Semestr zimowy 2009/10
Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Grafika multimedialna PG5019
Założenia i cele przedmiotu:
I. Nauczenie podstawowych możliwości łączenia różnych warsztatów i technologii cyfrowych w celu uzyskania spójnego przekazu artystycznego w zakresie kreacji, przetwarzania i prezentacji obrazu.
1.) Działania obejmują realizacje projektów autorskich, jak też zastosowania ich w projektowaniu graficznym - reklamowym w zakresie :
> Filmu cyfrowego – Animacja 2D, 3D,
> Montażu Cyfrowego - /NLE/,
> Multiprojekcji Animowanej Grafiki w przestrzeni
> Przetwarzania Live Processing - VJ' ing Performance,
> Video-art, Instalacja,
2.) Nauczenie przygotowania i realizacji scenopisu oraz animatyki dla potrzeb produkcji filmu cyfrowego oraz szeroko pojętego dzieła multimedialnego.
Treści programowe:
1. Podstawy teorii, estetyki i technologii sztuki multimedialnej. 2. Zasady przygotowania scenopisu, animatyki oraz ustnej eksplikacji w zakresie kreacji dzieła multimedialnego. 3. Podstawy rejestracji obrazu cyfrowego w zakresie dzieła multimedialnego: /kamera cyfrowa, zdjęcia poklatkowe, skanowanie, przechwytywanie obrazu cyfrowego on Live/
4. Podstawy przetwarzania obrazu cyfrowego i montażu w zakresie dzieła multimedialnego: /edycja filmowa NLE, Live Processing – VJ'ing, mapping/, 5. Podstawy realizacji i prezentacji dzieła multimedialnego w aspekcie audio-wizualnej synchronizacji:
A. Film i animacja - /video clip, animacja autorska, film reklamowy, czołówka filmowa/
B. Multimedialna Reklama Wizualna – / z zastosowaniem technik multiprojekcji: w przestrzeni architektury, animowana multimedialna grafika widowiska muzycznego/
C. Kreacja autorskiego dzieła z zastosowaniem cyfrowych technik multiprojekcji..
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
dostrzega i różnicuje umiejętności warsztatowe z pokrewnych dyscyplin artystycznych
zna publikacje przedstawiające rozwój dyscyplin artystycznych
dostrzega postęp technologiczny w szeroko rozumianej sztuce multimedialnej
dostrzega złożoność twórczego procesu od koncepcji do realizacji dzieła artystycznego
umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne lub projektowe dysponując umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania
umie świadomie posługiwać się narzędziami warsztatu artystycznego lub projektowego w wybranych obszarach działalności audio-wizualnej
posiada umiejętności kreatywnego poruszania się w środowisku cyfrowym
jest zdolny do kreatywnego wykorzystania wyobraźni oraz własnej emocjonalności w procesie twórczym
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia stanowi:
1. Prezentacja realizacji multimedialnej oraz scenopisu-animatyki wraz z ustną eksplikacją koncepcji oraz procesu realizacji.
2. Uczestniczenie w prowadzonych zajęciach - praktycznych oraz w konsultacjach - korektach realizowanego projektu.
Kryteria oceniania:
Ocena 3 - Prezentacja zawierająca niekompletne elementy podanego tematu do realizacji - bez pogłębionego poszukiwania jego rozwiązań.
Ocena 4 - Prezentacja zawierająca zasadnicze elementy realizacji zawarte w temacie realizacji, oraz ukazująca potencjalne możliwości świadomego dokończenia pracy.
Ocena 5 - Prezentacja zawierająca wyraźne poszerzenie zasadniczych elementów realizacji zawartych w temacie, wraz z indywidualnym i oryginalnym podejściem do kreatywnego poruszania się w cyfrowym środowisku kreacji multimedialnej.
Literatura
Kurs tworzenia storyboardów. Giuseppe Cristiano,Wydawnictwo A.B.E, Warszawa 2008.
Obrazy I Rzeczy /Film między mediami, Andrzej Gwóźdź, Uniwersitas2007
Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Kluszczyński R.W. , Instytut Kultury, Warszawa 1999. Film - Sztuka Wielkiej Awangardy, R. W. Kluszczyński . PWN, Warszawa-Łódź 1990.
Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Ryszard W.Kluszczyński, Kraków 2002
Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej, Maryla Hopfinger, Sic, Warszawa 2003
Multimedia: u progu XXI wieku, Steinbrink B.,Robomatic, Wrocław 1993.
Piękno w sieci, estetyka a nowe media, Wilkoszewska K., Universitas, Kraków 1999.
Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią, Zawojski P., Wydawnictwo Szumacher, Kielce 2000.
Język nowych mediów, Manovich L., (przeł. P. Cypryański), Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
http://www.iotacenter.org/, http://www.visual-media.be/, http://www.medienkunstnetz.de/, http://www.aec.at/, http://www.ubu.com/, http://www.europafilmtreasures.eu/, http://www.centerforvisualmusic.org/, http://www.doctorhugo.org/