Semestr zimowy 2013/14
Semestr zimowy 2014/15
Multimedia MHETS01003
Multimedia, interaktywność.
Technologia flash, programy do opracowywania animacji w technologii flash.
Środowisko programu Flash oraz SWiSHmax. Tworzenie obiektów graficznych i tekstowych (zapis i publikowanie grafik, panel właściwości dla obiektów graficznych i tekstowych, rysowanie i pisanie tekstów). Symbole.
Zasady projektowania aplikacji multimedialnych.
Animacje – wprowadzenie. Animacje w technologii flash. Rodzaje animacji – programy: Flash, SWiSHmax. Animacja poklatkowa (frame by frame), animacja uzupełniania ruchu (motion tween), animacja uzupełniania kształtu (shape tween), animacja po torze.
Efekty.
Przyciski. Tworzenie przycisków. Dodawanie dźwięku do przycisku. Dodawanie efektów do przycisku.
Podstawy ActionScript, dodawanie ActionScript do przycisków.
Dodawanie ActionScript do obiektów MovieClip.
Tworzenie interaktywnych prezentacji multimedialnych w technologii Flash.
Sterowanie odtwarzaczem – prezentacja pełnoekranowa.
Prezentacje multimedialne na bazie szablonu prezentacji. Prezentacja multimedialna składająca się z kilku plików *.swf. Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem ActionScript.
Slide Show – prezentacja zdjęć.
Pliki audio i video w prezentacji multimedialnej.
Tworzenie filmów – podstawowe pojęcia.
Podstawowe zasady filmowe. Klasyfikacja i opis kadrów filmowych.
Montaż filmu z wykorzystaniem oprogramowania do nieliniowego montażu wideo. Programy: Ulead Video Studio, Ulead DVD Movie Faktory.
Tworzenie interaktywnego menu a następnie obrazu ISO płyty DVD.
Archiwizacja i kompresja. Audio. Obrazy nieruchome.
Grafika rastrowa, grafika wektorowa, Wstęp do teorii barw – kolory.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- poprawnie definiuje pojęcie współczesnych multimediów,
- charakteryzuje techniki kompresji,
- definiuje modele barw,
- wyjaśnia zasady poprawnej kompozycji obrazu,
- podaje zasady projektowania aplikacji multimedialnych,
- wylicza, opisuje i stosuje podstawowe kadry filmowe,
- potrafi zmontować cyfrowe filmy wideo z użyciem techniki nieliniowego montażu wideo,
- potrafi pracować w zespole.
Kryteria oceniania
Wykład:
Pisemny egzamin końcowy.
Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej z egzaminu jest otrzymanie więcej niż 50% z dostępnych punktów możliwych do uzyskania.
Zajęcia projektowe:
Ocena końcowa jest średnią z trzech poniższych ocen:
1. Pierwsza ocena za realizację konkretnych zadań z zakresu opracowywania animacji w technologii flash.
2. Druga ocena za wykonanie i oddanie filmu (animacji o charakterze multimedialnym) opracowanego w technologii flash.
3. Trzecia ocena za opracowanie krótkiej formy filmowej na wybrany temat. Projekt powinien zawierać koncepcję, strukturę oraz scenopis do opracowanego filmu.
Projekty (pkt. 2 i 3) powinny być oddane są w formie cyfrowej na płytach CD lub DVD.
Literatura
Podstawowa:
1. Rosch W.L.: MULTIMEDIA od A do Z – BIBLIA, INTERSOFTLAND, Warszawa, 1999.
2. Skarbek: Multimedia, sprzęt i oprogramowanie, PLJ, Warszawa, 2004.
3. Skarbek: Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji. PLJ, 2007.
4. Zimek R.: SWiSH Max2 i SWiSH Max3 Animacje flash - jakie to proste. Wydawnictwo Naukowe PWN 2009
5. Flynn D: Tworzenie cyfrowego wideo. Helion, Gliwice, 2008.
Uzupełniająca:
1. Vaughan T.: Multimedia: Making It Work (0-07-881869-9), Osborne/McGraw-Hill, Berkeley,1993.
2. Haines: Cyfrowe przetwarzanie dźwięku. Mikom, Warszawa, 2008.