Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Semestr letni 2015/16
Semestr letni 2016/17
Semestr letni 2017/18
Rewitalizacja terenów zurbanizowanych OM1045
Treści programowe: Rewitalizacja jako uspołeczniony proces naprawy miast, podstawy prawne.Problematyka zrównoważonego rozwoju. Obszary zurbanizowane, definicje miasta. Procesy przestrzennej sukcesji miasta. Zarządzanie miastem i jego rozwojem. Obszary miejskie zdegradowane. Etapy i cele procesu rewitalizacji. Bariery rewitalizacji. Opracowanie programu rewitalizacji. Ogólne zasady finansowania programów rewitalizacji. Fundusze europejskie. Krajobraz kulturowy. Zasady i formy ochrony obszarów zurbanizowanych.
Rola terenów zieleni miejskiej w procesach rewitalizacji. Ochrona środowiska w procesie rewitalizacji.
Efekty kształcenia:Zna i definiuje procesy urbanizacji i rewitalizacji, zna metodologię tworzenia lokalnych programów rewitalizacji, elementy i zasady przygotowywania projektu rewitalizacji, rozpoznaje przyczyny i pochodzenie miejskich terenów zdegradowanych, rozumie rolę terenów zieleni miejskiej w procesach rewitalizacji
W cyklu 2012L:
Treści programowe: Rewitalizacja jako uspołeczniony proces naprawy miast, podstawy prawne.Problematyka zrównoważonego rozwoju. Obszary zurbanizowane, definicje miasta. Procesy przestrzennej sukcesji miasta. Zarządzanie miastem i jego rozwojem. Obszary miejskie zdegradowane. Etapy i cele procesu rewitalizacji. Bariery rewitalizacji. Opracowanie programu rewitalizacji. Ogólne zasady finansowania programów rewitalizacji. Fundusze europejskie. Krajobraz kulturowy. Zasady i formy ochrony obszarów zurbanizowanych. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych w kształtowaniu i ochronie środowiska
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej;
Ma wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu kształtowania i ochrony środowiska
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Potrafi pracować indywidualnie i w zespole; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania; potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz potrafi przedstawić wyniki w postaci krótkiej prezentacji
"Potrafi przy formułowaniu i doborze technik odnowy środowiska dostrzegać aspekty zagrożenia cywilizacyjnego, toksykologicznego i chemicznego oraz dokonywać oceny oddziaływania na środowisko. Potrafi zidentyfikować oraz przeciwdziałać zagrożeniom powodowanym przez niewłaściwe użytkowanie zasobów środowiska
Wyjaśnia przyczyny i skutki degradacji fizycznej, chemicznej i biologicznej środowiska"
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Kryteria oceniania
Oc. bdb.
- Ma wiedzę na temat procesów urbanizacji i rewitalizacji
- Zna uwarunkowania problemów rozwoju miast w Polsce,
- Rozpoznaje i prawidłowo określa przyczyny powstania obszarów zdegradowanych.
- Zna metody i sposoby rewitalizacji obszarów zdegradowanych
- Zna zasady tworzenia Lokalnych Programów Rewitalizacji
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
- Potrafi interpretować i formułować opinie o analizowanych LPR-ach
- Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
- Wykona i zaprezentuje projekt rewitalizacji na ocenę bardzo dobrą.
Oc. db.
- Ma wiedzę na temat procesów urbanizacji i rewitalizacji
- Zna uwarunkowania problemów rozwoju miast w Polsce,
- Rozpoznaje i prawidłowo określa przyczyny powstania obszarów zdegradowanych.
- Zna metody i sposoby rewitalizacji obszarów zdegradowanych
- Zna zasady tworzenia Lokalnych Programów Rewitalizacji
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
- Potrafi interpretować i formułować opinie o analizowanych LPR-ach
- Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
- Wykona i zaprezentuje projekt rewitalizacji na ocenę dobrą.
Oc. dst.
- Ma wiedzę na temat procesów urbanizacji i rewitalizacji
- Zna uwarunkowania problemów rozwoju miast w Polsce,
- Rozpoznaje i prawidłowo określa przyczyny powstania obszarów zdegradowanych.
- Zna metody i sposoby rewitalizacji obszarów zdegradowanych
- Zna zasady tworzenia Lokalnych Programów Rewitalizacji
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł
- Potrafi interpretować i formułować opinie o analizowanych LPR-ach
- Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
- Wykona i zaprezentuje projekt rewitalizacji na ocenę dostateczną
Oc. ndst.
- nie ma podstawowej wiedzy na temat procesów urbanizacji i rewitalizacji, lub
- nie zna uwarunkowań i problemów rozwoju miast w Polsce, lub
- nie rozpoznaje i nie prawidłowo określa przyczyny powstania obszarów zdegradowanych, lub
- nie zna metod i sposobów rewitalizacji obszarów zdegradowanych, lub
- nie zna zasad tworzenia Lokalnych Programów Rewitalizacji, lub
- nie potrafi pozyskiwać informacji z literatury, baz danych i innych źródeł, lub
- nie potrafi interpretować i formułować opinii o analizowanych LPR-ach, lub
- nie potrafi opracować dokumentacji dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego, lub
- nie wykona i nie zaprezentuje projektu rewitalizacji co najmniej na ocenę dostateczną
Literatura
a) podstawowa:Kopeć M. 2010. Rewitalizacja miejskich obszarów zdegradowanych. Wydawnictwo C.H. Beck. Warszawa;
Ministerstwo Infrastruktury. 2003. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania;
b) uzupełniająca:Narodowa Strategia Spójności; Pęski W. 1999. Zarządzanie zrównoważonym rozwojem miast. Warszawa; Skalski K. 2008. Programy rewitalizacji; RPO Województwa Podlaskiego