Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2011/12
Semestr zimowy 2012/13
Semestr letni 2012/13
Semestr zimowy 2013/14
Geobotanika w ochronie środowiska OK2042
Treści programowe:
Historia szaty roślinnej. Zmiany flory i roślinności w plejstocenie i holocenie. Rola człowieka w kształtowaniu szaty roślinnej Polski od paleolitu do czasów współczesnych. Współczesna szata roślinna Polski na tle szaty roślinnej Europy. Elementy kierunkowe, geograficzne i historyczne flory Polski i Europy. Krajobrazy roślinne północno-wschodniej Polski w ujęciu dynamicznym. Procesy synantropizacji szaty roślinnej. Metody badania szaty roślinnej stosowane we współczesnej geobotanice.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Funkcjonowanie geosystemów
Gospodarowanie powierzchnią ziemi
Kształtowanie środowiska
Ochrona środowiska leśnego
Założenia (prorekwizyty)
Funkcjonowanie geosystemów
Gospodarowanie powierzchnią ziemi
Kształtowanie środowiska
Ochrona środowiska leśnego
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2012Z: | W cyklu 2011Z: |
Efekty kształcenia
Zrozumienie zasad funkcjonowania biocenoz roślinnych w środowisku naturalnym i przekształconym przez człowieka.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1. Potrafi zbierać dane i opisywać takie cechy flory jak: przynależność taksonomiczna gatunków, elementy kierunkowe flory, elementy geograficzne, elementy historyczne, forma ochrony, kategoria zagrożenia, cechy ekologiczne gatunków.
2. Potrafi konstruować tabele fitosocjologiczne, charakteryzować cechy analityczne i syntetyczne zespół roślinnych, ustalać charakterystyczną kombinację gatunków zespołu. Opisywać cechy zespołów na podstawie informacji zawartej w tabeli fitosocjologicznej.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
1. Potrafi samodzielnie zbierać dane, analizować i opisywać takie cechy flory jak: przynależność taksonomiczna gatunków, elementy kierunkowe flory, elementy geograficzne, elementy historyczne, forma ochrony, kategoria zagrożenia, cechy ekologiczne gatunków.
2. Potrafi konstruować tabele fitosocjologiczne, charakteryzować cechy analityczne i syntetyczne zespół roślinnych, diagnozować zespoły roślinne na podstawie charakterystycznej kombinacji gatunków. Opisywać cechy zespołów na podstawie informacji zawartej w tabeli fitosocjologicznej.
Na ocenę bardzo dobrą (5,0) student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę z zakresu:
1. Potrafi samodzielnie zbierać dane, analizować i opisywać takie cechy flory jak: przynależność taksonomiczna gatunków, elementy kierunkowe flory, elementy geograficzne, elementy historyczne, forma ochrony, kategoria zagrożenia, cechy ekologiczne gatunków.
2. Potrafi konstruować tabele fitosocjologiczne, charakteryzować cechy analityczne i syntetyczne zespół roślinnych, samodzielnie diagnozować zespoły roślinne na podstawie charakterystycznej kombinacji gatunków. Opisywać cechy zespołów na podstawie informacji zawartej w tabeli fitosocjologicznej.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymują studenci, którzy w stopniu bardzo dobrym spełniają wymagania z danego poziomu.
Studenci w czasie trwania semestru opracowują dwa projekty (w zespołach dwuosobowych) i piszą jedno kolokwium. Wybrane zajęcia rozpoczynają się kartkówkami sprawdzającymi przygotowanie do zajęć.
Literatura
a) podstawowa:
Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. Wydawnictwo Naukowe PWN
Matuszkiewicz W. 2001. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. Wydawnictwo Naukowe PWN
Podbielkowski Z. 2002. Fitogeografia części świata. T. 1,2, Wydawnictwo Naukowe PWN
Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wyd. SGGW, Warszawa.
Zając A., Zając M. 2009. Elementy geograficzne rodzimej flory Polski. Inst. Botaniki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
b) uzupełniająca:
Dzwonko Z. 2007. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. Wyd. Sorus, Inst. Botaniki UJ, Poznań-Kraków.
Mirek Z. (red.) 2006. Red list of plants and fungi in Poland. PAN, Inst. Botaniki im. W. Szafera, Kraków.
Starkel L. (red.) 1995. Geografia Polski. Środowisko przyrodnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN
Zając A., Zając M. (red.) 2001. Atlas rozmieszczenia roślin naczyniowych w Polsce. Inst. Botaniki, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.