Semestr letni 2013/14
Semestr letni 2014/15
Modelowanie obiektów sterowania (E) MHKAR2S01002
Treści programowe:
Podstawowe pojęcia i zasady modelowania obiektów sterowania, wykorzystanie równań bilansowych równań Lagrange'a II rodzaju, równań Hamiltona. Metody modelowania obiektów mechanicznych, cieplnych, chemicznych, ciśnieniowych, przepływowych. Przykłady modeli. Zasady tworzenia oraz wykorzystanie grafów wiązań w modelowaniu układów mechatronicznych. Metody tworzenia modeli symulacyjnych na podstawie modeli matematycznych.
Efekty kształcenia:
Student:
* definiuje i wyjaśnia metody: równań bilansowych, równań Lagrange'a, równań Hamiltona oraz grafów wiązań w zastosowaniu do modelowania obiektów sterowania
* definiuje i wyjaśnia metody modelowania obiektów cieplnych, chemicznych, ciśnieniowych, przepływowych
* opisuje i wyjaśnia metody tworzenia modeli symulacyjnych
* układa równania dynamiki obiektów korzystając z metody: równań bilansowych, równań Lagrange'a, metody Hamiltona oraz grafów wiązań
* tworzy modele symulacyjne na podstawie modeli matematycznych
* pracuje indywidualnie nad wykonaniem domowych zadań projektowych
* rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć automatyki i robotyki
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład-egzamin.
Projekt-ocena zadań projektowych.
Literatura
a) podstawowa
1. Tarnowski W., Bartkiewicz S.: Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa dynamicznych procesów ciągłych. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej. Koszalin 1998.
2. Tarnowski W.: Modelowanie systemów. Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej. Koszalin 2004.
3. Klempka R., Stankiewicz A.: Modelowanie i symulacja układów dynamicznych. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH. Kraków 2006.
4. Awrejcewicz J.: Matematyczne modelowanie systemów. WNT, Warszawa 2007.
b) uzupełniająca
1. Sebort D. E., Edgar T. F.: Mellichamp D. A.: Process dynamics and control. Wiley 2003.
2. Żak S. H.: Systems and control. Oxford University Press. Oxford, New York 2003.