Przedmiot uzupełniający humanistyczny I: Komunikacja interpersonalna MIBN03022A
Treści programowe:Struktura procesu komunikowania się. Sposoby porządkowania spotkania z innymi ludźmi. Typy komunikacji interpersonalnej. Zachowania konstruktywne i destruktywne w komunikacji. Umiejętności sprzyjające efektywnej komunikacji i ich charakterystyka. Techniki aktywnego słuchania. Akceptowane i nieakceptowane formy wspierania rozmówcy. Zwiększanie skuteczności w porozumiewaniu poprzez dopasowanie werbalne do rozmówcy – style reprezentacyjne i słownictwo służące wyrażaniu uczuć zmysłowych. Zachowania destrukcyjne w komunikacji.Mowa ciała.Prowadzenie dyskusji,rola pytań. Asertywne neutralizowanie toksycznych zachowań.Negocjacje.
Efekty kształcenia:student będzie umiał zastosować praktycznie sposoby skutecznego komunikowania się, nawiązać kontakt z osobami mu nieznanymi, zachować się asertywnie w sytuacjach trudnych, ustalić czynniki powodujące zaburzenia komunikacji,w razie potrzeby skorzystać z literatury psychologiczno – pedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
a) podstawowa:Berne, E.(2004),W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Fijewska – Król, M.(1993),Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa; Panasewicz, L., Jaszczyszyn, E., Żukowska, M. (2006), Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych. Poradnik dla ucznia, Instytut Technologii Eksploatacji– Państwowy Instytut Badawczy, Radom; Steward, J.,(red.)(2002),Mosty zamiast murów.O komunikowaniu się między ludźmi,PWN,Warszawa.
b) uzupełniająca:Alberti, R., Emmons, M.(1993), Asertywność, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk; Bocheńska - Włostowska, K.(2009),Akademia umiejętności interpersonalnych: 20 spotkań z komunikacją, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków; Leathers, D.G.(2009), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Öttl, Ch., Härter, G. (2009),Autopromocja, czyli jak wykorzystać swoje atuty, Wydawnictwo RM, Warszawa.