Semestr letni 2008/09
Semestr letni 2009/10
Semestr letni 2010/11
Semestr letni 2011/12
Semestr letni 2012/13
Budownictwo komunikacyjne II NO4108
Wykłady:
Wprowadzenie do przedmiotu. Rys historyczny.-2h
Konstrukcje nawierzchni drogowych (konstrukcje podatne, półsztywne i sztywne). - 2h
Materiały stosowane w budownictwie drogowym (kruszywa drogowe, lepiszcza asfaltowe). - 4h
Roboty ziemne. Charakterystyka robót ziemnych. Grunty jako materiały budowlane. Metody obliczania robót ziemnych. -2h
Technologia robót ziemnych wykonywanych koparkami, spycharkami, zgarniarkami, równiarkami. Zagęszczanie. -2h
Technologia wykonywania podbudów konstrukcji nawierzchni drogowej. - 2h
Technologia produkcji, rodzaje i projektowanie mieszanek mineralno-asfaltowych. - 4h
Technologia wykonywania asfaltowych i betonowych nawierzchni drogowych. - 2h
Ćwiczenia projektowe:
Omówienie przebiegu ćwiczeń projektowych w semestrze. Ustalenie kategorii ruchu na przyjętym odcinku drogi. -2 h
Projekt konstrukcji nawierzchni drogowej wg metody katalogowej - 2 h
Projektowanie mieszanek mineralnych dla dwóch mieszanek mineralno-asfaltowych wg punktów granicznych uziarnienia - 4h
Dobór lepiszcza wg wzorów analitycznych - 2h
Ćwiczenia laboratoryjne:
Badania lepiszczy asfaltowych- penetracja, temperatura mięknienia metodą PiK, lepkość dynamiczna.-2h
Badania materiałów kamiennych - skład ziarnowy kruszyw, zawartość ziarn niekształtnych, wskaźnik piaskowy, zawartość zanieczyszczeń obcych. -2h
Przygotowanie składników do wykonania próbek z mieszanek mineralno-asfaltowych. Wykonanie próbek z mieszanek mineralno-asfaltowych w ubijaku Marshalla -2h
Badanie gęstości objętościowej zagęszczonych próbek z mieszanki mineralno -asfaltowej. Określanie gęstości mieszanki mineralno-asfaltowej. -2h
Określenie optymalnej zawartości asfaltu w mieszance mineralno-asfaltowej.-2h
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student identyfikuje problemy związane z budownictwem drogowym
Student identyfikuje maszyny i urządzenia w procesie budowy korpusu drogowego
Student sporządza schemat technologiczny procesu produkcyjnego materiałów drogowych
Student zna podstawy projektowania mieszanek mineralno-asfaltowych
Student potrafi wykonać podstawowe badania laboratoryjne materiałów drogowych
Kryteria oceniania
Wykład
Zaliczenie wykładu polega na rozwiązaniu 10-u pytań testowych. Każde pytanie jest punktowane przez nauczyciela w skali 0-1. Warunkiem koniecznym zaliczenia wykładów jest uzyskanie minimalnej liczy punktów - 6. Oceny końcowe: 3,0 - 6 pkt.; 3,5 - 7 pkt.; 4,0 - 8 pkt; 4,5 - 9pkt.); 5,0 10pkt.
Zaliczenie należy zdać bez korzystania z materiałów i pomocy oraz bez porozumiewania się z innymi osobami. Zaliczenie trwa ok. 30 minut.
Ćwiczenia projektowe:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Oblicza poprawnie kategorię ruchu drogowego w danym okresie obliczeniowym.
2 Umie poprawnie zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodą katalogową i potrafi wyznaczyć wzmocnienie metodą ugięć.
3 Zna zasady poprawnego doboru składu mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych. Zna podstawowe parametry techniczne warstw konstrukcyjnych w nawierzchni drogowej.
6 Potrafi zaprojektować wzmocnienie nawierzchni drogowej z zastosowaniem warstwy pośredniej.
7 Umie poprawnie skorygować krzywą uziarnienia mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
8 Spełnia wymagania punktów 1-7.
9 Potrafi zaprojektować konstrukcję nawierzchni drogowej metodami katalogowymi w utrudnionych warunkach gruntowo-wodnych oraz prawidłowo zastosować dodatkowe warstwy odsączającą i odcinającą.
10 Potrafi zaprojektować wzmocnienie nawierzchni drogowej z zastosowaniem warstwy pośredniej z uwzględnieniem minimalnego pakietu warstw asfaltowych.
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-7 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Ćwiczenia laboratoryjne:
Na ocenę dostateczną (3,0) student:
1 Potrafi zrobić naważki mieszanki mineralnej na podstawie skład agregatu mineralnego mieszanek mineralno-asfaltowych.
2 Potrafi przyjąć minimalną zawartość asfaltu w mieszankach mineralno-asfaltowych .
3 Umie wykonać podstawowe oznaczenia laboratoryjne dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych.
Na ocenę dobrą (4,0) student:
4 Spełnia wymagania punktów 1-3.
5 Potrafi z uzasadnieniem przedstawić optymalny skład projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych.
6 Umie zinterpretować (w dobrym stopniu) badania laboratoryjne uzyskane dla asfaltów, kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych
Na ocenę bardzo dobrą student (5,0):
7 Spełnia wymagania punktów 1-6.
8 Umie poprawnie zinterpretować wyniki badań przeprowadzanych dla mieszanek mineralno-asfaltowych oraz zna technologię wbudowywania MMA w konstrukcję nawierzchni drogowej. Ocenia, jakim parametrom powinny odpowiadać mieszanki mineralno-asfaltowe wbudowane w konstrukcję nawierzchni drogowej w odniesieniu do uzyskanych wyników badań laboratoryjnych (projektowanych mieszanek mineralno-asfaltowych).
Oceny 3,5 i 4,5 otrzymają studenci, którzy spełniają odpowiednio wymagania z punktów 1-3 oraz 4-6 w stopniu bardzo dobrym lub dodatkowo spełniają częściowe wymagania z wyższego poziomu.
Literatura
a) podstawowa:
1. Piłat J., Radziszewski P.: „Nawierzchnie asfaltowe”, WKiŁ, Warszawa 2010.
2. Kalabińska M., Piłat J., Radziszewski P.: "Technologia materiałów i nawierzchni drogowych",Warszawa 2003.
3. Rozporządzenie RMTiGM DU nr 43 RP z dnia 14 maja 1999r., Warszawa 1999.
4. Ministerstwo Infrastruktury, IBDiM: "WT-2 - Nawierzchnie asfaltowe na drogach publicznych", Warszawa 2008
5. Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: "Asfalty drogowe", WKiŁ, Warszawa 2001.
b) uzupełniająca:
1. Datka St. Lenczewski St.: "Drogowe roboty ziemne", WKiŁ, Warszawa 1980.
2. Bracha I.: " Maszyny budowlane", Arkady, Warszawa, 1981.
3. Lay M.G.: The handbook of road technology, 2009.