Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Geologia i geomorfologia O12009.
WYKŁAD: Nauki geologiczne, podział, rys historyczny, kształt i wymiary Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Geosfery. Pochodzenie minerałów i skał. Najważniejsze grupy minerałów i skał w litosferze.
Siły i procesy endogeniczne i ich oddziaływanie na litosferę. (ruchy skorupy ziemskiej, plutonizm, wulkanizm, trzęsienia ziemi, formy utworzone przez siły wewnętrzne).
Teoria płyt litosfery. Pochodzenie kontynentów i oceanów. Formy strukturalne i planetarne. Podstawy stratygrafii, zasada aktualizmu. Geologiczna skala czasu. Główne jednostki geologiczne Europy i Polski. Najważniejsze surowce mineralne w Polsce.
Czynniki egzogeniczne. Wietrzenie fizyczne i chemiczne (pokrywy zwietrzelinowe, procesy wietrzenia w różnych strefach morfoklimatycznych). Kras, rozwój form krasowych.
Grawitacyjne ruchy masowe. Rozwój stoku. Procesy na stokach młodych i dojrzałych. Spłukiwanie, formy terenu związane ze spłukiwaniem liniowym.
Działalność lodowców. Lodowce górskie (powstawanie, ruch, działalność erozyjna, transportowa i akumulacyjna, formy działalności erozyjnej).
Lodowce kontynentalne - osady i formy działalności akumulacyjnej lodowców (moreny czołowe, moreny denne), formy związane z działalnością erozyjną.
Działalność erozyjna wód roztopowych (pradoliny, rynny subglacjalne), działalność transportowa i akumulacyjna wód roztopowych (sandry, kemy i ozy, osady jeziorzysk zaporowych), formy wytopiskowe.
Główne typy deglacjacji i formy terenu z nimi związane.
Procesy i formy mrozowe w strefie peryglacjalnej (wietrzenie mrozowe, pękanie, pęcznienie, podnoszenie i sortowanie materiału),-formy i struktury mrozowe (kliny lodowe, gleby poligonalne, grunty strukturalne, pagóry mrozowe, inwolucje), procesy i formy denudacyjne w klimacie zimnym (kongeliflukcja, spłukiwanie, cechy osadów stokowych, niecki denudacyjne, suche doliny), formy termokrasowe.
Procesy i formy eoliczne - transport wietrzny i cechy osadów eolicznych, działalność erozyjna wiatru (deflacja i korazja, formy terenu), działalność akumulacyjna (mikroformy i wydmy).
Działalność rzeczna - ruch wody rzecznej, modelowanie koryta, erozja wgłębna, denna i boczna, formy erozyjne, transport materiału, fazy transportacji, cechy osadów rzecznych, akumulacja rzeczna i formy działalności akumulacyjnej (stożki napływowe, delty).
Układy koryt rzecznych (rzeki prostolinijne, kręte, meandrujące, roztokowe i anastomozujące), tarasy rzeczne, morfologia, budowa, powstawanie.Jeziora i osady jeziorne, podział genetyczny jezior, zanikanie jezior (zasypywanie, zarastanie, zamulanie), termika jezior, ruch wody, działalność morfogenetyczna wód jeziornych, podział biologiczny jezior, osady jeziorne. Podział chronostratygraficzny czwartorzędu. Geomorfologia północno – wschodniej Polski.
PRACOWNIA SPECJAL.
Elementy krystalografii geometrycznej. Rozróżnianie ciał bezpostaciowych i krystalicznych - ćwiczenia na modelach. Układy krystalograficzne, morfologia kryształów, elementy symetrii kryształów. Budowa chemiczna minerałów, klasyfikacja minerałów pod względem chemicznym.
2. Właściwości fizyczne minerałów, właściw osci fizyczne, mechaniczne i optyczne. Badanie twardości według skali Mohsa. Właściwości specyficzne. Minerały główne skał magmowych, rozpoznawanie kwarcu, skaleni, amfiboli, piroksenów, mik i oliwinów. Minerały poboczne i akcesoryczne skał magmowych.
3. Skały magmowe i ich budowa wewnętrzna, struktura i tekstura skał, ogólna systematyka skał magmowych, charakterystyka wybranych grup skał magmowych. Makroskopowe rozpoznawanie minerałów i skał magmowych. Przykłady praktycznego zastosowania.
4. Skład mineralny skał osadowych. Minerały allo- i autogeniczne, minerały ilaste, tlenki i wodorotlenki Fe i Al., węglany, siarczany, chlorki. Rozpoznawanie podstawowych minerałów skał osadowych - opalu, chalcedonu, kalcytu, dolomitu, syderytu, barytu, halitu i innych.
5. Skały okruchowe, luźne i scementowane, podział na frakcje. Cechy strukturalne i teksturalne, charakterystyka wybranych skał frakcji żwirowej, piaskowej, mułowej, iłowej.
6. Najważniejsze właściwości skał iłowych i chemicznych. Skały alitowe, węglanowe, siarczanowe i solne. Skały organogeniczne, rozpoznawanie skał wapiennych i krzemionkowych. Składniki wapieni, charakterystyka wybranych skał wapiennych i krzemionkowych.
7. Skład mineralny skał metamorficznych. Rodzaje metamorfizmu, strefy metamorfizmu. Charakterystyka i rozpoznawanie minerałów z grupy serpentynu, epidotów i chlorytów. Najważniejsze typy skał metamorficznych. Określanie struktury i tekstury tych skał. Charakterystyka wybranych skał (łupki, serpentynit, marmur, gnejsy).
8. Makroskopowe rozpoznawanie różnych minerałów i skał oraz określanie ich przynależności systematycznej
9. Rzeźba polodowcowa obszarów górskich, analiza i kartograficzne przedstawienie form terenu (cyrk, grań, żłób, dolina zawieszona) na mapie.
