Semestr zimowy 2012/13
Semestr letni 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Komunikacja interpersonalna PS05103
Treści programowe:
Komunikacja interpersonalna, bariery komunikacyjne. Umiejętność skutecznej komunikacji; pokonywanie barier, budowanie pomostów komunikacyjnych, warunki skutecznej komunikacji. Komunikacja niewerbalna, funkcje i rola. Komunikacja w grupie.Znaczenie i rola komunikacji w procesie negocjacji. Wiarygodność nadawcy.Komunikacja międzykulturowa;różnice kulturowe a zachowania w polityce. Kultura jako źródło barier w komunikacji Polityczna poprawność, zarządzanie różnorodnością. Konflikty i sposoby ich rozwiązania.Mediacje - podstawowe problemy. Mediacje w polityce. Propaganda, manipulacja, perswazja i indoktrynacja. Narzędzia wpływu społecznego.Manipulacja w polityce - metody i techniki.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2014Z: | W cyklu 2013Z: | W cyklu 2012Z: |
Efekty kształcenia
Student zna metody komunikowania się i rolę komunikacji w polityce.
Zna zasady skutecznej komunikacji. Umie w praktyce stosować "pomosty" komunikacyjne. Rozwija praktycznie swoje kompetencje komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładu jest liczba punktów uzyskanych w zaliczeniu pisemnym, które polega na opisaniu 3 zagadnień.
punkty uzyskane ocena
6 5 bardzo dobry
5 4.5 dobry plus
4 4 dobry
3 3.5 dostateczny plus
2 3 dostateczny
1 2 niedostateczny
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest wygłoszenie referatu oraz obecność na ćwiczeniach.
Kryteria oceny wygłaszanego referatu są następujące;
50% oceny za wartość merytoryczną,
30% oceny za sposób prezentacji (sposób mówienia, mowa ciała, czytanie/mówienie, autoprezentacja).
20% oceny za przygotowanie prezentacji (rzutnik, materiały dla słuchaczy, użycie innych środków wizualnych).
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach. Dopuszczona jest nieobecność na 3 zajęciach. Osoby które mają powyżej 3 nieobecności, piszą na koniec zajęć sprawdzian pisemny.
Literatura
1.Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna : doskonalenie przez trening , Wyd. Difin, Warszawa 2012
2. Dolna H., Doskonalenie kompetencji interpersonalnych : materiały do ćwiczeń, Wyd. Naukowe Uniwersytetu w Toruniu, Toruń, 2010.
3.Komunikacja i prezentacje według Johna Adaira, red. Neila Thomasa, Oficyna Volter Kluver, Kraków 2009
4. Cichobłaziński L., Techniki negocjacji i mediacji, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
5. Fisher R., Emocje w negocjacjach, Wyd. J. Santorski &CO, Warszawa 2009
Mosty zamiast murów : podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. Stewart J. WN PWN, Warszawa 2009.
4. Moore Ch.W. Mediacje: praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
5. Morreale P., Spitzberg B. H., Barge J. K , Komunikacja między ludźmi : motywacja, wiedza i umiejętności, WN PWN, Warszawa 2008.
6. Munter M., Russell L, Jak przeprowadzać prezentacje : przewodnik, Wolters Kluver Polska Warszawa, 2009