Semestr letni 2012/13
Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Chemia budowlana N02312
Treści programowe:
Układ okresowy a właściwości pierwiastków. Wiązania chemiczne. Związki chemiczne występujące w materiałach budowlanych. Stany skupienia materii (gaz, ciecz, ciało stałe). Siły spójności tworzyw jednorodnych i niejednorodnych. Zjawiska powierzchniowe w budownictwie. Fizykochemia wody. Typy reakcji chemicznych (dysocjacja, hydroliza, reakcje strącania i redoks). Podstawy elektrochemii. Chemia metali - korozja chemiczna i elektrochemiczna; ochrona przed korozją. Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej. Równowaga w roztworach elektrolitów. Układy koloidalne. Chemia mineralnych materiałów budowlanych - materiały wiążące (spoiwa i lepiszcza). Mechanizm wiązania i twardnienia. Reakcje hydrolizy, hydratacji, dehydratacji i karbonatyzacji. Korozja cementów. Chemia tworzyw sztucznych i bitumicznych. Elementy analizy chemicznej. Podstawy obliczeń chemicznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma wiedzę z chemii, która jest podstawą technologii materiałów budowlanych. Potrafi wykonać i zinterpretować wyniki prostych eksperymentów laboratoryjnych. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Kryteria oceniania
Laboratorium
W ramach ćwiczeń laboratoryjnych student wykonuje pięć ćwiczeń praktycznych, pracując pojedynczo lub w grupach. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie kolokwiów cząstkowych (po 10 pkt. każde) i sporządzonych sprawozdań z przebiegu doświadczeń. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych wszystkich ocen cząstkowych.
- student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie osiągnął wymaganych efektów kształcenia (poniżej 50% całkowitej ilości punktów możliwych do uzyskania)
- student otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym (51-60% punktów)
- student otrzymuje ocenę dostateczną +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dostatecznym + (61-70% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym (71-80% punktów)
- student otrzymuje ocenę dobrą +, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu dobrym + (81-90% punktów)
- student otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli osiągnął efekty kształcenia w stopniu bardzo dobrym (91-100% punktów)
Wykład
Egzamin pisemny (w terminie zerowym, terminie podstawowym i poprawkowym) składa się z 6 pytań (po 10 pkt.) weryfikujących efekty kształcenia EK1 i EK3. Warunkiem koniecznym zdania egzaminu jest uzyskanie 50% maksymalnej liczby punków (30) – ocena dostateczna (3). Pozostałe oceny zależą od jakości odpowiedzi na poszczególne pytania: 3,5 (od 36 do 41 pkt.); 4,0 (od 42 do 47 pkt); 4,5 (od 48 do 53 pkt.); 5,0 (od 54 do 60 pkt).
Egzamin należy zdawać bez korzystania z notatek, ani innych materiałów i pomocy oraz bez
porozumiewania się z innymi osobami. Egzamin trwa ok. 45 minut.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kucharski M., Samsonowicz M., Strutyńska G.: Ćwiczenia laboratoryjne z chemii, Wyd. PB, Białystok 2009;
2. Czarnecki L., Broniewski T., Henning O.: Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1.Barycka I., Skudlarski K.: Podstawy chemii, Oficyna wyd. P.Wr., Wrocław 2001;
2. Chojnacki J., Dołęga A., Dręczewski B.: Selected topics in general and inorganic chemistry, Wyd. PG, Gdańsk 2001;
3. Lewicka M., Regulska E.: Ćwiczenia rachunkowe z chemii, Wyd. PB, Białystok 2001