeczne: student cechuje się umiejetnością decentracji i uwzględnia perspektywy ludzi o odmiennych poglądach politycznych, różnej przynależności społeczno - kulturowej.
Kryteria oceniania
wykład - sprawdzian pisemny na ocenę w formie testu jednokrotnego wyboru z rozbudowaną kafeterią
Maksymalna liczba punktów: 10 pkt
1. 10 - 9,5 pkt - ocena b.db
2. 8, 5 - 8,0 - ocena db+
3. 7,5 - 7,0 - db
4. 6,5 - 6,0 - dst+
5. 5,5 - 5,0 - dst
6. 5,0 - 0,0 - ndst
ćwiczenia - uczestnictwo w zajęciach praktycznych, przygotowywanych w domu i prezentowanych podczas ćwiczeń (zajęcia odbywają się na zasadzie dyskusji problemowej na podstawie wiedzy uzyskanej podczas wykładu i pracy własnej studenta).
Warsztaty praktyczne: prezentowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych podczas ćwiczeń warsztatowych realizowanych w małych grupach (2-5 osób)
Ocenie podlega: aktywność na zajęciach, umiejętność opanowania materiału (praca domowa), umiejętność ustnej prezentacji przygotowanego materiału, umiejętność trafnego zadawania pytań i udzielania adekwatnych odpowiedzi.
Pisemny test obejmujący wiedzę uzyskaną podczas wykładu.
Literatura
1. R. Bierzanek j. Symonides, Prawo miedzynarodowe publiczne, Warszawa 2009
2. W. Góralczyk, S. Sawicki, Prawo międzynarodowe publiczne w zarysie, Warszawa 2009.
3. C. Mik, Zbiorowe prawa człowieka, Toruń 1992,
4. R. Wieruszewski, Prawa człowieka. Model prawny, Warszawa 1990