10. Moreny czołowe – jako formy typowe dla frontalnego zaniku lądolodu. Wykonanie mapy. Opis form terenowych: moreny czołowe i formy im towarzyszące - zagłębienia końcowe, sandry, doliny wód roztopowych.
Rynna subglacjalna. Charakterystyka rynien subglacjalnych i towarzyszącym im form terenu. Ozy – wyznaczanie form na mapie. Analiza i opis budowy wewnętrznej ozu na podstawie rysunku przykładowej odkrywki.
11. Powierzchniowe zanikanie lądolodu; kemy i tarasy kemowe jako wynik deglacjacji arealnej. Analiza geomorfologiczna, wykonanie mapy. Opis i charakterystyka form związanych z deglacjacją arealną. Podsumowanie zagadnień związanych z deglacjacją frontalną i arealną.
12. Procesy i formy mrozowe. Wykonanie i analiza rysunku przedstawiającego zarys klina mrozowego, geneza klinow i innych form mrozowych. Rzeźba staroglacjalna i młodoglacjalna. Kartograficzne przedstawienie rzeźby (wykonanie mapy). Cechy charakterystyczne; morfografia i morfometria form terenowych.
13. Morfologia doliny rzeki niżowej, tarasy rzeczne, formy denudacyjne na zboczach. Opracowanie graficzne. Opis i charakterystyka form rzeźby (taras zalewowy, tarasy nadzalewowe, starorzecza, doliny denudacyjne).
14. Rzeźba eoliczna. Przedstawienie form eolicznych na mapie geomorfologicznej. Cechy morfologiczne i morfometryczne form rzeźby eolicznej.
15. Szczegółowa mapa geomorfologiczna. Zasady wykonywania szczegółowej mapy geomorfologicznej, znaki graficzne, analiza materiałów topograficznych i litologicznych, opracowanie kartograficzne. Charakterystyka terenu na podstawie wykonanej mapy geomorfologicznej.
W cyklu 2013L:
WYKŁAD: Nauki geologiczne, podział, rys historyczny, kształt i wymiary Ziemi. Budowa wnętrza Ziemi. Geosfery. Pochodzenie minerałów i skał. Najważniejsze grupy minerałów i skał w litosferze. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna terminologię z zakresu budowy wnętrza Ziemi, identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne; nazywa, klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje morfologię i budowę
potrafi analizować zjawiska i procesy geomorfologiczne kształtujące powierzchnię Ziemi, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi, dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować, opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
interpretuje procesy skutki procesów geologicznych i morfologicznych, ocenia skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na budowę geologiczną i rzeźbę terenu
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera, w tym jej wpływ na środowisko
Kryteria oceniania
Oc. bdb.
- zna w pełnym zakresie terminologię z dotyczącą budowy wnętrza Ziemi,
- klasyfikuje i rozpoznaje wszystkie najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- przypisuje odpowiednie formy powierzchni Ziemi właściwym procesom
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- na podstawie rozpoznanych form terenowych potrafi prawidłowo wyjaśniać genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe, co najmniej na ocenę dobrą w pierwszym terminie
Oc. db.
- zna terminologię z zakresu budowy wnętrza Ziemi,
- klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- na podstawie rozpoznanych form terenowych w ogólnym zarysie wyjaśnia genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe na ocenę dobrą, a co najmniej na ocenę dostateczną+ w pierwszym terminie
Oc. dst.
- zna terminologię dotyczącą budowy wnętrza Ziemi w podstawowym zakresie,
- klasyfikuje i rozpoznaje najważniejsze minerały i skały,
- identyfikuje i definiuje procesy geologiczne i geomorfologiczne, wyjaśnia skutki ich oddziaływania na powierzchnię Ziemi
- nazywa, definiuje i rozpoznaje formy powierzchni Ziemi, opisuje ich morfologię i budowę wewnętrzną
- próbuje wyjaśniać genezę rzeźby wskazanego obszaru
- zna zasady wykonywania map geomorfologicznych i geologicznych i umie je interpretować,
- dostrzega i wyjaśnia związki pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego
- opisuje zmiany i zagrożenia komponentów środowiska spowodowane działalnością człowieka
- zalicza wszystkie ćwiczenia graficzne i opisowe, co najmniej na ocenę dostateczną
Oc. ndst.
- nie zna terminologii dotyczącej budowy wnętrza Ziemi w podstawowym zakresie, lub
- nie klasyfikuje i rozpoznaje najważniejszych minerałów i skał, lub
- nie identyfikuje i nie zna definicji procesów geologicznych i geomorfologicznych, lub
- nie definiuje i nie rozpoznaje form powierzchni Ziemi, nie potrafi opisywać ich morfologii i budowy wewnętrznej, lub
- nie umie je interpretować map geomorfologicznych i geologicznych, lub
- nie dostrzega i nie wyjaśnia związków pomiędzy elementami środowiska przyrodniczego, lub
- nie zaliczy wszystkich ćwiczeń graficznych i opisowych, co najmniej na ocenę dostateczną
Literatura
Galon R., 1979. Formy powierzchni Ziemi. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa
Jaroszewski W., 1986. Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Wyd. Geolog. Warszawa
Klimaszewski M. 1978. Geomorfologia ogólna. PWN. Warszawa
Książkiewicz M. 1968. Geologia dynamiczna. Wyd. Geolog. Warszawa
Mizerski W., 2004. Geologia dynamiczna dla geografów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa
Mycielska-Dowgiałło E. i inni, 2001. Geomorfologia dynamiczna i stosowana. WGiSR. UW. Warszawa