Semestr zimowy 2010/11
Semestr zimowy 2015/16
Przedmiot uzupełniający humanistyczny: Komunikacja interpersonalna METI7039
Treści programowe:Sposoby porządkowania spotkania z innymi ludźmi. Typy komunikacji interpersonalnej.Zachowania konstruktywne i destruktywne w komunikacji.Umiejętności sprzyjające efektywnej komunikacji i ich charakterystyka. Techniki aktywnego słuchania.Akceptowane i nieakceptowane formy wspierania rozmówcy.Zwiększanie skuteczności w porozumiewaniu poprzez dopasowanie werbalne do rozmówcy – style reprezentacyjne i słownictwo służące wyrażaniu uczuć zmysłowych.Zachowania destrukcyjne w komunikacji. Rodzaje blokad.Mowa ciała.Prowadzenie dyskusji,rola pytań.Asertywne neutralizowanie toksycznych zachowań.Negocjacje.
Efekty kształcenia:student w wyniku procesu kształcenia będzie umiał określić znaczenie komunikacji w relacjach między ludźmi, zastosować praktycznie sposoby skutecznego komunikowania się, zachować się asertywnie w sytuacjach trudnych, w razie potrzeby skorzystać z literatury psychologiczno – pedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Literatura
a) podstawowa:Berne, E.(2004),W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Fijewska – Król, M.(1993),Trening asertywności, Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości, Warszawa; Panasewicz, L., Jaszczyszyn, E., Żukowska, M.(2006),Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów społecznych. Poradnik dla ucznia, Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy,Radom; Steward, J., (red.) (2002),Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi,PWN,Warszawa.
b) uzupełniająca:Alberti, R., Emmons, M.(1993),Asertywność, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk; Bocheńska - Włostowska, K.(2009),Akademia umiejętności interpersonalnych: 20 spotkań z komunikacją, Oficyna Wydawnicza "Impuls",Kraków; Leathers, D. G. (2009), Komunikacja niewerbalna: zasady i zastosowaia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa; Öttl, Ch., Härter, G.(2009), Autopromocja, czyli jak wykorzystać swoje atuty,Wydawnictwo RM, Warszawa.